پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به سرپرستی "ناهید ذکایی" در پژوهش جدیدی بر روی 22 مرد و زن دریافتند که فکر کردن به روشنایی هم اندازه مردمک چشم را تغییر می دهد.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به سرپرستی "ناهید ذکایی" دانشمند ایرانی، در پژوهش جدیدی نشان دادند که حتی فکر کردن به روشنایی می‌تواند در تغییر اندازه مردمک چشم نقش داشته باشد.

به گزارش سلام نو و به نقل از نیوساینتیست، چشم‌ پنجره‌ای به ذهن است و ارتباط تنگاتنگی با آن دارد. پژوهشگران "دانشگاه آکسفورد"(University of Oxford) به سرپرستی "ناهید ذکایی"(Nahid Zokaei)، دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند که این ارتباط، فراتر از حد انتظار است. آنها در بررسی جدید خود دریافتند که حتی فکر کردن به روشنایی هم می‌تواند اندازه مردمک چشم را تغییر دهد.

مردمک چشمان ما در تاریکی، بزرگتر می‌شوند تا نور بیشتری به چشم وارد شود. عکس این عمل نیز در فضای روشن رخ می‌دهد و به فشرده شدن مردمک‌ها و جذب نور کمتر می‌انجامد.

ذکایی و گروهش در پژوهش خود، تاثیر روشنایی را بر تغییر مردمک چشم انسان مورد بررسی قرار دادند. آنها در مجموعه‌ آزمایش‌هایی، برچسب‌های تیره و روشنی را به ۲۲ داوطلب زن و مرد نشان دادند. هر یک از برچسب‌ها با صدای خاصی مرتبط بودند. برچسب‌ها پس از دو ثانیه ناپدید می‌شدند و شرکت‌کنندگان باید پس از شنیدن صدای منطبق با هر برچسب، آنها را در ذهن خود تصور می‌کردند.

پژوهشگران دریافتند هنگامی که شرکت‌کنندگان، به برچسب تیره فکر می‌کنند، مردمک چشم آنها منبسط می‌شود اما فکر کردن به برچسب تیره، به فشردگی و جمع شدن مردمک می‌انجامد. داوطلبان در مواجهه فیزیکی با این شرایط و نگاه کردن به اشیا در تاریکی و روشنایی نیز همین نتایج را به دست آوردند.

"سباستین مثوت"(Sebastiaan Mathôt)، پژوهشگر "دانشگاه خرونینگن"(UG) هلند که پژوهش‌های مشابهی در مورد این موضوع انجام داده است، در این باره گفت: این واکنش کوچک، به ما امکان می‌دهد تا پیش از تغییر در میزان روشنایی، انتظار تغییر اندازه مردمک چشم را داشته باشیم. برای مثال، این ویژگی می‌تواند ما را پیش از روشن کردن لامپ در یک اتاق تاریک، برای مواجهه با نور آماده کند.

این پژوهش در مجله "PNAS" به چاپ رسید./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید