۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 31953716

اهمیت دادن به خودتان، خودخواهی محسوب نمی شود. شما ارزش آن را دارید که مراقب خودتان باشید زیرا زندگی و شادی شما بسیار مهم است. به نظر می رسد مردم واقعاً با آنچه که خودخواهی است، مخالفند. آن­ها تصور می کنند اهمیت دادن به خودشان نوعی خودخواهی است. آن­ها به این باور رسیده اند که از خود گذشتگی واقعی به معنای انجام همه کارها برای هر کس دیگری با هزینه شخصی خودشان است، بنابراین آن­ها هرگز واقعاً کاری را برای خودشان انجام نمی­دهند، زیرا این امر باعث می شود احساس­گناه و خودخواهی کنند!

تعادل

بین خودخواهی و ازخود گذشتگی مرز باریکی وجود دارد که باید مراقب باشیم از آن عبور نکنیم.

اکنون با ذکر مثال، مسئله را روشن می­کنیم.

شخص اول

این شخص فقط به آنچه که خودش می خواهد اهمیت می دهد و زندگی را در جهت منافع خودش پیش می برد. به مردم دیگر و خواسته هایشان اهمیتی نمی دهد و از پذیرفتن آن­ها سر باز میزند. از آنجایی­که ممکن است خواسته­های دیگران در رسیدن این شخص به خواسته هایش خللی وارد کند، از انجام آن­ها طفره می­رود. وقت او به طور کامل به خودش اختصاص دارد و همه چیز را برای خودش نگه می دارد. او خودخواه و کوته فکر است.

شخص دوم

شخص دوم تمام وقت و انرژی خود را وقف انجام کارها و خواسته های دیگران می کند. او آزادی بسیار کمی دارد زیرا به دیگران اجازه می دهد تا کارهای روزمره او را در اختیارشان بگیرند و آنطور که می خواهند با او رفتار کنند. دیگران به او می­گویند کجا برود و چکار کند. او حتی یک دقیقه هم وقت آزاد برای خودش ندارد که فکر کند چون دائم مشغول کار است. برخی افراد اقدامات او را تحسین برانگیز و شاید حتی فداکارانه توصیف می کنند.

آنچه مشخص است این است که شخص اول و دوم هر دو نمایانگر دو فرد افراط گرا هستند و آنچه باید انجام دهیم این است که در زندگی و رفتارمان تعادل را رعایت کنیم.

با تعادل پیش بروید

سرتان به کار خودتان باشد و تا حد ممکن به دیگران نیز کمک کنید و در مواقع نیاز همراهشان باشید. فقط به فکر کسب منافع خودتان نباشید و به دیگران نیز خدمت کنید. اما به یاد داشته باشید که در انجام اینکار دچار زیاده روی نشوید و زمان هایی را تنها به خودتان اختصاص دهید.

گاهی اوقات شما نه تنها مستحق استراحت کردن هستید بلکه نیاز به استراحت دارید. یاد بگیرید که "نه" بگویید.

به خودتان اهمیت دهید، بنابراین هر روز یا هر هفته زمانی را صرفاً برای خودتان اختصاص دهید. شما به استراحت نیاز دارید تا از استرس و فشار وارده خلاص شوید. اگر استراحت نکنید، به مرور ضعیف خواهید شد و شخصی که چیزی برای عرضه ندارد، غالباً احساس افسردگی خواهد کرد.

یک عمر از خودگذشتگی

ازخود گذشتگی درست و صحیح، علاوه بر رفع نیازهای دیگران، نیازها و خواسته های خود شخص را نیز برطرف می کند. حفظ این تعادل باعث می شود تا خدمات ما به دیگران پایدار باشد زیرا ما نیز از خودمان مراقبت می کنیم. وقتی به خودمان اهمیت نمی دهیم، در نهایت توانایی مراقبت از دیگران را نیز از دست می دهیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید