معنی دار بودن شغل به گونه ای که موجب شود شما رایگان آن را انجام دهید قطعاً یک هدیه است و البته این خودش هم مشکل است.

من خودم را قهرمان کار معنادار می دانم. من در زندگی به دنبال آن می باشم، سعی می کنم به فرزندانم کمک کنم تا دریابند که چه نوع کاری برای آن­ها معنادار خواهد بود و من از شریک زندگی خود در توسعه کارش به روشی که باعث می­شود احساسات او برآورده شود حمایت می­کنم. من در مقام محققی، معنا را مطالعه می­کنم و ده­ها مقاله در این زمینه نوشته ام. من فهمیدم که کار وقتی معنادار می باشد که در تلاش برای رسیدن به یک هدف باشید، که هم احساس تحقق شخصی و هم پیامدهای مثبتی را در جهان اطراف شما ایجاد می کند.

در واقع، مطالعات نشان می دهد افرادی که کار برایشان معنادار است شادتر، سالم تر، مشغول­تر، متعهدتر و بهتر عمل می کنند به نظر می رسد این نتایج واقعیت داشته باشد چه شما پرستار یا متولی باشید، چه یک موسسه خیریه بین المللی و چه شرکتی را رهبری کنید، یا اینکه در یک مرکز انبار یا یک مدرسه کار می کنید. اگر آن کار، برایتان معنی دار باشد، تمایل دارید که از آن بهره مند شوید.

بنابراین، بیشتر برای کارگرها معنی دار بودن مفید است. با این حال، تحقیقات من، بینش غیرمنتظره ­ای را نشان می دهد:

در کار معنادار، کار به خودی خود پاداش است و صرف نظر از حقوق، ارزش انجام آن را دارد و این روند نزولی است. کسانی که کار خود را بسیار معنی دار می دانند، کسانی که بیشترین انگیزه، شور و تعهد برای آنچه را که انجام می دهند دارند، به دلایلی بسیار بیشتر از دستمزد خود فعالیت می کنند. آن­ها می دانند که آنچه انجام می­دهند مهم است، و ارزش مشکلات و سختی ها را در انجام دادنش دارد.

متأسفانه از نظر آن­ها، سایر بازیگران اقتصاد نیز این را می دانند.

وقتی معنی به فرسودگی منجر می شود

افرادی که با کار معنادار رانده می شوند، همواره قدم به چالش های جدید می گذارند و برای پر کردن شکاف­ها قدم برمی دارند. آن­ها کسانی نیستند که می گویند "مشکل من نیست"، یا "برای انجام آن کار به من پول نمی دهند." آن­ها پرینتر را مجدداً تعویض می کنند، دستشویی اداره را تمیز می کنند، داوطلبانه کارهای عقب مانده را سامان می دهند و به جای یک کیسه سیب زمینی سرخ شده غذای واقعی می آورند.

و بارها به جای پاداش دادن به تعهداتشان، درمی­ یابند که سازمان­هایشان فقط از تلاش اضافی آن­ها استفاده می­کنند و کمتر روی کارگران و منابعی که اینگونه کارها را انجام می­دهند، سرمایه­ گذاری می­کنند که متعهدترین کارگران داوطلبانه آن­ها را انجام می دهند.

برخی از مدیران و سازمان­ها متوجه می­شوند که برخی افراد به بعضی از کارها احساس وقف کردن خود را دارند. در حالت ایده آل، سازمان­ها نقش اساسی را که چنین کارگرانی ایفا می­کنند می شناسند و پاداش می دهند، اما بسیاری از مشوق­ها برای تصمیم گیری­های کسب و کار در جهت مخالف سوق می یابند. اگر معنا، انگیزۀ مهمی برای انجام کار است، شاید پول کمتری برای تشویق افراد لازم باشد. اگر گاهی فکر می­کنید کار خود را به صورت رایگان انجام می دهید، خب، بسیاری از شرکت­ها و موسسات حاضر هستند که این فرصت را به شما بدهند!

اقتصاد گسترده تر ما از این ایده "بسته جبران خسارت معنایی" حمایت می کند. وقتی از مردم می خواهم که مشاغل را ذکر کنند که معنی دار هستند، بعضی از شغل­هایی که بارها و بارها مطرح می­شوند، عبارتند از: پرستاری، تدریس، کار اجتماعی، مراقبت از کودک، مراقبت از سالمندان، پزشک، پدر و مادر بودن، کار کردن برای محیط زیست، فشار آوردن به منظور ارتقا عدالت اجتماعی در طیف سیاسی.

چندین زمینه برای این کارها وجود دارد. آن­ها تمایل به خودمختاری دارند، جایی که افراد به خاطر افراد آسیب پذیر یا آسیب دیده کار می کنند، خواه انسان باشند یا حیوانات یا اکوسیستم، که نمی توانند از خود دفاع کنند.

اما اگر بخواهم لیستی از مشاغل ایجاد کنم که فرسودگی شغلی بسیار زیاد باشد و پرداخت آن برای تأمین نیازهای روزمره زندگی کافی نباشد، این لیست به طور نگران کننده ای شبیه به لیست مشاغل معنی دار است. ما بطور دوره ای نگرانی جمعی را نسبت به این بی ­عدالتی ابراز می کنیم، اما فکر می­کنم بسیاری از ما تشخیص می دهیم که از مردم می­خواهیم ثروت و راحتی مادی را با معنا در اقتصادمان مبادله کنند.

چگونه خود را از بعد منفی محافظت کنید؟

1- کار معنی داری را که می تواند یک منبع تجدید پذیر باشد به رسمیت بشناسید، اما نه فقط درصورتی که فقط عدول انجام شود.

کار معنی دار مانند شکوفا کردن حتی در سخت ترین محیط ها نیز است. شما چاه حفر می کنید و به نظر می رسد مانند یک معجزه، آب جاری می شود و جریان می یابد. به طور مشابه، وقتی کار معنی دار انجام می کنید، مثل جادو، انگیزه و خوشبختی جریان می یابد.

به هر حال، برای ادامه یک زندگی پرمعنی از طریق کار معنی دار، شما باید بتوانید در آن منبع سرمایه گذاری کنید.

2- برای هماهنگی کار و زندگی تلاش کنید.

3- برای پیوستن به اقدامات جمعی علاقه­مند باشید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید