۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 29463922

امروزه با مشکلات فراوانی که در جامعه و فرد وجود دارد تمرکز و کنترل ذهن کمی دشوار است و این مورد موجب ناراحتی در بین افراد می شود زیرا اغلب کارهای روزمره را فراموش می کنند و نمی توانند برای انجام امور روزانه خود تمرکز کنند. به همین منظور لازم است که ذهن خود را ورزش دهیم و از زوال آن جلوگیری کنیم

حفظ وزن سالم بدن برای سلامتی بسیار ضروری است و یکی از بهترین راهها برای نگه داشتن بدن و ذهن شما در شرایط برتر است.

مطالعات متعددی چاقی را به عنوان یک عامل خطر برای کاهش شناختی تعیین داده اند.

جالب اینجاست که چاق بودن در واقع می تواند باعث ایجاد تغییر در ژن های مربوط به حافظه در مغز شود و بر حافظه تأثیر منفی بگذارد .

چاقی همچنین می تواند به مقاومت در برابر انسولین و التهاب منجر شود ، که هر دو می توانند بر مغز تأثیر منفی بگذارند .

یک مطالعه روی 50 نفر در سنین 18 تا 35 سال نشان داد که شاخص وزن بالاتر با عملکرد به مراتب بدتر در تست های حافظه همراه است

چاقی همچنین با خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است ، یک بیماری که حافظه و عملکرد شناختی را از بین می برد .

در نتیجه:چاقی یک عامل خطر برای کاهش شناختی است. نگه داشتن وزن  بدن در محدوده طبیعی ممکن است از بروز مشکلات زیادی در ارتباط با چاقی ، از جمله حافظه ضعیف تر جلوگیری کنید.

به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب، با کمبود حافظه همراه است.

خواب نقش مهمی در تمرکز حافظه ایفا می کند ، فرایندی که در آن خاطرات کوتاه مدت تقویت می شوند و به خاطره های ماندگار تبدیل می شوند.

تحقیقات نشان می دهد اگر از خواب محروم باشید ، می توانید بر حافظه خود تأثیر منفی بگذارید.

به عنوان مثال ، یک مطالعه به بررسی اثرات خواب در 40 کودک بین 10 تا 14 سال پرداخت.

یک گروه از کودکان عصر برای تست حافظه آموزش داده شدند ، سپس صبح روز بعد از خواب شبانه آزمایش کردند. گروه دیگر در همان روز آموزش دیدند و مورد آزمایش قرار گرفتند ، بدون اینکه خواب بین تمرین و آزمایش باشد.

گروهی که بین تمرین و آموزش خواب بودند 20٪ بهتر  تست های حافظه را زدند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که پرستاران شاغل در شیفت شب خطاهای ریاضی بیشتری دارند و 68٪ از آنها در مقایسه با پرستاران شاغل در شیفت روز ، در حافظه ضعیف تری داشتند.

کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که بزرگسالان هر شب بین هفت تا نه ساعت بخاطر سلامتی مطلوب بخوابند .

در نتیجه: خواب کافی عملکرد بهتر حافظه را به همراه دارد. خواب به تحکیم خاطرات کمک می کند،اگر به خوبی استراحت داشته باشید .

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی یک وضعیت روحی است که در آن شما بر وضعیت فعلی خود متمرکز می شوید و آگاهی از محیط و احساسات خود را حفظ می کنید.

ذهنیت در مدیتیشن استفاده می شود ، اما این دو یکی نیستند. مراقبه یک عمل رسمی است ، در حالی که ذهن آگاهی یک عادت ذهنی است که می توانید در هر شرایطی از آن استفاده کنید.

مطالعات نشان داده اند که ذهن آگاهی در کاهش استرس و بهبود تمرکز و حافظه موثر است.

یک مطالعه از 293 دانشجوی روانشناسی نشان داد که افرادی که تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفته اند هنگام یادآوری اشیاء در مقایسه با دانش آموزانی که آموزش ذهن آگاهی نداشتند ، عملکرد حافظه را بهبود بخشیده اند.

ذهن آگاهی همچنین با خطر کمتری از افت شناختی مرتبط با سن و بهبود کلی در بهزیستی روانشناختی همراه است .

با توجه بیشتر به وضعیت فعلی خود ، تمرکز روی تنفس خود و به آرامی دوباره تنظیم مجدد توجه خود هنگامی که ذهن شما سرگردان است ، تکنیک های ذهن آگاهی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

در نتیجه:تکنیک های ذهن آگاهی با افزایش عملکرد حافظه همراه است. ذهن آگاهی همچنین با کاهش شناختی مرتبط با سن مرتبط است.

مغز خود را آموزش دهید

انجام مهارتهای شناختی خود با انجام بازیهای مغزی روشی سرگرم کننده و موثر برای تقویت حافظه است.

جدول کلمات متقاطع ، بازی های فراخوان کلمات ، تتریس و حتی برنامه های تلفن همراه اختصاص داده شده به آموزش حافظه روش های عالی برای تقویت حافظه هستند.

مطالعه ای که بر روی  42 بزرگسال مبتلا به اختلال شناختی انجام شد، نشان داد که بازی کردن در برنامه آموزش مغز به مدت هشت ساعت طی یک دوره چهار هفته ای باعث بهبود عملکرد در حافظه می شود.

یک مطالعه دیگر از 4،715 نفر نشان داد وقتی 15 دقیقه از برنامه آموزش آنلاین مغز را حداقل پنج روز در هفته انجام می دهند ، حافظه کوتاه مدت ، حافظه کار ، غلظت و حل مسئله در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی بهبود می یابد .

بعلاوه ، بازی های آموزش مغز نشان داده شده است که به کاهش خطر زوال عقل در بزرگسالان مسن کمک می کند .

در نتیجه:بازی هایی که مغز شما را به چالش می کشد ممکن است به شما در تقویت حافظه کمک کند و حتی ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد.

بیشتر تمرین کنید

ورزش برای سلامتی جسمی و روانی کلی اهمیت دارد.

تحقیقات ثابت کرده است که برای مغز مفید است و ممکن است به بهبود حافظه در افراد در هر سنی ، از کودکان تا بزرگسالان کمک کند.

به عنوان مثال ، مطالعه ای بر روی 144 نفر در سنین 19 تا 93 نشان داد که یک دوره 15 دقیقه ورزش متوسط ​​در دوچرخه ثابت باعث بهبود عملکرد شناختی از جمله حافظه در تمام سنین می شود .

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ورزش ممکن است ترشح پروتئین های محافظت کننده عصبی را افزایش داده و رشد و پیشرفت نورون ها را بهبود بخشد و منجر به بهبود سلامت مغز شود .

ورزش منظم در دوران میانسالی نیز با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در زندگی همراه است .

در نتیجه:ورزش مزایای باورنکردنی برای کل بدن شما ، از جمله مغز شما به همراه دارد. حتی نشان داده شده است که ورزش متوسط ​​برای دوره های کوتاه مدت باعث بهبود عملکرد شناختی از جمله حافظه در همه گروه های سنی می شود.

در این مقاله قصد داریم راه های کنترل و تقویت ذهن را به شما یادآور شویم:

برای مدیتیشن وقت بگذارید

تمرین مدیتیشن ممکن است از بسیاری جهات روی سلامتی شما تأثیر مثبت داشته باشد.

آرامش بخش و تسکین دهنده است , باعث کاهش استرس و درد ، کاهش فشار خون و حتی بهبود حافظه می شود .

در حقیقت نشان داده شده است که مراقبه باعث افزایش سلول خاکستری در مغز می شود. سلول خاکستری شامل سلولهای عصبی است.

با افزایش سن ، سلول های خاکستری کاهش می یابد ، که بر حافظه و شناخت تأثیر منفی می گذارد .

نشان داده شده است که تکنیک های مراقبه و آرامش برای بهبود حافظه کوتاه مدت در افراد در هر سنی ، از افراد 20 ساله تا سالمندان مناسب است.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که دانشجویان دانشگاه تایوانی که مشغول انجام اعمال مراقبه مانند ذهن آگاهی بودند، حافظه ی به مراتب بهتری از دانش آموزانی که مدیتیشن نمی کردند داشتند.

در نتیجه:مدیتیشن فقط برای بدن خوب نیست بلکه برای مغز شما نیز مفید است. تحقیقات نشان می دهد مدیتیشن ممکن است سلول خاکستری موجود در مغز را افزایش داده و حافظه کاری را بهبود بخشد.

وزن متناسب خود را حفظ کنید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید