پیگیری رژیم های غذایی کم کالری کار دشواری است. یک روش بسیار ساده تر برای کاهش وزن ممکن است، متوقف کردن خوراکی های روزانه باشد.  این روش را روزه یا (ADF) می نامند. همانطور که از نام آن پیداست، شما یک روز را روزه می گیرید و سپس آن الگو را دوباره و دوباره تکرار کنید. فقط در یک ماه آزمایش رژیم غذایی ADF، داوطلبان مورد  مطالعه بیش از هفت کیلو کاهش وزن داشته اند.

اگرچه افرادی که در رژیم غذایی ADF قرار داشتند، در روزهایی که مجاز به خوردن غذا بودند، بیشتر از حد معمول، حدود سی درصد بیشتر خوراکی مصرف می کردند. محققان توضیح دادند که حتی با آن غذای اضافی در روزهای بدون رژیم، به دلیل روزه های متناوب و روزانه، کالری کمتری مصرف می کنند.

این یک رژیم آسان، بدون محاسبه کالری و با انطباق بسیار زیاد است.  به نظر می رسد که مطالعه ADF هیچ تاثیری در سیستم ایمنی بدن (حداقل در این مطالعه کوتاه مدت) ندارد، اما رژیم های غذایی که به کالری پایین تکیه می کنند ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

چرا روزه یا رژیم متناوب تاثیر دارد؟

دلیل این امر می تواند ناشی از زیست شناسی تکاملی باشد. فیزیولوژی ما با دوره های گرسنگی و به دنبال آن زیاده روی در مواد غذایی آشنا است. در تاریخ اخیر، انسان ها آنقدر  مواد غذایی در اختیار دارند که برای حفظ وزن باید مصرف کالری را محدود کنند. رژیم های غذایی ناشتا در چند سال گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. شماری از افراد مشهور نیز از روزه متناوب برای کاهش وزن استفاده می کنند.

علاوه بر این، رژیم ADF  قابلیت تغییر پذیری بسیاری  دارد. بعضی از افراد به طور معمول برای روزهای مشخصی در هفته غذا می خورند  و بعد از آن ممکن است در طول بقیه هفته خیلی کم بخورند یا اصلا نخورند. برخی افراد تعداد ساعاتی را که در روز می خورند محدود می کنند و به عنوان نمونه فقط از 7 صبح تا 7 بعد از ظهر غذا می خورند.

مطالعه جدید تیم مادئو

در مطالعه جدید، تیم مادئو، 60 نفر را مورد بررسی قرار دادند، البته افراد بزرگسال سالم و بدون چاقی. به طور متوسط ​، آنها در ابتدای مطالعه کمی اضافه وزن داشتند. نیمی از داوطلبان مورد مطالعه به مدت یک ماه به یک برنامه روزه روزانه متکی بودند. بنابراین، در یک دوره 48 ساعته، آنها فقط در طی یک دوره 12 ساعته می خورند.  30 نفر دیگر طبق معمول بدون هیچ محدودیتی غذا می خورند. افراد در "گروه  روزه" به طور متوسط ​​4.5٪ از وزن بدن خود را از دست دادند .

به گفته نویسندگان این مطالعه، علاوه بر کاهش وزن، گروه روزه شاهد تغییرات سالم در عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول پایین هستند.

علیرغم این یافته های مثبت، محققان هنوز رژیم های ADF را برای همه توصیه نمی کنند، زیرا اثرات طولانی مدت این رژیم مشخص نیست.

برای داشتن بدنی سالم باید چه کار کنیم؟

بدن ما ممکن است با اینگونه غذا خوردن، به چالش کشیده شود. اما وقتی منبع کافی از غذاهای سالم برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز وجود دارد قطعا سیستم بدنی ما بهتر به کار خود ادامه می دهد. البته یادگیری چگونگی بهبود سبک زندگی مهم است. کسی که با روزه گرفتن هر روز وزن خود را از دست می دهد، استراتژی ها برای زندگی سالم را یاد نمی گیرد. شما باید یک الگوی غذایی سالم ایجاد کنید که بتوانید با آن زندگی کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید