در اینجا به مشکلات خاصی که با افزایش سن، پوست شما را تهدید می‌ کنند، اشاره شده است:

1. بازو با لکه های قرمز( کراتوز اکتینیک)

نور ماوراء بنفش، از طریق خورشید یا منابع انسانی، باعث رشد و افزایش پوسته می شود. این لکه ها احتمالاً بیش از یک مورد روی بازو مشاهده خواهد شد. بیشتر آن ها قرمز به نظر می رسند، اما برخی از آن ها برنزه یا صورتی مایل به قرمز هستند. در صورت مشاهده آن ها به پزشک مراجعه کنید‌. در صورت عدم درمان می توانند به سرطان تبدیل شوند. پزشک ممکن است یک کرم برای شما تجویز کند. یا آن ها را از طریق جراحی، انجماد یا سوختن بردارد.

2. لکه قهوه ای روی صورت( کراتوز)

این لکه های برنزه یا قهوه ای تقریباً در هر جای بدن وجود دارند، بعد از میانسالی احتمالاً بیش از یک مورد از این لکه ها را خواهید داشت. آن ها بی ضرر هستند، اما می توانند عامل سرطان پوست باشند. بنابراین به پزشک خود مراجعه کنید تا آن ها را بررسی کند. بیشتر افراد نیازی به درمان ندارند، اما پزشک ممکن است در صورت ناراحتی، آن ها را از بین ببرد.

3. لکه های سنی

این لکه های کوچک تیره که به آن ها لکه های کبدی نیز گفته می شود، اغلب در مکان هایی که نور خورشید، تماس بیشتری با بدن دارد، مانند صورت، دست ها، شانه ها و بازوها ظاهر می شوند. در سن بالای ۵۰ سالگی شایع تر هستند. آن ها نیازی به درمان ندارند، اما پزشک ممکن است برای اطمینان از ابتلا به سرطان یک نمونه گیری انجام دهد. او می تواند آن ها را با محصولات سفید کننده محو کرده یا در صورت تمایل آن ها را از بین ببرد. از کرم های ضد آفتاب، برای رفع این مشکل استفاده کرده و از ایستادن در آفتاب خودداری کنید.

4. لکه های کوچک قرمز روی پوست

این برجستگی های کوچک قرمز، ممکن است در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند، اما در سینه، شکم و پشت بدن بیشتر دیده می شوند. در صورت دست کاری ممکن است خونریزی کنند. آن ها معمولاً به تنهایی مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر از ظاهر آن ها خوشتان نمی آید، پزشک می تواند آن ها را با لیزر خارج کند.

5. برچسب های پوست

این تکه های کوچک از بافت توسط نوعی ساقه از پوست شما آویزان می شوند. معمولاً آن ها روی سینه، پشت، گردن، زیر بغل یا اطراف کشاله ران مشاهده می‌شوند. خطرناک نیستند، اما اگر لباس یا جواهرات شما با آن ها تماس داشته باشد، می توانند تحریک شوند. اگر آزار دهنده باشند، پزشک ممکن است آن ها را جراحی، منجمد یا لیزر کند.

6. صورت چروکیده

آسیب طولانی مدت از طریق نور خورشید، می تواند پوست شما را زرد کند و باعث ایجاد برآمدگی و پشته های عمیق شود. این بیماری بر انواع پوست ها تأثیر می گذارد، اما در پوست­های ظریف بیشتر مشهود است. نور خورشید فقط روی لایه بالایی پوست تأثیر می گذارد، اما دود دخانیات باعث عمیق­ تر شدن آسیب می شود. بنابراین سیگار نکشید، از آفتاب دور بمانید و تمام تلاش خود را برای محافظت از پوست تان انجام دهید.

7. رگ های واریسی

رگ های خونی ضعیف می توانند شروع به تورم و پیچ و تاب کرده یا برآمده شوند. آن­ها بیشتر روی پاها ظاهر می شوند. معمولاً مشکل جدی را ایجاد نمی­کنند، اما می توانند به رگ­های ملتهب که منجر به لخته شدن خون می شوند، مرتبط باشند. پزشک شما ممکن است یک جفت جوراب ساق بلند واریس به شما بدهد تا از طریق فشار روی ساق پا از شر آن ها خلاص شوید. اگر این کاررا نکنید، پزشک ممکن است جراحی جزئی را پیشنهاد کند.

8. رگه های عنکبوتی

این دسته های کوچک عروق خونی اغلب روی پاها، مچ و حتی صورت ظاهر می شوند. علل آن تغییر هورمون ها یا آسیب به آن هاست. آن ها به یک مشکل عمده سلامتی اشاره نمی کنند، اما می توانند خارش یا سوزش ایجاد کنند. جوراب های فشرده سازی را امتحان کنید تا آن­ها را تحت فشار قرار دهید. در صورت عدم بهبود، پزشک ممکن است یک عمل جراحی جزئی را پیشنهاد کند.

9. خارش پوست

با افزایش سن پوست خشک تر می شود. این خشکی می تواند خارش را به همراه داشته باشد. اگر این علایم بیش از دو هفته طول کشید یا بدن شما را کاملاً پوشاند، به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه عوارض جدی تر مانند بیماری کلیه، کمبود آهن، تیروئید یا مشکلات کبدی باشد.

10. زخم پا

مشکلات جریان خون باعث می شود تا قسمت پایینی پوست پا، آسیب ببیند. اگر باکتری ها در پوست آسیب دیده قرار بگیرند، کل قسمت آلوده می شود. اگر دیابت دارید، ممکن است محل زخم شده، متورم شود و دیرتر بهبود یابد. پزشک زخم را تمیز نگه می دارد و به شما می گوید حرکت خود را ادامه دهید، پاهای خود را بالا بکشید و در بعضی موارد بر روی ناحیه فشار بیاورید. اگر مشکل حل نشد، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید.

11. تحریک دست

این حالت سوزناک و دردناک، ممکن است آلرژیک باشد و بعد از لمس چیزی مانند برگ پیچک سمی یا استفاده از یک محصول خشکشویی معطر ایجاد شود.

هرچه پیرتر می شوید، این بیماری ممکن است به درمان های عادی پاسخ ندهد. کرم های دارویی نیز می توانند واکنش ایجاد کنند. پس از آنکه پزشک علت آن را مشخص کرد، احتمالاً برای تسکین خارش داروهایی تجویز می کند.

12. کبودی

هنگامی که رگ­های خونی ریز در نزدیکی سطح پوست شما آسیب می ‌بینند، کبودی ایجاد می کنند. هرچه پیرتر می­شوید، پوست شما نازک­تر شده و چربی بیشتری از دست می دهد که می تواند به راحتی  باعث کبودی شود. معمولاً چیز نگران کننده ای نیست. برخی از داروهای رقیق کننده خون نیز می توانند باعث کبودی بیشتر شوند، بنابراین در مورد داروهای مصرفی با پزشک خود مشورت کنید.

13. چین و چروک

چین و چروک با افزایش سن ظاهر می شوند، اما ممکن است، با تغذیه سالم، خواب زیاد و ورزش منظم دیرتر اتفاق بیفتند. در برابر نور آفتاب از خود محافظت کرده و مراقب صابون های قوی که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد، باشید‌. سیگار نکشید، این باعث بدتر شدن آن ها می شود. چین و چروک چیز بسیار وحشتناکی نیست، اما اکثر مردم از برخورد با آن وحشت دارند. لایه برداری شیمیایی، تزریقات، درمان با لیزر و جراحی می توانند به شما کمک کنند.

14. گردن با پوست شل

اولین مکان هایی که افتادگی پوست در آن ها رخ می‌دهد، اغلب خط فک و گردن شما است. ضد آفتاب و مرطوب کننده می تواند به از بین بردن آن ها کمک کند. همچنین می توانید تمریناتی را برای عضلات گردن، فک و گلو انجام دهید. جراحی و سایر روش های درمانی می توانند به خلاص شدن از شر آن ها کمک کنند.

15. سرطان پوست

سلول های پوستی آسیب دیده می توانند از کنترل خارج شده و سرطانی شوند. یکی از دلایل اصلی، نور ماوراء بنفش (UV) است که ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب است. اما می توانید در جاهایی هم که خورشید نمی درخشد، به سرطان مبتلا شوید. این بدان معنی است که ژن ها و سموم دنیای اطراف هم در این موضوع نیز نقش دارند. پزشک ممکن است ضایعات سرطانی را با کرم، تزریق، قرص، جراحی، لیزر یا پرتودرمانی، درمان کنند. بسته به نوع سرطان پوست، ممکن است به شیمی درمانی یا سایر روش های درمانی نیز نیاز داشته باشید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید