در هفته گذشته شهر ونیز در ایتالیا که مقصد گردشگران بسیاری از سراسر جهان است با سیلاب شدیدی مواجه شد و 85 درصد این شهر زیر آب رفت حال دانشمندان هشدار داده اند همزمان با بالا آمدن سطح آب دریاها و فرو رفتن این شهر زیر آب احتمال دارد برای همیشه زیر آب بماند.

به گزارش سلام نو، دانشمندان هشدار داده اند که همزمان با بالا آمدن سطح آب دریاها و فرو رفتن هر چه بیشتر ونیز در آب تا پایان قرن حاضر، جاری شدن سیلاب در این شهر از ایتالیا متداول تر می شود و احتمالا این شهر برای همیشه زیر آب می رود.

در هفته ای که گذشت ونیز که در زمره شهرهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و همه ساله هزاران توریست از سراسر دنیا را به خود فرا می خواند با سیلاب های شدیدی روبرو شد که در نتیجه آن ۸۵ درصد از سطح آن به زیر آب فرو رفت.

البته ونیز پیشتر نیز در برابر سیل آسیب پذیر بود اما در نتیجه سیلاب روز سه شنبه سطح آب در این شهر ۱۸۷ سانتیمتر بالا آمد که بیشترین میزان از زمان سیلاب های شدید سال ۱۹۶۶ میلادی محسوب می شود.

لوئیجی براگنارو شهردار ونیز جاری شدن سیل در این شهر را به تغییرات اقلیمی نسبت داده و آنطور که دانشمندان دانشگاه Calabria ایتالیا گفته اند با بالا رفتن سطح آب دریاها جاری شدن سیلاب در این شهر نیز بیشتر از قبل می شود.

در سیلاب هفته گذشته اغلب بخش های ونیز به زیر آب فرو رفت چراکه طبق گفته دانشمندان این شهر با دومین سیلاب شدید در تاریخ خود روبرو شد. در نتیجه این اتفاق نیز خسارت های جدی به قایق ها و ساختمان های ونیز وارد آمد.

گفته می شود بعد از حوادث هفته گذشته شبکه برق و خطوط تلفن در برخی نواحی ونیز دچار اختلال شد. جالب است بدانید یکی از نقاط دیدنی این شهر به نام Mark's Basilica که طی ۱۲۰۰ سال اخیر تنها شش بار دچار آب گرفتگی شده این بار با خسارت های جدی روبرو گردید.

از میان شش سیلاب ویرانگری که به این بنا آسیب زده اند چهار مورد آن در ۲۰ سال گذشته رخ داده و آنطور که دانشمندان می گویند به خاطر تغییرات اقلیمی تناوب این سیلاب ها در ونیز بیشتر هم می شود.

براساس آخرین پروژه های انجام شده توسط پنل دولتی تغییرات اقلیمی، سطح جهانی آب دریاها تا سال ۲۱۰۰ بین ۶۱ تا ۱۱۰ سانتی متر بالا می آید و همزمان تصاعدات کربنی نیز تا پایان قرن ۲۱ طبق روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. همه این عوامل در کنار هم میتوانند پیامدهایی نظیر ذوب شدن سریع یخ های قطبی و مانند آن را به دنبال داشته باشند که همگی تهدیدی علیه بشریت به شمار می روند./ دیجیاتو

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید