خارش گوش یک مشکل شایع است که می تواند آزار دهنده باشد اما معمولاً مضر نیست.درمان گوش های خارش دار به علت اصلی بستگی دارد و ممکن است شامل قطره گوش ، آنتی بیوتیک ها یا قطره ریختن در گوش باشد.

در این مقاله ، سلام نو قصد دارد در مورد دلایل خارش گوش ها ، و همچنین اینکه کدام روش درمانی و داروهای خانگی می تواند به شما کمک کند ، بیاموزید.

دلایل خارش گوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت گوش

در اثر عفونت فرد ممکن است خارش گوش داشته باشد.

خارش گوش گاه ممکن است به دلیل عفونت یا علامتی از آن باشد.

باکتری ها و ویروس ها در ارتباط با سرماخوردگی یا آنفولانزا می توانند باعث عفونت گوش شوند . در صورتی که کسی آب در گوش خود داشته باشد یا ازگوش پاک کن استفاده کرده باشد امکان دارد عفونت گوش رخ دهد .

عفونت های مزمن گوش عود می کند و ممکن است نیاز به معالجه پزشکی داشته باشد.

گوش های خشک

گوش ها معمولاً برای تمیز و سالم نگه داشتن خود ، روغن و موم گوش را تولید می کنند. اگر افراد گوش خود را بیش از حد تمیز کنند ، می تواند موم را از گوش خارج کرده و آن را خشک کند و باعث خارش و تحریک آن می شود.

سایر افراد ممکن است به طور طبیعی موم گوش را تولید نکنند و در نتیجه گوش خشک شود . اگر افراد دارای گوش های خشک هستند ، ممکن است متوجه پوسته های خشکی اطراف گوش خود شوند.

آلرژی غذایی

واکنش آلرژیک به یک ماده غذایی خاص باعث می شود افراد گوششان بخارد. آلرژی های غذایی رایج شامل موارد زیر است:

آجیل

شیر

ماهی و صدف

گندم

سویا

همچنین ممکن است افراد دچار خارش در بقیه صورت شوند. برخی از افراد هم می زنند .

سندرم آلرژی دهان نوعی واکنش آلرژیک مربوط به گرده است که به طور معمول باعث خارش اطراف دهان می شود ، اما برخی از افراد نیز از داشتن خارش گوش گزارش می کنند.

غذاهای معمولی که باعث سندرم آلرژی دهان می شوند عبارتند از:

میوه هایی مانند سیب ، خربزه ، گیلاس ، کیوی و موز

دانه های آفتابگردان

بادام ها

فندق

اگر شخصی بعد از خوردن غذا یا تماس با آن دچار تنگی نفس شود ، ممکن است دچار آنافیلاکسی شود . که به  فوریت پزشکی نیاز دارد.

انسداد گوش

تجمع جرم گوش می تواند موجب خارش گوش شود و بر روی شنوایی فرد تاثیر می گذارد.

گوش ها برای کمک به تمیز نگه داشتن خود و محافظت از گوش داخلی در برابر عفونت ، موم گوش را تولید می کنند. موم به طور طبیعی از گوش خارج می شود و سلولهای مرده پوست را از بین می برد و در آنجا خشک می شود و با گذشت زمان از بین می رود.

اگر افراد یک سواب پنبه ، سنجاق  ، انگشت یا پارچه پیچ خورده را درون گوش خود وارد کنند ، می تواند کانال گوش را تحریک کرده و موم گوش را فشار داده و باعث انسداد گوش شود.

انسداد گوش می تواند باکتری های موجود در گوش را به دام بیندازد و باعث عفونت شود.

سمعک

پوشش پلاستیکی روی سمعک ها گاهی اوقات می تواند باعث خارش گوش شود.

سمعک ها به دلیل روکش پلاستیکی بعضی اوقات می توانند باعث خارش گوش شوند. ممکن است برخی از افراد دارای پوست حساس یا واکنش حساسیتی خفیف نسبت به مواد باشند.

اگر افراد به دلیل فشار دستگاه سمعک خارش گوش دارند ، متخصص می تواند سمعک را دوباره جاگذاری کند تا بهتر جا بگیرد.

استخر و خارش گوش

اگر آب در گوش گرفتار شود ، می تواند شرایطی به نام اوتیت حاد خارجی ایجاد کند . این وضعیت همچنین به عنوان گوش شناگر شناخته می شود زیرا اغلب در شناگران تأثیر می گذارد.باکتری ها می توانند در آب به دام افتاده تکثیر شوند و باعث ایجاد عفونت شوند.

گوش شناگر می تواند احساس خارش کند،ممکن است علائم زیر را نیز مشاهده کنند:

درد در گوش

درد در گردن ، صورت یا سر

التهاب در گوش

گوش مسدود است

مشکل شنیداری

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به تب یونجه نیز معروف است ، هنگامی اتفاق می افتد که افراد نسبت به ذرات رایج موجود در هوا ، مانند گرده ، کنه های گرد و غبار یا موی حیوانات ، واکنش آلرژیک داشته باشند.

این بیماری می تواند باعث ایجاد خارش در گوش ، چشم و گلو شود ، به همراه:

اشک چشم

آبریزش بینی

سردرد

عطسه

انسداد بینی

همچنین ممکن است افراد به دلیل احتقان ناشی از سرماخوردگی ، خارش گوش را تجربه کنند. این معمولاً با گذشت زمان از سرماخوردگی بر طرف می شود.

ممکن است افراد بتوانند برخی از موارد گوش خارش را با داروهای خانگی درمان کنند.

خشکی پوست

اگر خشکی پوست باعث خارش گوش می شود ، سعی کنید چند قطره روغن زیتون یا روغن کودک را روی گوش بگذارید.

یک قطره روغن همچنین به دلیل سمعک می تواند به رفع خارش کمک کند. با این وجود روغن نباید سمعک را لمس کند ، بنابراین بهتر است قطره ها را قبل از رفتن به رختخواب بمالید.

افراد همچنین باید اطمینان حاصل کنند که سمعک خود را به طور صحیح در گوش خود جای داده است ، زیرا یک سمعک نامناسب می تواند باعث سوزش شود. پزشک همچنین می تواند در تشخیص اینکه فرد نسبت به سمعک خود واکنش آلرژیک دارد ، کمک کند.

افراد می توانند با استفاده از پارچه گوش بیرونی خود را تمیز کنند ، اما نباید چیزی را داخل کانال گوش وارد کرد. در صورت انسداد گوش گوش ، چند قطره روغن کودک یا قطره های گوش بدون نسخه (OTC) می توانند موم را شل کنند.

اگر این کارآیی نداشته باشد ، پزشک ممکن است یک محلول نمکی را در گوش بریزد تا موم اضافی گوش را برطرف کند

اگر بیماری پوستی مانند پسوریازیس باعث گوش خارش شود ، ممکن است افراد برای درمان این بیماری نیاز به استفاده از داروی موضعی داشته باشند.

افرادی که گوش شناگر دارند ، می توانند با استفاده از قطره های یک محلول ملایم اسیدی متشکل از نصف الکل و نصف سرکه ، بتوانند خارش را تسکین دهند. این می تواند به خشک شدن آب اضافی در گوش کمک کند.

اگر درمان های خانگی تسکین خاصی نداشته باشد یا اگر افراد علائم شدیدتری مانند هر گونه درد یا از دست دادن شنوایی را تجربه کرده اند ، باید به پزشک مراجعه کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید