مایکل کوزاک، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در پیامی در توییتر جنین آنیس، سناتور مخالف دولت اوو مورالس را به عنوان رئیس جمهوری موقت بولیوی به رسمیت شناخت.

به گزارش سلام نو، وزارت امور خارجه آمریکا در دور جدید موج‌سواری بر اعتراض‌ها در کشورهای مختلف آمریکای لاتین، سناتور مخالف دولت «اوا مورالس» را به عنوان رئیس جمهوری موقت بولیوی به رسمیت شناخت.

«مایکل کوزاک» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در صفحه توئیترش تایید کرد، واشنگتن «جنین آنیس» سناتور و نائب رئیس دوم سنای بولیوی را به عنوان رئیس جمهوری موقت بولیوی به رسمیت می‌شناسد.

این مقام آمریکایی افزود: آنیس مسئولیت ریاست جمهوری موقت بولیوی را برعهده گرفته است. ما در مسیر همکاری با او و دیگر مقام‌های غیرنظامی در راستای برگزاری هرچه سریعتر انتخابات آزاد و منصفانه در بولیوی گام برمی‌داریم.

آنیس دیروز(سه‌شنبه) خود را رئیس جمهوری موقت خواند و قول داد، هرچه سریعتر انتخابات ریاست جمهوری جدید را در بولیوی برگزار کند.

براساس قانون اساسی بولیوی، «آدریانا سالواتیرا» رئیس سنا می‌توانست جانشین مورالس شود اما او نیز یکشنبه استعفا کرد؛ از این رو، «جنین آنیس» معاون دوم سنای بولیوی گفته بود، آماده است کنترل کشور را در دست بگیرد.

استعفای مورالس باید به طور رسمی به تأیید «مجمع قانونگذاری» متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان برسد اما آنیس بود، در جلسه دیروز(سه‌شنبه) سنا برای انتخاب رئیس جمهوری موقت، ریاست جلسه را برعهده گرفت و اعلام ریاست جمهوری کرد. آن هم در حالی که در این جلسه، قانونگذاران حزب «حرکت برای سوسیالیسم» تحت حمایت مورالس حضور نداشتند. قانونگذاران بولیویایی پیشتر اعلام کرده بودند با توجه به حضور نیافتن نمایندگان حزب مورالس، سنای این کشور حدنصاب لازم برای بررسی استعفای مورالس را ندارد.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره  تن دهد.

روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی اظهار داشت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

مورالس روز دوشنبه پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد.

2023

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید