نبرد ایران و عراق یکی از عجیب‌ترین، بزرگ‌ترین، کشنده‌ترین و البته حماسی‌ترین نبردهای قرن بیستم بود. نبردی که یک کشور تازه انقلاب کرده بعد از تصفیه سازمان‌های بروکراتیک و نظامی خود در آن وارد شد و با وجود تمام کم و کاستی‌ها و اشتباهات توانست بعد از هشت سال مقاومت خاک خود را دست نخورده حفظ کند.

سلام نو – سرویس سیاسی: نبرد ایران و عراق یکی از عجیب‌ترین، بزرگ‌ترین، کشنده‌ترین و البته حماسی‌ترین نبردهای قرن بیستم بود. نبردی که یک کشور تازه انقلاب کرده بعد از تصفیه سازمان‌های بروکراتیک و نظامی خود در آن وارد شد و با وجود تمام کم و کاستی‌ها و اشتباهات توانست بعد از هشت سال مقاومت خاک خود را دست نخورده حفظ کند.

اهمیت شاهکار خلق شده از سوی فرماندهان و سربازان دلیر ایرانی زمانی مشخص می‌شود که شرایط یکی از نابرابرترین نبردهای تاریخ معاصر را به خاطر بیاورید. عراق در حالی به ایران حمله کرد که اعراب، اروپا و آمریکا را حامی خود می‌دید و ایران جز قاچاقچیان اسلحه و چند کشور انگشت شمار مثل کره شمالی و لیبی راهی برای خرید اسلحه نداشت.

در همین شرایط ایران شاهکارهایی مثل عملیات اچ 3، شکست حصر آبادان و آزادی خرمشهر را خلق کرد. اچ 3 شاهکار عملیات هوایی ایران بود که توسط فرمانده وقت نیروهای هوایی ارتش ایران سرهنگ جواد فکوری اجرایی شد. از این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و همچنین یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام حمله فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود. عملیاتی که چنان ضربات سنگینی بر پیکره نیروی هوایی عراق زد که ترمیم آن سال‌ها زمان برد.

طراح این عملیات استراتژیک، سرهنگ فریدون ایزدستا و سرلشکر بهرام هوشیار بودند. بهرام هوشیار لیدر تیم آکروجت تاج طلایی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و یکی از فرماندهان و طراحان برجسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود.

هوشیار و ایزدستا طرح حمله به پایگاه هوایی الولید را به صورت محرمانه با سرلشکر جواد فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی و سرهنگ ستایش مطرح کردند. براساس طرح ابتدایی قرار بود که ۱۰ فروند فانتوم مسلح (۸ فروند اصلی و ۲ فروند رزرو) از پایگاه هوایی همدان به پرواز درآیند و نیز برای گمراه کردن دشمن، دقایقی قبل از بمباران اچ-۳ توسط فانتوم‌ها، ۳ فروند F-5 از پایگاه هوایی تبریز به پالایشگاه کرکوک حمله کنند.

این عملیات به قدری با دقت و جزئی برنامه ریزی شده بود که بعد از اعلام شماره هواپیماها از سوی گردان نگهداری، خلبانان یکی پس از دیگری در کابین جای گرفتند و این در حالی بود که خود پرسنل گردان نگهداری هم از جزئیات این عملیات خبر نداشتند. بدین ترتیب ۱۰ فروند هواپیمای اف ۴ در سکوت کامل رادیویی به پرواز درآمدند. درطول انجام این عملیات، تنها دوبار سکوت رادیویی شکست. یکی هنگام پرواز که هر هواپیما بعد از بلند شدن از روی باند شماره خود را اعلام می کردند و بار دیگر بعد از پایان عملیات سوخت گیری، رمزی را اعلام می کردند.

میزان خسارت‌های وارد شده به ارتش عراق در این عملیات بسیار بیش از چیزی بود که پیش بینی می‌شد. -۴۸ فروند هواپیماهای شکاری- بمب افکن (شامل میگ ۲۱ - میگ ۲۳ - سوخو ۲۰ - سوخو ۲۲ - توپولف ۱۶ و میراژ) منهدم و یا آسیب جدی دیده است. ۳ آشیانه بزرگ هواپیما، ۲ دستگاه رادار و چندین پناهگاه بتونی هواپیما، به طور کلی تخریب شده است.

بعد از این عملیات فرمانده پدافند هوایی عراق از سوی صدام برکنار شد و حتی با اندکی فاصله اعدام شد. هرچند منابع عراقی علت فوت او را خودکشی اعلام کردند.

عملیات ثامن الائمه با فاصله کمی از اچ 3 و پیرو خواست امام برای شکستن حصر آبادان شکل گرفت تا بار دیگر ارتش و سپاه در کنار هم یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های جنگی را رقم بزنند. سومین عملیات بزرگ ایران که حاصل نبوغ جوانی لاغر اندام به نام حسن باقری و از جان گذشتگی فرماندهان سپاه و ارتش بود. حسن باقری بی‌تردید از خلاق‌ترین فرماندهان جنگ و خلاق‌ترین فرمانده سپاه در دوران جنگ بود و بسیاری از گره‌های جنگ را گشود.

همین درخشش‌های استراتژیک در کنار میزان غیرقابل وصف رشادت، صداقت و خلوص فرماندهان و سربازان ایران است که دفاع هشت سال ایرانیان را مقدس و هم‌چنان جذاب و تحسین برانگیز کرده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید