از درد مزمن با عناوین دیگری از قبیل درد سوزشی، درد مبهم، درد ضربان­دار و درد تهوع‌ آور نیز یاد می‌شود. درد مزمن پس از یک ثانیه یا بیش از آن حس گردیده و سپس به آهستگی طی چند ثانیه و گاهی حتی تا دقایقی بعد افزایش می یابد. منشأ درد مزمن می‌تواند نوروژنیک، نوسیسپتیو، روانی یا ناشناخته باشد؛ همچنین این نوع از درد می‌تواند دوره ای، مداوم یا حتی ترکیبی از هر دو باشد.

برخلاف درد حاد، درد مزمن معمولاً سودمند واقع نمی‌گردد و کاهش کیفیت زندگی، تقلیل توانایی‌های کارکردی و همچنین تضعیف سلامت روح و روان، روابط میان فردی و وضعیت مالی را در پی خواهد داشت. علاوه بر این موارد، درد مزمن می‌تواند تغییرات اشتها، اختلال خواب، کند شدگی روانی، حرکتی، کج خلقی، اجتماع زدگی و همچنین افسردگی را به دنبال داشته باشد. متأسفانه افرادی که از دردهای مزمن رنج می­برند اغلب از این موضوع شاکی هستند که خانواده و اطرافیان و دوستانشان باور نمی­کنند که آن­ها درد دارند زیرا دردشان هیچ گونه علائم خارجی ندارد. از آنجا که درد قابل مشاهده نیست، این افراد می­توانند حتی در هنگام درد طبیعی به نظر برسند و همین مسئله باعث می شود که حتی نزدیکان آن­ها متوجه دردشان نشوند.

تمام دردها واقعی هستند

دردهای مزمن 1.5 میلیارد نفر در سطح جهان را درگیر می کند. شیوع این دردها حتی بیشتر از بیماری دیابت، بیماری های قلبی و سرطان هستند. متأسفانه افراد سعی دارند دردهای مزمن خود را بدتر از آن چیزی که هست نشان دهند و در بیان آن اغراق می کنند. درد مزمن ممکن است نتیجه بیماری هایی مانند آسیب بافت عضلانی، IBS، اندومتریوز، آسیب دیدگی و زخم، ورم مفاصل، آسیب عصبی و ام اس باشد. با این حال این درد ممکن است روان زا باشد، به این معنی که علت آن روانی است. آنچه ممکن است بسیاری از ما متوجه آن نباشیم این است که درد روانی همانند هر درد دیگری واقعی است و تا زمانیکه در فعالیت های جسمی ما خللی ایجاد نکند، به دنبال درمان آن نخواهیم رفت.

علت دقیق درد خود را پیدا کنید

افرادی که دچار دردهای مزمن هستند، اغلب علت دردهای خود را در سرشان می یابند و دانستن این امر نباید شما را دچار اضطراب و افسردگی کند زیرا در صورت بروز افسردگی، تشخیص علت واقعی بیماری سخت­تر می شود.

اولین قدم برای تشخیص درست، آگاهی یافتن از علائم بیماری است. افرادی که از درد مزمن رنج می برند، معمولاً تعدادی علائم به ظاهر نامربوط مانند خستگی، عدم تحمل گرما و سرگیجه دارند. ثبت تعداد علائم، مدت ماندگاری آن­ها و تأثیر آن­ها در فعالیت های روزمره برای دستیابی به تشخیص درست بسیار مهم است.

بعضی اوقات پزشکان بر اساس تجربیات گذشته به جای تفکر تحلیلی، بیشتر به شواهد و احساساتشان اعتماد می کنند که می تواند منجر به تشخیص نادرست یا تأخیر در تشخیص صحیح شود. اگر در دوره اولیه درمان نتیجه ای حاصل نشد، به پزشک خود مراجعه کنید تا علائم شما را مجددا بررسی کند.

در مورد علائم خود صبور اما پیگیر باشید تا متوجه شوید که آیا علائم شما واقعی هستند یا خیر. اگر با وجود تمام این کارها به نتیجه ای نرسیدید، به پزشک دیگری مراجعه کنید. داشتن یک پزشک آگاه که به اطلاعات شما در مورد بدنتان اهمیت می دهد بسیار مهم است زیرا در غیر اینصورت تنها چیزی که هنگام درد احساس می کنید این است که پزشکتان شما را باور نمی کند.

پزشکانی انتخاب کنید که در تشخیص و معالجه دردهای مزمن تبحر و شهرت دارند. فقط به این دلیل که اطرافیان شما دچار این دردها نیستند نباید درد و رنج خود را مخفی کنید و در سکوت زندگی کنید. پزشکان زیادی هستند که دردهای مزمن را تشخیص می دهند و معالجه می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید