ناسا به تازگی عکسی از مریخ منتشر کرده که نشان می‌دهد بهمن مریخی روی صخره‌های مریخ در حال حرکت است . این سیاره‌ سرخ که دارای آتش‌فشان‌ها و کوه‌ها و تپه‌های فراوان است برف ‌هایش هم تیره و قهوه‌ای رنگ است. تصویری که ناسا منتشر کرده به خوبی این منظره را نشان می‌دهد.

به گزارش سلام نو، بر خلاف بهمن‌های برفی سفیدی که روی زمین می‌بینیم، بهمن مریخی به رنگ قهوه‌ای تیره است و نشان از مناظر پر غبار این سیاره دارد. عکس مذکور توسط مدارگرد مریخی ناسا (MRO) در تاریخ 8 خرداد (29 می) ثبت شده اما اخیرا منتشر شده است.

طبق تحلیل‌های ناسا انفجار پر گرد و غبار مشهود در تصویر نتیجه به پایین لغزیدن همزمان یخ و سنگ از ارتفاع بیش از 500 متری است. در واقع هنگام فرا رسیدن بهار در این بخش از مریخ، گرما سنگ‌های پوشیده شده از برف را گرم می‌کند و باعث ناپایدار شدن یخ و سرازیر شدن این مجموعه به شکل بهمن می‌شود.

در تصویر می‌توان یخ و برف را با غباری که اطرافشان را فراگرفته مشاهده کرد. این اولین باری نیست که ناسا از بهمن مریخی عکس گرفته، با این حال هیچکدام از آن‌ها این پدیده را به روشنی و وضوح عکس جدید به تصویر نمی‌کشد.

مثلا در اکتبر 2015 ناسا عکسی از بهمن در مریخ منتشر کرده بود و برخلاف عکس اخیر یک پدیده برفی و سفید را نشان می‌دهد که شباهت زیادی به تجربه ما زمینی‌ها از بهمن دارد.

/دیجیاتو

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید