سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو با بیان این که فضای انتخابات ریاست جمهوری در ایران پوپولیستی است و بعید است کسی بتواند به سادگی امور را اصلاح کند تاکید کرد برای کسی مثل محمدرضا عارف حضور در دانشگاه ارجح بر هر کار دیگری است.

سلام نو – سرویس سیاسی: انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک شده و تا آغاز ماراتن ورود به بهارستان چیزی نمانده است، انتخاباتی که نه تنها سرنوشت بهارستان را مشخص می‌کند بلکه دور نمایی از آن‌چه در انتخابات 1400 خواهد گذشت را نیز مشخص خواهد کرد. حضور یا عدم حضور برخی چهره‌ها هم‌چون قالیباف، عارف یا حداد عادل در مجلس شورای اسلامی می‌تواند دورنمایی از آن چه در دو سال دیگر می‌گذرد را نشان دهد.

این روزها شایعه و شائبه‌های بسیاری درباره حضور یا عدم حضور چهره‌ها و جریان‌های مختلف در انتخابات مجلس وجود دارد. از محمدرضا عارف که قرار است از مجلس خارج شود تا سورنا ستاری نام‌های مختلفی برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، نام‌هایی که چگونگی صف بندی آن‌ها می‌تواند صفوف انتخابات مجلس را دست‌خوش تغییر کند.

سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو با بیان این که فضای انتخابات ریاست جمهوری در ایران پوپولیستی است و بعید است کسی بتواند به سادگی امور را اصلاح کند تاکید کرد برای کسی مثل محمدرضا عارف حضور در دانشگاه ارجح بر هر کار دیگری است.

این گفت‌وگو را در ادامه مطالعه می‌کنید.

آقای هاشمی‌طبا این روزها صحبت از لیست مستقل اصلاح‌طلبان برای مجلس بسیار است، شما فضا را برای اصلاح‌طلبان این قدر مطلوب می‌دانید که لیست مستقل دهند؟

بالاخره هر کس حق دارد جامعه آزمایی بکند و اشکالی ندارد که اصلاح‌طلبان لیست مستقل بدهند. ولی باز هم به هر شکل مشکل است که بتوانند لیست واحد بدهند چون هم چند شاخه هستند و هم به نامزدهای شناخته شده نیاز دارند. اگر هم چهره‌های شناخته شده آن‌ها در انتخابات حاضر نباشند به چیزی شبیه لیست تکرار آقای خاتمی نیاز دارند که بعید است این بار رخ دهد ولی باز هم اگر لیست مستقل ندهند چه کنند؟

می‌توانند با اعتدالیون یا اصولگرایان معتدل ائتلاف کنند.

ائتلاف با اصولگرایان چه معتدل، چه غیر معتدلش بعید است ولی ائتلاف با اعتدالیون چیز دور از ذهنی نیست و بد هم نیست، باید دید چه می‌شود.

این روزها زمزمه‌های حضور آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود، در این شرایط با توجه به واکنش مردم به عملکرد اصلاح طلبان چهره‌ای مثل آقای عارف شانسی برای انتخابات 1400 دارد؟

شخص آقای عارف انسان عالم، سالم و با صلاحیتی است ولی به نظر من کار دانشگاهی برای ایشان ارجح است.

ماندن ایشان در مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باز هم به نظرم ایشان اگر در دانشگاه بمانند و شخصیت دانشگاهی خود را رشد دهند و به جامعه دانشگاهی خدمت کنند ارجح است.

با این تفاسیر در انتخابات 1400 چهره‌هایی مثل آذری جهرمی و سورنا ستاری شانسی دارند؟ و آیا درست است که اصلاح‌طلبان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند؟

انتخابات ریاست جمهوری فضا سازی می‌خواهد و کسانی می‌توانند برنده شوند که فضای مطلوبی در کل کشور ایجاد کنند که این به داشتن پایگاه فیزیکی در نقاط مختلف کشور نیاز دارد. من چون فقط از صدا و سیما استفاده کردم و مردم تمام مدت پای تلویزیون نیستند، نتوانستم آن طوری که باید جریان سازی بکنم.

این چنین رقابت و کارهایی هزینه دارد و باید بتوانند در شهرهای مختلف جریان فیزیکی ایجاد کنند، کاری که هزینه سنگینی دارد. بنابر این باید دید این آقایان چقدر توان درست کردن فضای اجتماعی را دارند.

از بین این دو نفر آقای ستاری به شدت آدم شایسته‌ای است ولی هنوز آن کاراکتر لازم را ندارد ولی آقای جهرمی شاید بتواند به شرط داشتن پایگاه‌های مختلف در شهرهای دیگر کاری بکند.

فارغ از این دو نفر اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط خود چهره‌ای برای رقابت در انتخابات آینده دارند؟

چهره‌ای که برای اصلاح امور بیاید خیر چون تمام دولت‌های ما سیاست پوپولیستی داشتند و هر که بیاید می‌خواهد همین راه را برود و هر کس بخواهد شان خود را حفظ کند به مشکل می‌خورد و مجبور می‌شود به سیاست‌های پوپولیستی باز گردد ولی به هر شکل کسی پیدا می‌شود که بتواند در انتخابات حاضر شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید