کوسه ها شکارچیان با شکوهی هستند که حکایت از یک موفقیت چشمگیر تکاملی دارند. آنها بیش از 400 میلیون سال اقیانوس ها را شنا کرده و با گذشت زمان برای سکونت در رودخانه ها و دریاچه ها متنوع شده اند. امروزه حدود 500 گونه شناخته شده زنده هستند و احتمالاً هنوز تعداد بیشتری از آنها نیز کشف نشده است.

کوسه ها مانند کوسه های نهنگ بزرگ ( Rhincodon typus ) بسیار بزرگ هستند. یا اندازه دست انسان ، مانند کوسه جیبی ( Mollisquama parini ). با این حال ، این کوسه بزرگ سفید ( Carcharodon carcharias ) است که به طور معمول فرمان تخیل مردم را می دهد. این کوسه ها شهرت زیادی برای پرخاشگری نسبت به مردم دارند که توسط دهه ها تصویری وحشتناک در فیلم ها شکل می گیرد. در حقیقت ، این پرتره های ترسناک از فرهنگ سفید پوستان چنان گسترده هستند که ممکن است برخی افراد را به این فکر سوق دهند که آیا دنیا بدون هیچ کوسه ای بهتر نیست؟!

اهمیت کوسه ها

کوسه ها خانه های خود را در اکوسیستم های سراسر دنیا از جمله زیستگاه های حرا بوته های حرا ، صخره های مرجانی گرمسیری ، آبهای قطب شمال سرد و وسعت اقیانوس باز قرار می دهند. جنی بورتولوزی ، کاندیدای دکترا در گروه جانورشناسی در کالج جانورشناسی در کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند ، گفت: صرف نظر از این که کوسه ها کجا زندگی می کنند یا چقدر بزرگ هستند ، همه آنها درنده هستند و به همین دلیل برای سلامتی زیستگاه های آنها از اهمیت حیاتی برخوردار هستند.

کوسه های ماهیگیر ماهی های ضعیف و بیمار را  می خورند، و اطمینان می دهند که جمعیت ماهی سالم و در اندازه ای که منابع زیستگاه می توانند از آن حمایت کنند ، سالم مانده است. این شکارچیان ترسناک حتی می توانند تنها با حضور خود در حفظ اکوسیستم خود کمک کنند .

کوسه ها همچنین در تنظیم تولید اکسیژن در اقیانوس نقش دارند.

کوسه های لیمویی (Negaprion brevirostris) عمدتاً در زیستگاه های کم عمق ساحلی مانند حراس ، خلیج ها و صخره های مرجانی زندگی می کنند.

محیط های صخره های مرجانی نمونه خوبی دیگر از اهمیت کوسه ها برای تنوع زیستی کلی و سلامت اکوسیستم است.

اگر کوسه ها از بین بروند ، ماهی های کوچک در جمعیت منفجر می شوند ، زیرا هیچ چیزی آنها را نمی خورد. خیلی زود ، غذای آنها - پلانکتون ، میکروارگانیسم ها ، میگوهای کوچک - همه اینها از بین رفته است ، بنابراین همه ماهی های کوچک در نهایت گرسنه می شوند.

وقتی این اتفاق بیفتد ، جلبک ها و باکتری ها به درون صخره ها حرکت می کنند و مرجان را می پوشانند تا نتوانند فتوسنتز کنند. دالی انگل گفت: "مرجان خواهد مرد ، و فقط اسکلت خود را پشت سر می گذارد که سرانجام به سنگ آهک تبدیل می شود." "سپس حیواناتی مانند ماهی های دریایی و جوجه های دریایی آمده اند ؛ ما آنها را جوجه می نامیم. بنابراین به جای دسته ای از گونه های مختلف - کوسه ها ، ماهی های استخوانی ، بی مهرگان و صدف ها - شما به یک صخره با چهار تا پنج گونه در آن ختم می شوید.

کوسه ها نقش مهم دیگری در شبکه های غذایی اقیانوس ها دارند: آنها ماده غذایی گوشتخواران دریایی هستند. همانطور که در ویدئویی که National Geographic در سال 2009 در YouTube ارسال کرده است ، حتی اختاپوس ها از کوسه ها تغذیه می کنند ، شناخته شده است

کوسه در حال انقراض است

به گفته پورتال اقیانوس موسسه اسمیتسونیان ، تقریباً 25 درصد از انواع در حال حاضر در معرض خطر انقراض هستند . دالی آنگل گفت ، از آنجا که کوسه ها تعداد کمی  بچه دارند و به کندی بالغ هستند ، تعداد آنها به اندازه کافی سریع پر نمی شوند تا از تلفات ناشی از صید تجاری جلوگیری کنند.

به گفته بورتولوزی ، در دهه های اخیر ، برخی از جمعیت کوسه ها تا 90 درصد کاهش یافته اند و این نشان دهنده روند ناپایدار استفاده بیش از حد در زیستگاه های اقیانوس است.

بورتولوزی گفت: "بسیاری از گونه ها همچنین با از بین رفتن زیستگاه ها روبرو هستند ، به طوری که مناطقی از پناهگاه ها مانند حرا برای از بین بردن جمعیت رو به رشد ما نابود می شوند و زیستگاه هایی مانند آب دریا و صخره ها با استفاده از روشهای ماهیگیری مخرب مانند تراش زدن آسیب می بینند."

اما کوسه ها ممکن است به پایان نرسند. و در صورت ناپدید شدن ، عواقب ناشی از شبکه های غذایی اقیانوس در نهایت نیز بر انسان تأثیر می گذارد.

بورتولوزی گفت: "شیلات ممکن است سقوط کند و ماهیگیران صنایع دستی احتمالاً بیشترین تأثیر را داشته باشند و مقصد های گردشگری محبوب که به کوسه ها برای جذب گردشگر متکی هستند نیز رنج زیادی خواهند برد."

وی افزود: "درک این نکته مهم است که به اندازه اقیانوس ها ما به کوسه ها نیز احتیاج داریم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید