زمین ما با میلیاردها انسان طغیان می کند ، همه کار می کنند ، فکر می کنند ، بازی می کنند و راه خود را از طریق حواس پرتی پیچ و خم زندگی روزانه ترسیم می کنند. در میان هرج و مرج ، برخی از ما به اندازه کافی متمرکز و منضبط هستیم تا روش های کاملاً جدیدی برای نزدیک شدن به زندگی ، جهان و معنای آن را به دست آوریم. و برخی از این افراد برنده جوایز نوبل می شوند.

جوایز نوبل جوایز شما از آسیاب ، پشتوانه چسبنده و ستاره طلا نیست. جوایز در سال 1895 به واسطه آلفرد نوبل مخترع و نیکوکار سوئدی تأسیس شد ، جوایز متعلق به پیشرفت در زمینه های علمی و فرهنگی - ادبیات ، صلح ، اقتصاد ، شیمی ، فیزیک و پزشکی می باشد.

دریافت کنندگان به نام های برندگان جایزه ، یک دیپلم افتخار ، مدال طلا و جایزه نقدی دریافت می کنند که این روزها به طور کلی از یک میلیون دلار فراتر می رود. همه جوایز باید به جز جوایز صلح که می تواند به یک سازمان اهدا شود ، به افراد اختصاص یابد. بعضی اوقات ، جوایز به چند نفر تعلق می گیرد ، اما قوانین تصریح می کنند که هر جایزه می تواند توسط سه نفر بیشتر تقسیم نشود.

اولین بار در سال 1901 ، جوایز نوبل 573 بار به 900 نفر و سازمان اهدا شد. برخی افراد بیش از یک بار جوایز را دریافت کرده اند. به طور معمول ، هر جایزه هر سال اعطا می شود ، اما در سال هایی که هیچ موفقیتی استثنایی در رابطه با نوبل وجود ندارد ، یک جایزه ممکن است بیکار باشد.

به گفته ما ، جوایز بزرگ است. اما مهمتر کارهایی است که آنها تشخیص می دهند. برندگان معتقد به افراد متفکر هستند ، افرادی که زندگی خود را وقف پرده از اسرار وجود ما می کنند. با این کار ، آنها به پیشبرد هوش جمعی بشر کمک می کنند.

چرا ماهاتما گاندی جایزه نوبل دریافت نکرد؟

ماهاتما گاندی جزو افراد لایقی بود که باوجود پنج بار نامزدشدن برای دریافت این جایزه، اما هیچگاه نتوانست آن را دریافت نکند. پس از ترور وی در سال ۱۹۴۸، کمیته اهدا جوایز در نظر گرفت که جایزه را پس از مرگش به او اهدا کند، اما در ادامه تغییر نظر داد و با توضیح نبود هیچ فرد زنده شایسته‌ای برای دریافت این جایزه، از دادنش در آن سال اجتناب کرد.

اولین فردی که موفق به دریافت جایزه نوبل شد

اولین افراد هانری دونان از سوییس و فردریک پسی از فرانسه در سال 1901 جایزه صلح نوبل را دریافت کردند، و جایزه را بین خود تقسیم نمودند.

افراد هانری دونان از سوییس برای تأسیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و مبتکر کنوانسیون ژنو دریافت کرد.

فردریک پسی از فرانسه، به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی اتحادیه بین المجالس و نیز مسئول اصلی اولین کنگره جهانی صلح دریافت نمود.

جایزه نوبل در سال 2018 به چه کسی اهدا شد؟

دنیس موکویگی از جمهوری دموکراتیک کنگو و نادیا مراد از عراق آخرین افرادی می باشند که در سال 2018 به دلیل مبارزه علیه خشونت جنسی و استفاده از آن در جنگ‌ها به ‌عنوان سلاح دریافت کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید