محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه جریان سومی وجود ندارد گفت: حزب سوم قدرتمند خیلی هم خوب است اما الان این ساختار وجود ندارد. 

به گزارش سلام نو، محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری، در گفتگویی به مباحثی پیرامون انتقادات پناهیان به مجلس و دولت، حضور زنان در ورزشگاه، اختلافات اصولگرایان، جریان سوم در انتخابات و... پرداخته است.

بخشی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

*{ در پاسخ به پرسشی درباره استفاده برخی چهره ها از تریبون‌های عمومی چون صداوسیما و منابر برای حمله به دولت و مجلس }: امام جمعه شهری چیزی می‌گوید چون منسوب به اصولگرایی است از من می‌پرسند چرا فلان کس این حرف را زده است؟ این موضوع ارتباطی با من ندارد! پای منبر پناهیان می‌نشینم برخی بحث‌های علمی او را استفاده می‌کنم، ولی اگر بخواهم با پناهیان مناظره کنم خیلی حرف دارم. بر سر جریان شفافیت آرای نمایندگان، خیلی تعجب کردم که این منبری اهل مطالعه و تحلیل از واژه‌های سبک و نامناسب علیه یک نهاد استفاده کند.

*با شناختی که از شخصیت آقای پناهیان دارم باور نمی‌کردم این حرف ها را وی زده باشد، در موضوع شفاف‌سازی رای نمایندگان مواضعی عکس پناهیان دارم و معتقد هستم مخفی بودن رای در دنیا فلسفه‌ای دارد. چرا آرای مردم در انتخابات مخفی است؟  چون هر فرد می تواند آزادانه رای دهد. اشکالی ندارد هر کس رای خود را علنی کند ولی کسی را نمی‌توانیم به این کار وادار کنیم.

مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیستم

*{ درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها}: «اصلا مخالف نیستم»  اما متاسفانه در کشور بیشتر مواقع حاشیه بر متن غلبه می‌کند و متاثر از فضای مجازی و شاید هم گروه‌های سیاسی یکسری مسائل جای موضوعات ضروری و اساسی چون گرانی و بیکاری به عنوان اولویت کشور مطرح می شود.

* بر سر ورود زنان به ورزشگاه‌ها با فشار فدراسیون بین المللی فوتبال و همچنین ملاحظات مذهبی و فرهنگی ... مواجه هستیم اکنون به شکل میدانی نظرسنجی کنید ببینید مشکلات اساسی مردم حضور زنان در ورزشگاه‌ها است؟

اختلافات اصولگرایان مهندسی شده نیست

*{ درباره واقعی بودن اختلافات میان اصولگرایان، چنددستگی مهندسی شده میان آنها و این گفته غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبنی بر اینکه «در انتخابات مجلس نهم اصولگرایان به دلیل آنکه رقیبی نداشتند برای بالا بردن شور انتخاباتی حرکت های جداگانه‌ای را آغاز کردند»}: اختلافات میان اصولگرایان مهندسی شده نیست، این موضوع را از مصباحی مقدم باید بپرسید اما اگر این ادعا درست باشد فقط در یک مجلس (نهم) وجود داشته است مجلس هشتم یا دهم چی؟ اگر اختلافات مهندسی شده بود که می‌توانستیم با یک «سوت»  همه اصولگرایان را دور هم جمع کنیم و وحدتی را به وجود بیاوریم.

*بارها گفته ام اشکال اساسی اصلاح طلبان و اصولگرایان این است که به معنای واقعی حزب فراگیر، پاسخگو و در چارچوب قانون نداریم. حزب زیاد داریم اما این احزاب همچون جزایر کوچکی هستند که جدا از هم کار می کنند و موقع انتخابات دم از وحدت می زنند شورایی به وجود می‌آید. اما اینکه به این وحدت می‌رسیم یا نمی‌رسیم به موارد زیادی بستگی دارد گاهی کم یا بیش به وحدت می رسیم. در ائتلاف‌ها ممکن است ۸۰ درصد به تفاهم برسیم اما چون هدفگذاری ما وحدت صددرصدی است به ناچار باید با تک تک احزاب مذاکره و آنها را قانع کنیم و این کار را سخت می‌کند.

در انتخابات لیست (جریان) سومی وجود نخواهد داشت

*{ درباره ادعای شکل گیری جریان سوم توسط برخی فعالان سیاسی }: تغییر اسم‌ها به دلیل نبودن احزاب ثابت و منسجم است به طور مثال یک روز در پی وحدت اصولگرایی هستیم روز دیگر جامعتین و جمنا را تشکیل می دهیم. تشکلی چون آبادگران یا جبهه پایداری هیچ موقع نگفتند اصولگرا نیستیم بلکه خود را اصولگرای واقعی می دانند.

*در مجلس اول شهید بهشتی و حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت و جامعه مدرسین همگی یکطرف بودند و طرف دیگر را مخالفان خط امام (ره) مانند لیبرال‌ها، منافقین و ابوالحسن بنی صدر را تشکیل می‌دادند.  در آن دوران گروهی تشکیل شد که  می‌گفتند بهشتی و بنی صدر قدرت طلب هستند ما می خواهیم خط سوم را تاسیس کنیم و به خط سوم مشهور شدند. این جریان بعدها به نحله‌های مختلفی تقسیم شدند که برخی از آنها چنان تندرو شدند که به جریان مهدی هاشمی نزدیک شدند و در اصفهان آدم کشتند و اعدام شدند.

* سال ۷۶ رئیس ستاد انتخاباتی علی اکبر ناطق نوری بودم. محمد خاتمی، محمد محمدی ری شهری و سید رضا زواره ای هم در آن انتخابات حضور داشتند. برخی هم برای ری شهری حزب تشکیل داده بودند که تحت عنوان "جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی" از افرادی چون احمد پورنجاتی و روح الله حسینیان تشکیل شده بود. چون یکطرف انتخابات خاتمی (چپ) و طرف دیگر ناطق نوری (راست) بود در جلسات به آنها می گفتم می‌خواهید چکار کنید؟  استدلال ظاهری آنها این بود که می‌گفتند در کشور  ۱۵ درصد اصلاح طلب و ۱۵ درصد هم اصولگرا وجود دارند و ۷۰ درصد این دو جریان را قبول ندارند ما در پی رای آنها هستیم. به شوخی به آنها می‌گفتم مگر شما ۷۰ درصد رای ندارید پس چرا دنبال تبلیغات هستید؟ می‌گفتند می‌خواهیم این تعداد را بیشتر کنیم. "بعد آقای ری شهری میان ۴ نفر پنجم شد یعنی از آرای باطله هم کمتر رای آورد"

* اینکه برخی می‌گویند در این دوره ممکن است جریان سومی بر سر کار بیاید این جریان سه دهه علاقه‌مند است بیاید. مخالف شکل‌گیری جریان جدید نیستم و از خدا می‌خواهم حزب سوم قدرتمندی شکل بگیرد اما این ساختار هنوز به وجود نیامده است. شاید ۷۰ درصد آرای خاکستری داشته باشیم ولی خواهید دید آخرش دو لیست در تهران با هم رقابت می کنند. شاید لیست های مختلفی مطرح شود ولی  لیست سومی وجود نخواهد داشت.

اطمینان از پیروزی در انتخابات نقطه ضعف اصولگرایان است

*{ در پاسخ به پرسشی درباره احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات دوم اسفندماه مجلس شورای اسلامی}: این موضوع هم هشداری به دوستان و هم امید دادن به رقبا است. متاسفانه شماری از اصولگرایان تصور می کنند چون مجلس و دولت موفق نبوده اند، این دوره نوبت ماست. بزرگترین نقطه ضعف این است که اصولگرایان تصور کنند این دوره برنده هستند.

*روایت داریم که مومن همیشه باید در حالت خوف و رجا باشد بنابراین احزاب سیاسی هم باید در حالت بیم و امید باشند.  از یکطرف ناامید  و از طرفی هم مطمئن به پیروزی نباشند. اصولگراها ممکن است به دلیل همین اطمینان "به خودشان ببازند" بنابراین باید تلاش کنند و مدبرانه عمل کنند.

درمورد سی‌اف‌تی و پالرمو فعلا تصمیمی نمی‌گیریم

*{درباره سرنوشت دولایحه «سی اف تی» و «پالرمو» در مجمع تشخیص مصلحت نظام}: در مجمع چندین جلسه در این باره بحث‌های سنگینی انجام شد و هم اکنون مجمع به این جمع بندی رسیده که فعلا مصحلت نیست دراین باره تصمیمی گرفته شود. آنها در هر دوره‌ای فرصتی می‌دادند و تهدید می‌کردند در لیست سیاه قرار می‌گیریم. ما هم می‌گفتیم از ۴۰ مطالبه به ۲۷ تا ۲۸ مورد پاسخ دادیم و شما چه گامی بر می‌دارید؟  منتظر این هستیم ببینیم اروپا چه گام‌های رو به جلویی بر می‌دارد و بعد ما گام‌های بعدی را بر می‌داریم. بنابراین مصلحت را در این می بینیم که فعلا بررسی‌های بیشتری انجام شود.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید