پرتقال ها،لیموشیرین،لیموترش سبز،گریپ فروت،نارنگی و... در دسته مرکبات می باشند.ممکن است شما نسبت به میوه تازه و آب میوه مرکبات واکنش آلرژی داشته باشید. این مقاله را دنبال کنید تا متوجه شوید چه عواملی باعث ایجاد آلرژی مرکبات می شود و علائم آن چیست؟

لیمونن یک ماده شیمیایی است که در پوست مرکبات یافت می شود. فقط لمس کردن خارج از میوه مرکبات می تواند علائم درماتیت تماسی را برای این افراد ایجاد کند ، اما ممکن است آنها بتوانند آب میوه را به خوبی بنوشند. از لیمونن نیز اغلب به عنوان رایحه ای در لوازم آرایشی و عطر استفاده می شود.

آلرژی سیستمیک

اطلاعات چندانی در مورد چند نفر آلرژی سیستمیک نسبت به میوه مرکبات وجود ندارد ، اما مواردی مستند در افرادی که دارای واکنش شدید آنافیلاکسی به پرتقال و سایر مرکبات هستند ، وجود دارد. برای کشف چند نفر آلرژی سیستمیک به میوه مرکبات باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

تشخیص آلرژی مرکبات

اگر شما یا فرزندتان نسبت به گرده واکنش نشان داده اید ، پزشک شما آزمایش پوستی را انجام می دهد و در مورد آلرژی های احتمالی میوه با شما صحبت خواهد کرد. آزمون پوستی شامل یک خراش ساده با یک سوزن که درج یک مقدار کمی از مواد آلرژن مشکوک است می باشد.. اگر حساسیت دارید ، در طی 15 تا 20 دقیقه یک حلقه قرمز ایجاد خواهید کرد.

اگر فرزند شما خیلی کوچک است که به شما بگوید ، در هنگام امتحان کردن چیزهای جدید مراقب باشید و هرگونه واکنش را کنترل کنید.

اگر مشکوک به آنافیلاکسی هستید ، فوراً برای کمک با پزشکی تماس بگیرید.

درمان آلرژی مرکبات

اگر فکر می کنید شما یا شخصی در خانواده خود نسبت به مرکبات حساسیت دارید یا به آن حساسیت نشان می دهید ، رژیم از بین بردن بهترین راه برای ایمن سازی است. از غذاهای حاوی مرکبات زیر خودداری کنید:

از هر چیزی از میوه مرکبات خام گرفته تا آب میوه مرکبات خودداری کنید. برچسب را هنگام خرید انواع دیگر آب میوه ها نیز بررسی کنید ، زیرا گاهی اوقات آب مرکبات برای پانچ اضافی مخلوط می شود.

از مرکبات نارس یا تازه خودداری کنید. مرکبات غیرمستقیم بیشتر از میوه رسیده می توانند تحریک کننده باشند.

از بذر میوه و مرکبات خودداری کنید. مردم غالباً مرکبات  را به پخت و سالادهای خود اضافه می کنند. همیشه هنگام غذا خوردن در خارج از خانه یا در خانه شخص دیگری از مواد تشکیل دهنده سوال کنید.

از شیرینی های با طعم مصنوعی و مکمل های ویتامین C خودداری کنید ، زیرا اغلب از عطر و طعم مرکبات استفاده می کنند.

از طریق خوردن  مرکبات خام می تواند باعث واکنش هایی شود ، بسیاری از افراد با خیال راحت می توانند آنها را پخته مصرف کنند. پختن در بسیاری موارد پروتئین های آلرژی را غیرفعال می کند.

علائم آلرژی به مرکبات

بیشتر افرادی که حساسیت به مرکبات دارند بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی تهیه شده با میوه مرکبات خام ، علائمی را تجربه می کنند. این علائم اغلب موضعی هستند ، به این معنی که هر جا که میوه خام روی پوست شما لمس کند ، آنها را احساس می کنید. علائم شامل:

سوزن زدن و خارش شدید لب ، زبان و گلو

قرمزی و تورم خفیف لب و لثه

این علائم سندرم آلرژی دهان (OAS) است. افراد مبتلا به OAS که به میوه مرکبات واکنش نشان می دهند ، معمولاً پخته شده مرکبات را می توانند بخورند.علائم ممکن است بعداً در زندگی ظاهر شود ، حتی اگر سالها بدون آلرژی مشغول خوردن میوه باشید.

افرادی که به پوست میوه مرکبات حساسیت دارند ممکن است در صورت تماس با پوست مرکبات ، علائم درماتیت تماسی را تجربه کنند . درماتیت تماسی نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی که حساسیت زا می باشد بوجود می آید.علائم شامل:

قرمزی پوست

سوزش پوست

خارش شدید

پوست خشک ، پوسته پوسته می شود

ورم

تاول

در موارد نادر ، آلرژی مرکبات می تواند یک واکنش آلرژیک سیستمیک ایجاد کند ، آن را آنافیلاکسی نیز می نامند. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژسک جدی  است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم آنافیلاکسی شامل موارد زیر است:

کهیر

پوست سرخ شده و برافروخته

تورم دهان و گلو ، که می تواند تنفس را دشوار کند

آسم

حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال

افت فشار خون ،که باعث ضعف شما می شود

اگر هر یک از علائم آنافیلاکسی را تجربه کرده اید ، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی به مرکبات

یک واکنش آلرژیک ناشی از آن است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه از بدن خود در برابر موادی دفاع می کند که به طور معمول تهدیدی برای شما ایجاد نمی کند. این مواد به عنوان آلرژن شناخته می شوند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به آلرژن واکنش نشان می دهد ، یک واکنش آلرژیک ایجاد می کند.

واکنش آلرژیک به میوه مرکبات خام گاهی اوقات در افرادی که آلرژی به گرده دارند ، در پدیده ای معروف به واکنش متقاطع مشاهده می شود. سایر افراد ممکن است بعد از تماس با پوست لکه های مرکبات ، یک واکنش آلرژیک را تجربه کنند. همچنین مواردی مستند از برخی از مرکبات که باعث یک واکنش آلرژیک شدید به آنافیلاکسی می شوند وجود دارد ، اگرچه این موارد بسیار نادر است.

یک مورد که نمی تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند اسید سیتریک است. اسید سیتریک یک ماده شیمیایی است که در آب میوه مرکبات یافت می شود و به آنها طعم ترش می دهد. اسید سیتریک به خودی خود آلرژی زا نیست ، اگرچه می تواند باعث سوزش پوست و دهان و حتی معده ناراحت کننده شود. با این حال ، اسید سیتریک پاسخ سیستم ایمنی را ایجاد نمی کند ، بنابراین اگر ممکن است نسبت به آن حساس باشید ، از نظر ساختار حساسیت زا نیست.

افرادی که بطور خاص به علف ها حساسیت دارند ممکن است OAS را به مرکبات تجربه کنند. در سال 2013 در یک تحقیقات نگاهی به 72 کودک و بزرگسال با آلرژی به گرده چمن انداخته شد. شرکت کنندگان در معرض میوه لیمو ، پرتقال قرار گرفتند و دریافتند که 39 درصد از شرکت کنندگان که به گرده حساسیت دارند نیز نسبت به مرکبات حساسیت دارند.

آلرژی به لیمونن

افرادی که به پوست میوه مرکبات حساسیت دارند ، اغلب به لیمونن حساسیت دارند .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید