دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت که آمریکائی ها خواهند کوشید که کشورها درباره ابتکار «صلح هرمز» موضع منفی بگیرند و یا سکوت کنند زیرا این طرح به نفع آنها نیست

به گزارش سلام نو، یک دیپلمات ارشد کشورمان گفت: قطعا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که دنیا نظر منفی خود را به طرح «صلح هرمز» اعلام کرده یا در غیر اینصورت سکوت کنند چرا که استقبال از این طرح و آرامش در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس به نفع ایالات متحده نخواهد بود و اختلاف میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید وجود داشته باشد تا آمریکا بتواند سلاح‌های خود را به این کشورها بفروشد.

عبدالرضا فرجی راد در ارزیابی حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و میزان استقبال جامعه جهانی از طرح «صلح هرمز»، با تاکید بر اینکه امروز وضعیت خاورمیانه بسیار پیچیده است، گفت: در روزهای اخیر از یک طرف مساله حمله به تاسیسات آرامکو پیش آمده است که فشار را بر متهم کردن ایران گذاشته‌اند و دو شب گذشته نیز سه کشور اروپایی این مساله را به نحوی تائید کردند و از طرف دیگر آمریکایی‌ها  هر روز فشارهای خود علیه ایران را افزایش می‌دهند و این امر باعث شده تا بحران خاورمیانه مستعد افزایش تنش باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد، طرح آقای رئیس‌جمهور در مقطع کنونی طرح بسیار خوبی است که در قالب آن نوعی از نظارت سازمان ملل متحد مطرح شده و نشان می‌دهد ایران بصورت جدی به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه است. البته باید صبر کنیم تا ببینیم چه میزان از این ابتکار استقبال شده و واکنش جامعه جهانی چگونه است.

فرجی‌راد افزود: قطعا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که دنیا نظر منفی خود را به این طرح اعلام کرده یا در غیر اینصورت سکوت کنند چرا که استقبال از این طرح و آرامش در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس به نفع ایالات متحده نخواهد بود و اختلاف میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید وجود داشته باشد تا آمریکا بتواند سلاح‌های خود را به این کشورها بفروشد.

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی در واکنش به اظهارنظر نخست‌وزیر بریتانیا و همراهی او با رئیس‌جمهور ایالات متحده در تخریب برجام گفت: دو روز گذشته آقای جانسون برخلاف مواضع اتحادیه اروپا تاکنون در حمایت از برجام سخنانی را علیه توافق هسته‌ای به زبان آورد که باید ببینیم در نشست امروز ایران و ۱+۴ چه موضعی از سوی دو کشور دیگر اروپایی مطرح سده است چرا که اگر بین سه کشور اروپایی اختلاف بیفتد و یکی از آنها به سمت آمریکا متمایل شود، موضع حمایتی دو کشور دیگر نیز دچار خدشه خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع کمی جای نگرانی ایجاد کرده؛ به ویژه اینکه برجام به دلیل عدم اجرای تعهدات اروپا و سه گامی که ایران در واکنش به این مساله برداشته متزلزل شده است و اگر ما وارد فاز چهارم شویم بیشتر این احساس القا می شود و در نتیجه ما باید بتوانیم ارتباطات گسترده خود را با اروپا حفظ کنیم. البته نشست امروز ایران و ۱+۴ نشان داد که حرف جانسون از درون یک مذاکره اروپایی بر نمی‌آید بلکه شباهت وی به ترامپ باعث چنین اظهار نظری شده است.

فرجی‌راد با اشاره به اینکه شاهد این مساله نیز هستیم که تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از سر گرفته شده است، گفت: به طور کلی سفر آقای رئیس‌جمهور به مقر سازمان ملل متحد سفر مهمی است و لازم است که فشارها و تبلیغات گسترده علیه کشورمان با حضور، دیدارها و مصاحبه‌های هیات ایرانی خنثی یا تلطیف شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین در رابطه با اظهارنظرهای صورت گرفته در داخل کشور در تضعیف مواضع تیم دیپلماسی پس از دیدار رئیس‌جمهور با امانوئل ماکرون و بوریس جانسون گفت: ما در ایران همیشه با این مسائل مواجه بودیم و البته همه حق دارند نظرشان را بگویند اما مهم این است که مواضع کشور از طریق شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود و رهبری هم آن را تایید یا نفی می‌کنند. تیم دیپلماسی ایران به تخریب خود در داخل کشور عادت دارد و نباید نگران این موضوع باشیم./ ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید