زندگی مدرن بسیار خواستار این است که تعداد بیشتری از افراد را نسبت به قبل مورد استرس فراتر از حد مجاز قرار دهد. ما ساعت­های طولانی کار می­کنیم، به خودمان فشار می آوریم تا در همه زمینه های زندگی خود موفق شویم. بین کار و خانواده، زمان بسیار کمی را برای مراقبت از خود صرف می کنیم. بسیاری از ما آنقدر از نظر جسمی و روحی خسته شده ایم که احساس فنا شدن می کنیم.

فرسودگی شغلی چیست؟

غالباً مردم متوجه نیستند که در حال نابودی تدریجی خود هستند. مگر زمانی که پزشک خانواده به آن­ها بگوید یا اینکه آن­ها را در اواسط شب به علت اضطراب ناشی از استرس به اورژانس منتقل کنند و از آنجا که فرسودگی به تدریج اتفاق می افتد، علایم نیز به آسانی از بین نمی روند.

در مراحل اولیه فرسودگی شغلی احساس خستگی و کمبود انرژی می­کنید. هر زمان که به تمام کارهایی که باید قبل از پایان روز انجام دهید می اندیشید، احساس ترس و وحشت می کنید. در نتیجه به راحتی نمی توانید بخوابید، حتی اگر خیلی خسته باشید. این بر حافظه و تمرکز شما تأثیر می گذارد و انجام کار را حتی سخت تر می کند. خیلی زود علائم جسمی فرسودگی مانند درد در قفسه سینه، مشکلات دستگاه گوارش، تنگی نفس، سردرد و تپش قلب ایجاد می شود.

مشکلات سلامتی ایجاد شده، ناشی از فرسودگی شغلی

استرس باعث آزاد شدن آدرنالین و کورتیزول در بدن می شود. آدرنالین ضربان قلب و فشار خون را افزایش می­دهد و باعث افزایش انرژی لازم برای مبارزه یا فرار از وضعیت استرس زا می شود. از طرف دیگر کورتیزول باعث افزایش قند خون شما می شود.

استرس مداوم به این معنی است که سطح آدرنالین و کورتیزول همیشه بالاست. این موجب اختلال در سیستم ایمنی و همچنین عملکردهای طبیعی بدن مانند هضم و خواب است. سرانجام، نارسایی آدرنال ایجاد می شود و بدن در تولید کورتیزول دچار مشکل می شود.

استرس شدید همچنین می تواند ساختار فیزیکی مغز شما را تغییر داده و باعث کوچکتر شدن و پیری آن شود. این باعث می شود مغز شما حتی در برابر آسیب های عصبی آسیب پذیر باشد.

همه ما در یک مقطع زندگی یک یا دو علامت فرسودگی را تجربه کرده ایم. اما چگونه روند را متوقف کنیم و اطمینان حاصل کنیم که ماده خاکستری گرانبهای خود را از دست نمی دهیم؟

1. برنامه های خلاقانه

داشتن یک منبع خلاق در خارج از کار، خود راهی عالی برای رفع استرس و با انگیزه ماندن است. اگرهمزمان با برنامه کاری خود، کاری که دوست دارید، را انجام دهید، این باعث ایجاد یک آرامش و بهبودی درشما می شود.

2. بیشتر مراقب خود باشید

خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن با کاهش تأثیرات جسمی استرس به سلامتی شما کمک می­کنند و باعث افزایش انرژی مورد نیاز شما می شوند. به نظر می رسد کارهای اضافی بسیاری در برنامه شما وجود داشته باشد، اما می توانید بدون فشار بیش از حد روی خود، کارهای بیشتری انجام دهید.

3. درخواست پشتیبانی کنید

وقتی احساس می­کنید، تحت فشار هستید، ممکن است وسوسه شوید تا از مردم فاصله بگیرید. متأسفانه، این بدترین کاری است که شما می توانید انجام دهید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که در محل کار و خانه از آن­ها درخواست کمک کنید. تلاش برای انجام همه کارها توسط خود ممکن است به شما کمک کند احساس کنترل داشته باشید اما این حرکت سرعت عمل شما را پایین خواهد آورد.

ما همچنین دائماً با پیام های، "شما می توانید"، احاطه شده ایم. با این وجود، اگر می توانید یک محل خلاق برای رفع خستگی پیدا کنید، از خود مراقبت بیشتری کنید و در صورت نیاز کمک بخواهید. می توانید بدون تحمل فشار مضاعف و از بین بردن خود، کارهای بیشتری انجام دهید و در این مسیر بسیار شادتر باشید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید