در یک برآورد کلی اگر چه هم چین، هم آمریکا و هم تمام دنیا از این جنگ تجاری ضرر کرده اند اما ایالات متحده ضرری به مراتب بیشتر از این نبرد اقتصادی داشته است. به نظر می رسد با ادامه این روند رکود تجارت خارجی ایالات متحده در ماه های  آینده بیشتر از این هم بشود.

سلام نو – سرویس بین الملل: همین چند وقت پیش بود که خبر رکوردشکنی دولت آمریکا و ثبت رکوردی بی نظیر در حوزه بیکاری به عنوان یکی از شاخص ترین دستاوردهای اقتصادی ترامپ مورد توجه رسانه ها قرار گرفت حالا اما در فاصله یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین مساله اقتصاد می تواند پاشنه آشیل دولت ترامپ باشد.

به گزارش سلام نو، رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر به طرز محسوسی کنده شده است و این امر با توجه به اعداد و ارقام غیرقابل کتمان است. نهادهای اقتصادی بین‌المللی و آمریکایی طی هفته های اخیر بارها نگرانی خود را از کاهش شتاب رشد اقتصادی ایالات متحده اعلام کرده اند. آنچه مسلم است از همین حالا سرنوشت انتخابات آمریکا رو دو چیز مشخص می کند. یکی اقتصاد و دیگری هیجانات روزهای تبلیغات انتخاباتی.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اظهار کرده انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۲.۶ درصد برسد که ۰.۳ درصد بالاتر از پیش‌بینی صندوق در آوریل امسال است اما رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱.۹ درصد کاهش خواهد یافت.

جو زیدل، کارشناس ارشد اقتصادی، در موسسه بلک استون از جمله کسانی است که معتقد است تا دو سال آینده افزایش شدید بدهی عمومی آمریکا منجر به رکود شدیدی در ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

بنا بر آمار اداره تحلیل اقتصادی آمریکا رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۹ باید می شد اما این رشد در سه ماهه آخر این سال کم‌تر از ماه‌های قبل بوده است. ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما یعنی بعد از رکود سال ۲۰۰۸ به طور متوسط رشد اقتصادی ۲ درصدی را تجربه کرده بود. ترامپ سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که اقتصاد آمریکا را که به باور او در زمان اوباما در حال افول بوده است با رشد سالانه سه درصدی در اقتصاد وارد عصر جدیدی کند. این در حالی است که همین دو هفته پیش رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا ۱.۹ درصد اعلام شد و دونالد ترامپ بدون توجه به وعده های گذشته خود از عملکردش ستایش مغرورانه ای کرد و اقتصاد آمریکا را «بهترین در تاریخ» خواند! آن هم درست در زمانی که شمار زیادی از تحلیلگران از به پایان رسیدن سلطه دلار بر اقتصاد جهان می گویند.

تبعات جنگ تجاری بر اقتصاد آمریکا

در حاضر شمار زیادی از کارشناسان ترامپ را عامل اصلی اخلال در اقتصاد آمریکا می دانند. منتقدان ترامپ بر این باورند ضربات جنگ تجاری بر پیکره اقتصاد آمریکا فراتر از حد انتظار بوده است.

ترامپ نشان داده هر توافقی که مطابق میلش نباشد را به راحتی و بدون در نظر گرفتن هزینه های آن کنار می گذارد. همین مساله نه تنها چینی ها بلکه اقتصاد دنیا را نگران کرده است. جنگ تجاری میان دو ابرقدرت مثل آمریکا تاکنون ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد دنیا ضربه زده است.

بانک گلدمن ساکس گزارش داده فعالان بازار مالی تا قبل از انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا فکر توافق بین آمریکا به عنوان اقتصاد نخست جهان و چین اقتصاد دوم دنیا را از سر بیرون کنند. چینی ها در پی آن هستند تا در سال های آینده عنوان اولین ابرقدرت اقتصاد دنیا را از آمریکا گرفته و خود بر این جایگاه بنشینند اما واقعیت این است که آمریکا با درک این شرایط رقابت سختی را با چین آغاز کرده است.

هزینه جنگ تجاری را بسیاری از مصرف کنندگان آمریکایی می دهند. بی بی سی چندی پیش در گزارشی نوشته بود کفش ورزشی 150 دلاری به 206 دلار تغییر قیمت داده است. این در حالی است که به واسطه جنگ تجاری بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر هم همین بلا سرشان آمده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند محاسبات دونالد ترامپ در تشدید جنگ تجاری درست از آب در نیامده است و هر چه بیشتر می گذرد اشتباه بودن راهبردهای ترامپ بیشتر مشخص می شود. ترامپ در یک لجبازی بی فایده در حال دست و پا زدن است و در یک برآورد کلی اگر چه هم چین، هم آمریکا و هم تمام دنیا از این جنگ تجاری ضرر کرده اند اما ایالات متحده ضرری به مراتب بیشتر از این نبرد اقتصادی داشته است. به نظر می رسد با ادامه این روند رکود تجارت خارجی ایالات متحده در ماه های  آینده بیشتر از این هم بشود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید