در کشور ما اگرچه سرمایه های زیست محیطی زیادی وجود دارد اما به دلیل اینکه مدیران در طی این سالها محیط زیست را به مثابه یک اولویت حیاتی ندیده اند پیشرفت خاصی در اقتصاد سبز حاصل نشده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: با توجه به مشکلات زیادی که در قرن بیست و یک در حوزه های زیست محیطی کره زمین را تهدید کرد اقتصاد سبز و توسعه پایدار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. هر چند در کشور ما آن طور که باید و شاید اقتصاد سبز مورد توجه نبوده و نیست.

به گزارش سلام نو، وقتی از اقتصاد سبز سخن می گوییم قطعا از کلیدواژه توسعه پایدار نیز باید بهره ببریم. در واقع  توسعه پایدار در تلاش است تا تعادل و مصالحه ای بین ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به وجود آورد. به طور حتم تلاش برای ترویج توسعه پایدار از مسیر تلاش برای توسعه اقتصاد سبز می گذرد. به بیانی دیگر توسعه اقتصاد سبز یکی از در دسترس ترین کارها برای مقابله با تبعات محیط زیستی است.

در حال حاضر احتراق سوخت های فسیلی و قطع درختان جنگلی شرایط اقلیمی جهان را ناپایدار کرده است. همین امر تغییرات آب و هوایی شدیدی را به وجود آورده است. در اقتصاد سبز نیت اصلی این است که خطرها و آسیب های زیست محیطی به حداقل ممکن برسد و در عین حال پیشرفت انسان بدون آنکه حقی از کسی تضییع نشود، حاصل شود را اقتصاد سبز می نامند.

بر اساس آنچه گفته شد می توان به وضوح دریافت که کارهای زیادی از جمله مدیریت آب، مدیریت پسماند در کنار استفاده از انرژی های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، پیشگیری از فرسایش خاک و همچنین  ترابری سبز با اقداماتی نظیر توسعه خودروهای برقی و ... می تواند تاثیر قابل تاملی بر بهبود وضعیت اقتصاد سبز در کشورهای مختلف داشته باشد.

ضرورت مقابله با بحران محیط زیست بسیاری از علاقه مندان به محیط زیست را به این فکر انداخته تا با گسترش مشاغل سبز تلاشی هر چند اندک برای حفظ محیط زیست کنند. در همین راستا سازمان بین‌المللی کار  با نام اختصاری(ILO) در پی آن  است تا با گسترش هرچه بیشتر مشاغل سبز، تعداد شاغلان این بخش تا سال 2030 را به مرز 20 میلیون نفر برساند.

گفته می شود نزدیک به 65 درصد مشاغل سبز به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد شده‌اند. همان طور که مشخص است صنعت بازیافت از مهم ترین مشاغل سبزی است که مورد توجه است. با این حال هنوز که هنوز است در کشور ما اتفاق قابل توجهی برای بهبود وضعیت اقتصاد سبز نیفتاده است.

یک کارشناس حوزه کار مشاغل سبز خاطرنشان کرده است: مشاغل سبز از هر جهت در زمره کار شایسته قرار می‌گیرند و شاکله اصلی آن‌ها کار شایسته است.

علی اکبر لبافی اضافه کرده است: سازمان جهانی کار مدتهاست که تلاش می‌کند مشاغل سبز را به عنوان یک شاخص اصلی در کشورهای مختلف پیاده‌سازی کند ولی نگاه به این دسته شغل‌ها به گونه دیگری است، به نحوی که مشاغل سبز در این کشورها از هر جهت اعم از امنیت شغلی، ایمنی کار، شاخص‌های محیطی و مهارتی و انطباق با محیط زیست استانداردسازی می‌شود.

اقتصاد سبز در برابر اقتصاد قهوه‌ای

اقتصاد قهوه ای و استفاده حداکثری از منابع طبیعی بدون توجه به حقوق نسل های آینده موجب تخریب و آلودگی محیط زیست می شود. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در ایران مدیران اقتصاد قهوه‌ای را دنبال می‌کنند گفت: اقتصاد قهوه‌ای به معنای تولدی به هر قیمتی است. مدیران خودرویی بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند می‌گویند فیلتر نصب نکنیم و مردم با دوده زندگی کنند چرا که قیمت فیلتر بسیار بالاست و باید هزینه‌ای را متحمل شوند بنابراین این تفکر مدیران باید تغییر کند.

در حال حاضر ۶۵ کشور در مسیر برنامه جامع اقتصاد سبز و استراتژی‌های مرتبط قرار دارند. در کشور ما اگرچه سرمایه های زیست محیطی زیادی وجود دارد اما به دلیل اینکه مدیران در طی این سالها محیط زیست را به مثابه یک اولویت حیاتی ندیده اند پیشرفت خاصی در اقتصاد سبز حاصل نشده است. به تعبیری بیراه نیست اگر بگوییم وضعیت اقتصاد سبز در ایران قرمز است.

براساس آمارهای منتشره، ایران جزو ۱۰ کشور بیشترین تولیدکننده دی‌اکسیدکربن و دارای رتبه ۱۰۵ شاخص جهانی عملکرد محیط‌ زیستی و رتبه ۵۴ شاخص جهانی عملکرد تغییرات اقلیم است. به نظر می رسد تنها راهکار برای اینکه ایران هم برنامه جامعی برای اقتصاد سبز داشته باشد ورود عملی همه دستگاه ها اعم از قوای سه‌گانه،  و همه موسسات و نهادها و ارگان‌ها در کنار حضور جدی بخش خصوصی باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید