بیماری لثه یا بیماری پریودنتال عامل اصلی ریزش دندان است. از هر سه بزرگسال یک نفر به بیماری لثه مبتلا است. لثه های این افراد دائماً تحریک و التهاب می شوند و باکتری ها به آرامی بافت ها و استخوان هایی را که از دندان هایشان حمایت می کنند، از بین می برند.

بیماری لثه وقتی رخ می دهد که پلاک باکتریایی در امتداد و زیر خط لثه ایجاد می شود. این باکتری ها با ایجاد سموم لثه ها را تحریک می کنند و فیبرهای پیوندی را که دندان ها را به لثه ها نگه می دارد تجزیه می کنند. این امر باعث می شود که "پاکت" بین دندان و لثه شکل بگیرد.

چگونه بفهمیم بیماری لثه داریم یا نه؟

بارزترین علامت آن التهاب مزمن لثه است که موجب می شود لثه ها هنگام مسواک زدن خونریزی کنند. "پاکت" بین دندان­ها و لثه ها، لق شدن دندان­ها و بوی بد دهان نشانه های قابل توجه این بیماری است.

به خاطر داشته باشید که بیشتر افراد تا سن حداقل 30 سالگی این علائم را تجربه نخواهند کرد. این بدان معنا نیست که افراد جوان نمی توانند از بیماری لثه رنج ببرند. آن­ها فقط از یک فرم ملایم تر بیماری لثه به نام اماس و التهاب لثه و دندان رنج می برند.

اگر هریک از این علائم را دارید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید. فقط یک دندانپزشک یا پریودنتیست می تواند بیماری لثه را تشخیص داده و مشخص کند بیماری تا چه میزانی پیشرفت کرده است.

بیماری لثه و بیماری قلبی!

به نظر می رسد که از دست دادن لبخند زیبا به اندازه کافی بد نیست، دانشمندان همچنین ارتباطی بین عفونت لثه و بیماری های قلبی پیدا کرده اند. ظاهراً باکتری هایی که باعث ایجاد بیماری لثه می شوند می توانند وارد جریان خون شوند و باعث لخته شدن و انسداد در عروق شوند که منجر به حملات قلبی و سکته مغزی می­شود. این مشکل بسیار وحشتناک است و باید از وقوع آن جلوگیری کرد.

پیشگیری از بیماری لثه

جلوگیری از بیماری لثه بسیار آسان است. فقط از شر پلاک خلاص شوید!

روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید. سطح­ها را با ضربه های کوتاه و آرام، دندان­های جلوی بالا را با ضربه های رو به پایین و دندان­های جلوی پایین را با ضربه های رو به بالا مسواک بزنید. مسواک زدن فقط دو دقیقه از وقتتان را می گیرد.

روزانه نخ دندان بکشید. نخ دندان پلاک بین دندان های شما را از بین می برد. اگر به طور مرتب نخ دندان نکشید، لثه­های شما ممکن است در ابتدا کمی خونریزی کنند اما خونریزی باید طی چند روز متوقف شود. اگر نخ دندان را دوست ندارید، از یک برس بین دندانی استفاده کنید.

دهان خود را بعد از غذا با آب استریل یا دهانشویه بشویید تا ذرات مواد غذایی از بین بروند. با این وجود مراقب دهانشویه باشید زیرا در صورت استفاده بیش از حد می تواند دهان شما را بسوزاند.

معاینات منظم و تمیز کردن دندان را ترجیحاً هر شش ماه یک بار انجام دهید. این امر به حفظ دندان­ها و لثه های سالم و جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه کمک می کند.

با تغذیه مناسب از به وجود آمدن بیماری های لثه جلوگیری کنید؟

مصرف نوشابه، آب نبات، مواد پخته شده و سایر غذاهای قندی را کاهش دهید. عدم مصرف این غذاها از تغذیه باکتری ها در دهان شما از قند و تولید اسیدهایی که مینای دندان را تجزیه می کند، جلوگیری می کند.

غذاهایی بخورید که سرشار از ویتامین C،  A و E هستند زیرا این آنتی اکسیدان ها می توانند از التهاب جلوگیری کنند. ویتامین C همچنین به ترمیم هرگونه فیبر پیوندی که ممکن است توسط باکتری ها شکسته شود، کمک می کند.

کلسیم و ویتامین D را هم فراموش نکنید، زیرا آن­ها استخوان هایی را حفظ می کنند که دندان های شما را سالم نگه می دارند. 500 میلی گرم کلسیم دو بار در روز می تواند خونریزی لثه ها را کاهش داده و از ریزش دندان برای افرادی که قبلاً علائم را تجربه کرده اند جلوگیری کند.

با استفاده از این نکات  لبخند روشن تر و قلب سالم تری داشته باشید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید