احکام مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست که برگرفته از کتاب و سنت مسلمانان می باشد و آن ها اعمال خود را طبق آن ها تنظیم می کنند.آن، واجبات،محرمات،مکروهات،مستحبات ومباحات را شامل می شود.
برخی از مردم به شدت پایبند دین و احکام دینی می باشند به طوری که علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات،مستحبات و مکروهات را رعایت می کنند در مقابل،برخی از مردم هستند که تا حدودی به واجبات و محرمات پایبند می باشند اما نسبت به مکروهات و مستحبات هیچ گونه اعتنایی نداشته و اهمیت نمی دهند.
برخی از مردم هم هستند که بی اعتنا به واجبات و محرمات دینی بوده و حتی در مقابل آن موضع گیری می کنند.
برخی از افراد می باشند که احکام را محدود به مسائل عبادی می دانند این در حالی ست که نیاز به احکام در تمامی ابعاد فرهنگی،اقتصادی،اخلاقی،سیاسی،اجتماعی،تربیتی،عبادی،قضایی،هنری،نظامی،بهداشتی،ورزشی و...وجود دارد.
مرجع تقلید
بعضی از مردم بر این باور هستند که هنگام انتخاب مرجع تقلید باید همانند سرپرست خانواده انتخاب کرده و عمل کنند.به طور مثال،بسیاری از خانم ها و فرزندان خانواده برای انتخاب مرجع تقلید، خود را ملزم به تبعیت از پدر می کنند.
این در حالی است که برای تقلید هیچ ضرورتی وجود ندارد که تبعیت انجام شود و هر عضوی از خانواده می تواند مجتهد صالح و برتر را انتخاب نموده و از آن تقلید کند.
تقلید صحیح
بسیاری از افراد تصور می کنند که تقلید کردن از مجتهد یعنی این که او رساله داشته باشد و مقلدان هم آن را تهیه نمایند و نمی توان از فرد مجتهدی که توضیح المسائل ندارد تقلید کنند از اینرو از پیگیری و مراجعه به احکامی که نیاز دارند اجتناب می کنند.
در حقیقت، احکام یعنی به دستورات و فرامین مجتهد که برگرفته از دستورات الهی ست عمل شود.
این مجتهد می تواند رساله داشته یا نداشته باشد.
عمل کردن به فتوای یک مجتهد دیگر
برخی از افراد هستند که طبق آنچه به نفعشان است عمل می کنند و این موضوع برای اطاعت از احکام هم صدق می کند.
بدین معنا که این افراد در مواقعی که فتوای یک مجتهدی را مطابق منافع خود می دانند طبق آن عمل می کنند.اما این افراد باید بدانند که فتوای یک مرجع تقلید دیگر برای افرادی که مقلد او نمی باشند هیچ گونه حجیّتی ندارد.
سن بلوغ پسران و دختران
بسیاری از مراجع تقلید در خصوص بلوغ سنی دختران عنوان کرده اند که نُه سال قمری و برای پسران نیز پانزده سال قمری را عنوان کرده اند.
در بسیاری از منابع احکامی آورده شده است که سیصد و پنجاه و چهار روز و شش ساعت برابر با یک سال قمری است و حدود ده روز و هجده ساعت کمتر از سال شمسی می باشد از اینرو براساس سال شمسی، دختران در سن هشت سال
و هشت ماه و بیست روز به سن بلوغ می رسند و این بلوغ برای پسران در سن چهارده سال و شش ماه و پانزده روزگی رخ خواهد داد.
بعضی از مراجع تقلید در این خصوص نکته ای را بیان کردند: « سن بلوغ برای دختران تمام شدن نُه سال قمری است و در صورتی که توانایی انجام به تکالیفی همچون روزه را ندارند باید به خاطر نداشتن قدرت انجام این کار،این تکلیف از آن ها ساقط و برداشته شود و در آینده قضای آن را به جای آورند.در صورتی که بتوانند به طور ناپیوسته روزه بگیرند مثلا دو روز در میان و...باید چنین عمل کنند.»
تقلید طبق خواسته خود
برخی از افراد طبق خواسته و هوس خود عمل می کنند و انجام وظیفه اولویت آن ها نیست.
اگر به برخی از آن ها توصیه به تقلید از مجتهدی عادل، صالح و آگاه شود می گویند:
کورکورانه تقلید کردن کار درستی نیست اما الگو گرفتن از دیگران چه در رفتار و چه در پوشش و حرکات بی ارزش را عمل بد و نامناسبی نمی دانند.
آن ها برای عمل به وظیفه ای که پروردگار به آن ها دستور داده کوتاهی می کنند و بهانه های متفاوتی می آورند .
آن ها واجباتی چون نماز، روزه و...را با فلسفه و حکمت هایی که اغلب با بهانه همراه هستند را انجام نمی دهند اما در مقابل خود را موظف به انجام خرافه ها می کنند.