روز سه شنبه، روزنامه ایرلندی «ایریش تایمز» نوشت: با میانجیگری عراق و پاکستان میان ایران و عربستان، خروج آمریکا از سوریه نیز می‌ تواند به تلاش‌های آشتی جویانه در منطقه کمک کند

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه «ایریش تایمز»، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تصمیم بی سابقه خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه شد. به رغم هشدارهای تحلیلگران و ناظران در مورد احتمال نا امن‌تر شدن منطقه، اما این تصمیم موجب تقویت تلاش‌های صلح آمیزی است که پیش از این در خاورمیانه آغاز شده بود.

برخی رهبران کشورهای منطقه توجیه امریکا برای خروج از سوریه را قبول ندارند و بر این باور هستند که ترامپ چاره‌ای جز خروج نیروهای این کشور از شمال شرقی سوریه نداشته است زیرا نیروهای ترکیه برای حمله و اشغال خاک سوریه آماده بودند.

ریاض قدیمی ترین متحد منطقه ای واشنگتن، هفته گذشته برغم نفوذ بالای دولت ترامپ بر حاکمیت آل سعود، سیگنال هایی برای مذاکره با ایران برای حل مشکلات منطقه ارسال کرد.

با اینکه عربستان در ظاهر ایران را دشمن اصلی خود در منطقه معرفی می کند، اما محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هفته گذشته از عمران خان نخست وزیر پاکستان و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواست تا برای میانجیگری با ایران همکاری منطقه ای داشته باشند.

ولیعهد سعودی در این زمینه به عمران خان گفت: می خواهم از جنگ جلوگیری کنم.

عمران خان ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل این پیام را به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران داد.

در کنار تلاش‌های اسلام آباد، دولت بغداد نیز پیشنهاد کرده است که میزبان جلسه‌ای میان رهبران ایران و عربستان باشد.

ترامپ با رد انتقادها از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، گفت که نمی‌خواهد این کشور درگیر جنگ‌های بی‌پایان شود و در تبلیغات انتخابات گذشته ریاست جمهوری گفته بود که هدف او بازگرداندن نیروهای آمریکاست./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید