حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو اعتراضات عراق را دو وجهی دانست و ته مایه‌های ضد ایرانی آن را حاصل فعالیت‌های عربستان، آمریکا، طرفداران حزب بعث و البته اظهارات نسنجیده برخی چهره‌ها در ایران دانست.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: عراق پس از چندین هفته اعتراض مردم نبست به رانت، فساد و ناکارآمدی دولت هم‌چنان ملتهب است. نه دولت استعفا داده نه مردم به بازگشت به خانه رضایت داده‌اند.

عملکرد دولت چنان ضعیف بوده که مرجعیت نجف، یعنی آیت‌الله سید علی سیستانی هم از مطالبات مردم حمایت کرده هرچند هم زمان آنان را از خشونت نیز برحذر داشته است، خشونتی که به شدت به چشم می‌آید.

تظاهرات مردم عراق در روزهای اخیر نه تنها خشن‌تر شد بلکه در برخی مواقع رنگ و بوی ضد ایرانی نیز به خود گرفته و با حمله معترضین به کنسول‌گیری ایران در عراق همراه شده است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو اعتراضات عراق را دو وجهی دانست و ته مایه‌های ضد ایرانی آن را حاصل فعالیت‌های عربستان، آمریکا، طرفداران حزب بعث و البته اظهارات نسنجیده برخی چهره‌ها در ایران دانست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دو سویه مختلف تظاهرات مردم در عراق گفت: اعتراضات مردم عراق دو وجه دارد. یک وجه اعتراض به فساد، رانت‌خواری و سهم خواهی از دولت است که بسیار منطقی است. وجه دوم اما موج سواری عوامل حزب بعث و شیعیان مرتبط با سفارت آمریکا روی موج اعتراضات مردم است که تظاهرات را به انحراف و خشونت کشاندند.

وی با اشاره به نقش بازمانده‌های حزب بعث در به انحراف کشیده شدن تظاهرات می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد که عزت ابراهیم الدوری، معاون دیکتاتور سابق عراق، طی یک سال گذشته سه بار با نمایندگان سفارت آمریکا در عراق در استان الانبار دیدار کرده و نفوذ عوامل حزب بعث در تظاهرات را سامان داد. لذا پس از شکل‌گیری تظاهرات عوامل حزب بعث تظاهرات را به خشونت کشاندند و سعی کردند با تغییر مطالبات ایران را عامل بی ثباتی عراق معرفی کنند.

هانی زاده اما ایران را عامل ثبات زای عراق می‌داند و تاکید می‌کند: در حالی برخی ایران را عامل بی‌ثباتی عراق معرفی می‌کنند که طی 16 سال گذشته ایران و مقاماتش نهایت تلاش خود را کردند تا عراق به کشوری با ثبات و موثر در منطقه تبدیل شود. ایران برای ثبات عراق هزینه بسیاری کرده از جمله تا کنون صدها نفر از جوانان ایرانی برای سرکوب داعش به عراق اعزام شدند و حتی به شهادت رسیدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که فساد در عراق نهادینه شده و این مسئله ربطی به ایران یا حتی یک جریان سیاسی خاص ندارد گفت: بیشتر کشورهای عربی منطقه درگیر این فساد هستند ولی به دلیل وجود دمکراسی در عراق فساد زودتر در این کشور آشکار می‌شود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد آمریکا و عربستان با انحراف تظاهرات می‌خواهند ارتباط عراق و ایران را مختل کنند و دولت شیعه را ناکارآمد جلوه داد و یک حکومت دیکتاتوری بر سرکار بیاورند و ارتباط ایران و عراق را به قبل از سال 2003 بازگردانند.

هانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در شرایط فعلی امکان حل بحران عراق را دارد یا خیر؟ گفت: فعلا ایران نمی‌تواند آتش افتاده در جامعه عراق را خاموش کند چون هیجانی که در داخل جامعه عراق ایجاد شده نیاز به گذر زمان دارد ولی ایران با نگرانی تحولات را رصد می‌کند چون هر ناامنی در عراق بر ایران هم تاثیر خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: آن چه مسلم است مرجعیت، دولت و جریان‌های سیاسی عراق باید با تدبیر این تظاهرات را مهار کنند و به مطالبات مردم پاسخ دهند و عوامل به خشونت کشیده شدن تظاهرات را شناسایی کنند.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به نقش برخی حرف‌های ناپخته که از سوی برخی مقامات و ائمه جمعه درباره رابطه ایران و عراق بیان می‌شود گفت: متاسفانه برخی از شخصیت‌های داخل ایران بدون توجه به حساسیت‌ها و تلاش دشمنان در وارونه نشان دادن مسائل اظهار نظر می‌کنند، در حالی که نباید به این بهانه‌ها دامن زد و به دست رسانه‌های عربستان بهانه داد.

وی با اشاره به این که جوانان عراق به خاطر مشکلات بسیاری که تحمل کردند بسیار حساس هستند و باید در اظهار نظر دقت کرد گفت: امروز رسانه‌های فعال عربستان دنبال این هستند که نشان دهند عراق تابع ایران است، در حالی که چنین نیست. ایران برای حفظ عراق هزینه داده است و ارتباطات عاطفی مهمی با مردم عراق دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید