پلیس انگلیس یک پیرمرد 66 ساله را در رابطه با سرقت توالت طلا کاخ غرب لندن دستگیر کرده است. این توالت طلا که نامش آمریکا بود، یک اثر هنری توسط هنرمند 58 ساله ایتالیایی مائوریزیو کاتلان است.

توالت طلا در اوایل این هفته در نمایشگاهی درکاخ بلنهایم انگلستان در معرض عموم قرار گرفته بود. کاخ بلنهایم با انتشار بیانیه ای در توئیتر، سرقت را تأیید کرد .

در این بیانیه آمده است: "ما از این واقعه بسیار ناراحت هستیم، اما همچنین خوشحالم که کسی از این واقعه آسیب ندیده است. ما از کارکنان خود و پلیس تامس به خاطر اقدامات سریع و شجاعانه شان سپاسگزاریم".

پلیس تامس ولی معتقد است که گروهی از سارقان برای انجام کار از"حداقل دو وسیله نقلیه"استفاده کرده اند. آن­ها شبانه وارد کاخ شده و حوالی ساعت 4:50 صبح به وقت محلی صحنه را ترک کرده اند. طبق برخی ارزیابی­ها، توالت 1.25 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.

این توالت هنگام سرقت به لوله کشی ساختمان وصل بوده است. در نتیجه، برداشتن  آن باعث خسارت گسترده­ای شده است. کاخ بلنهایم، میراث جهانی یونسکو و زادگاه وینستون چرچیل، شنبه اعلام کرد چند روز تعطیل خواهد بود.

لرد ادوارد اسپنسرچرچیل، برادر دوک مارلبورو، در ماه آگوست به ساندی تایمز گفت: (کاخ، محل اصلی دوکهای مارلبورو است.) "اولاً که توالت لوله کشی شده بود و ثانیاً یک سارق معمولی هیچ تصوری از این قضیه نخواهد داشت که آخرین بار کی از توالت استفاده کرده اند. بنابراین، قصد محافظت از آن را نداشتم".

آمریکا که عنوان توالت است فقط در یک بخش از نمایشگاه آثار کاتلان که اولین نمایشگاه انفرادی وی در انگلستان طی دو دهه بود نصب شده بود. بازدید کنندگان قبل از سرقت می توانستند زمانی سه دقیقه ای را برای استفاده از توالت طلایی رزرو کنند.

این واقعیت که آمریکا سرویس­های بهداشتی ارائه می داد کلید اصلی ماجرا بود. این توالت پیش از این در گوگنهایم در نیویورک به نمایش گذاشته شده بود که آن را با یک توالت استاندارد در یک سرویس بهداشتی کوچک و تک واحد موزه‌ جایگزین کردند.

نانسی اسپکتور، از نزدیک با کاتلان که در نمایشگاه گوگنهایم همکاری می­کند، گفت: "این واقعیت که توالت بسیار مورد استقبال قرار گرفت، سوالات زیادی راجع به انحصاری بودن آن در دنیای هنر و موزه های ویژه ایجاد می کند."، تصور داشتن یک تجربه بسیار صمیمی و خصوصی با یک اثر هنری که به طور چشمگیری در مورد ارزش خود صحبت می کند، در بسیاری از جنبه ها جذاب است".

دومینیک هار، مدیرعامل کاخ بلنهایم، شنبه در بیانیه ای از طریق ایمیل نوشت: "وقتی بهترین هنر را به همه نشان می دهی، به مخاطبی که برای آن ساخته شده بود، خطر می کنی". " بسیار طعنه آمیز است که یک اثر هنری که رویای آمریکایی را به تصویر می کشد و ایده یک شیء نخبه که در دسترس همگان قرار دارد، فوراً باید ربوده شود و از دید همگان پنهان شود."

کاتلان زمانی توالت را به کاخ سفید پیشنهاد داده بود، زمانی که ترامپ درخواست قرض نقاشی وینستن ون گوگ را از گوگنهام کرده بود، آن­ها در جواب گفتند که نقاشی در دسترس نیست ولی توالت آمریکا بود. اسپکتور در نامه الکترونیکی منتشر شده توسط واشنگتن پست نوشت: "خوشحال می شویم که رئیس جمهور و بانوی اول علاقه ای به نصب آن در کاخ سفید داشته باشند". این البته بسیار با ارزش و تا حدودی شکننده است، اما ما تمام دستورالعمل ها را برای نصب و مراقبت از آن ارائه می دهیم."

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید