۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 30355424

قطره چشم و پماد بتامتازون برای درمان شرایط التهابی کوتاه مدت چشم استفاده می شود. آنها معمولاً توسط متخصص چشم تجویز می شوند. قطره چشمی بتامتازون حاوی کورتیکواستروئید (گاهی اوقات به عنوان "استروئید" خوانده می شود) که به تسکین التهاب ، قرمزی و سوزش کمک می کند.

برخی قطرات چشم بتامتازون حاوی داروی ضد عفونی به نام نئومایسین است. این قطره ها گاهی اوقات برای جلوگیری از ایجاد عفونت به دنبال آسیب دیدگی چشم یا جراحی استفاده می شود.

 

نوع دارو

 

آماده سازی چشم کورتیکواستروئید

 

استفاده برای

 

برای درمان التهاب چشم در بزرگسالان یا کودکان

 

همچنین به نام

 

بتامتازون سدیم فسفات سدیم
شامل: Betnesol®؛ Vistamethasone®
همچنین یک نام تجاری ترکیبی به نام Betnesol-N® وجود دارد که حاوی بتامتازون با یک ضد عفونی به نام نئومایسین است

 

موجود به عنوان

 

قطره چشم و پماد چشم

قبل از استفاده از قطره چشم بتامتازون

برای اطمینان از این که این روش درمانی صحیح برای شما است ، قبل از شروع استفاده از بتامتازون مهم است که پزشکتان بداند:

اگر تاکنون واکنش آلرژیک به هر قطره چشم یا داروهای دیگر داشته اید.

اگر فکر می کنید ممکن است عفونت چشم داشته باشید.

اگر لنزهای تماسی نرم دارید.

اگر باردار هستید یا شیر می دهید.

اگر داروهای دیگری مصرف می کنید. این شامل داروهایی است که شما می توانید بدون نسخه و همچنین داروهای گیاهی و مکمل آن را خریداری کنید.

نحوه استفاده از قطره چشم بتامتازون

دست های خود را قبل از استفاده از قطره ها به خوبی بشویید.

درپوش را بردارید.

سر خود را کمی عقب بکشید و پلک پایین چشم خود را به سمت پایین بکشید.

بطری را وارونه نزدیک چشم خود نگه دارید. سعی کنید هنگام انجام این کار چشم خود را لمس نکنید.

فشار کافی به بطری بدهید تا یک قطره به آرامی در چشم شما ریخته شود.

یک یا دو دقیقه چشم خود را ببندید و به آرامی کنار بینی خود فشار دهید که گوشه چشم شما با بینی شما مطابقت دارد. این امر به جلوگیری از ریزش آب از بین رفتن و نگه داشتن آن در چشم شما کمک می کند.

اگر به شما گفته شد از قطره ها در هر دو چشم استفاده کنید ، این روند را در چشم دیگر خود تکرار کنید.

درپوش را ببندید.

نحوه استفاده از پماد چشم بتامتازون

ابتدا دستان خود را بشویید.

درپوش را از لوله جدا کنید.

درب پایین چشم خود را به سمت پایین بکشید .

لوله را وارونه در نزدیکی چشم خود نگه دارید.

لوله را به آرامی فشار دهید تا یک خط نازک از پماد در امتداد قسمت داخلی پلک پایین خود ریخته شود. سعی کنید با انجام این کار انتهای لوله را لمس نکنید.

چند بار چشمک بزنید تا پماد اطراف قسمت داخلی چشم تان پخش شود.

اگر به شما گفته شد از هر دو چشم استفاده کنید ، این روند را در چشم دیگر خود تکرار کنید.

درپوش را روی پماد قرار دهید.

نکات استفاده از قطره بتامتازون و پماد بتامتازون

قبل از استفاده از قطره های چشم / پماد ، جزوه اطلاعات چاپی سازنده را از روی بسته بخوانید. اطلاعات بیشتری در مورد بتامتازون به شما می دهد و لیستی کامل از عوارض جانبی را که می توانید تجربه کنید برای شما فراهم می کند.

دقیقاً همانطور که پزشک به شما گفته است از قطرات چشم و یا پماد استفاده کنید. مگر در مواردی که به شما گفته شده باشد ، هر دو تا یک ساعت (در حالی که بیدار هستید) در دو روز اول تا زمانی که علائم شما کنترل نشود ، از قطره ها استفاده کنید ، و سپس چند روز در روز برای چند روز بعد. اگر به شما توصیه شده است که از پماد چشم استفاده کنید ، باید فقط در شب از پماد استفاده کنید. اگر فقط پماد چشم (بدون قطره) به شما تجویز شده است ، باید آن را 2-4 بار در روز بمالید.

قطره چشم و پماد بتامتازون فقط برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرد. آنها را بیش از یک هفته استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما توصیه دیگری کند. دلیل این امر این است که در صورت استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده ممکن است باعث ایجاد مشکل در چشم شما شوند.

مراقب باشید نوک قطره چکان یا پماد با چشم ، انگشتان یا هر سطح دیگری لمس نشود. این به جلوگیری از خطر عفونت کمک می کند.

هنگامی که برای اولین بار استفاده می کنید ، امکان دارد باعث تاری دید شود. این مسئله باید ظرف چند دقیقه بر طرف شود ، اما مطمئن شوید که می توانید قبل از رانندگی یا قبل از استفاده از ابزار یا ماشین به درستی مشاهده کنید ، زیرا در غیر این صورت ممکن است خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهید.

اگر از هر نوع قطره یا پماد چشم دیگری استفاده می کنید ، بین استفاده از هرکدام 5-10 دقیقه فاصله بگذارید. این امر برای جلوگیری از ورود مایع بیشتر به چشم شما از آنچه می تواند باشد ، جلوگیری می کند. در غیر این صورت قطرات از چشم شما سرریز می شوند و ممکن است اثر مورد نظر را نداشته باشند.

اگر علائم شما در طی چند روز بهبود نیافت و یا بدتر شود ، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر به طور معمول لنز استفاده می کنید، لطفاً در عوض عینک خود را بزنید تا زمانی که پزشک به شما توصیه کند که مناسب است که دوباره لنزهای خود را بگذارید. دو دلیل برای این امر وجود دارد - شما نباید لنزها را لکه دار کنید در حالی که چشمان شما ملتهب است و بطری قطره های چربی حاوی ماده نگهدارنده ای است که می تواند بر روی برخی لنزهای تماسی نرم تأثیر بگذارد.

عوارض استفاده از قطره چشم بتامتازون

در کنار اثرات مفید آنها ، آماده سازی چشم می تواند عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند ، هرچند که همه آنها را تجربه نمی کنند. جدول زیر شامل رایج ترین موارد مرتبط با قطره چشم و پماد بتامتازون است. لیست کاملی را در جزوه اطلاعات تولید کننده موجود در بسته مشاهده خواهید کرد. با تنظیم بدن شما به داروی جدید ، اثرات ناخواسته معمولاً بهبود می یابد اما اگر هر یک از موارد زیر ادامه یافت یا مشکل ساز شد ، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

ناراحتی ملایم یا سوزش:

این باید به سرعت بگذرد. اگر ناراحتی ادامه دارد ، با پزشک خود صحبت کنید

تاری دید:

این معمولاً طی چند دقیقه از بین می رود. رانندگی نکنید و از وسایل و ماشین آلات در حین آسیب دیدن استفاده نکنید.

بعضی اوقات افراد به دلیل نگهدارنده موجود در آن ها می توانند به قطره چشم حساسیت نشان دهند. اگر متوجه وجود بثورات اطراف چشم یا ورم یا خارش شدید شده اید ، استفاده از قطره ها را قطع کنید و برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم دیگری را تجربه کردید ، برای مشاوره بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری از قطره بتامتازون و پماد چشم بتامتازون

تمام داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

در جای خشک و خنک و دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید.

زمان استفاده از قطره چشم فقط بعد از باز شدن بطری / پماد به مدت چهار هفته ادامه می یابد ، بنابراین بعد از اتمام دوره درمانی خود ، ظرف را دور بریزید حتی اگر مقداری باقی مانده باشد. از بطری یا لوله باز شده برای استفاده دیگر استفاده نکنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید