۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲
کد خبر: 28408797

نقره فلز درخشنده ، نرم ، بسیار انعطاف پذیر و قابل انعطاف است. که مهم ترین خاصیت نقره، خاصیت میکروب کشی آن می باشد. این ماده یک هادی عالی برای گرما و برق است.

نقره بالاترین میزان هدایت الکتریکی در تمام فلزات را دارد ، اما از آنجایی که بسیار گران است ، برای مقاصد الکتریکی کاربرد زیادی ندارد. نقره یک فلز فعال شیمیایی نیست؛ با این حال اسید سولفوریک و اسید سولفوریک غلیظ با آن واکنش نشان می دهند.نقره را می توان از رسوبات خالص و همچنین از سنگ معدن نقره به دست آورد.

نقره در هوا اکسیده نمی شود. با این حال با سولفید هیدروژن موجود در هوا واکنش نشان می دهد و به دلیل تشکیل سولفید نقره باعث لکه شدن این فلز می شود. از این رو محصولات نقره ای نیاز به تمیز کردن منظم دارند. نقره در آب پایدار است.

نقره خالص تقریباً سفید ، درخشان ، نرم , قابل انعطاف است ، این ماده یک هادی عالی برای گرما و برق است.

نقره انقدر نرم است که نمی توان آن را به صورت خالص به کار برد بلکه باید با فلزات دیگر ترکیب شود.

به عنوان مثال ،سکه های از جنس نقره دارای 90درصد نقره می باشد ، و 10درصد دیگر آن فلز مس می باشد.

قدمت نقره

در مکزیک و پرو در زمان های قدیم معادن زیادی از نقره وجود داشته است و حتی وقتی پاشاده اسپانیا ذخایر کشور خود را تمام کرد ،امریکا را کشف کرده بود که متوجه نقره کوجود در آنجا شد. حتی مردم کالیفرنیا به طلاهایشان خاک سیاهی چسبیده بود که بعدا متوجه نقره بودن آن شدند.

وسایل تزئیناتی از جنس نقره در مقبره های سلطنتی یافت می شود که قدمت آنها در حدود 4000 سال قبل از میلاد بر می گردد . این احتمال وجود دارد که از هر دو طلا و نقره به عنوان پول استفاده می شده است.

نقره به طور گسترده در طبیعت توزیع می شود ، اما مقدار کل در مقایسه با سایر فلزات بسیار اندک است. این فلز به منزله 0.05 قسمت در میلیون ازپوسته زمین است.

عملاً تمام سولفیدهای سرب ، مس و روی حاوی مقداری نقره هستند.

نقره به طور کلی در سنگ معدن سرب ، سنگ معدن مس  یافت می شود و همچنین اغلب در طبیعت با طلا همراه است. بیشتر نقره به عنوان محصول فرعی از سنگ معدن استخراج و فرآوری می شود. نقره نیز از نظر تجاری مهم است.

از لحاظ تاریخی، برای ضرب سکه استفاده عمده از نقره بوده است  ،و در کنار شمش و طلا به عنوان ذخایر کشور ها محسوب می شده است.با این وجود ، تا دهه 1960 ، تقاضا برای نقره برای مقاصد صنعتی ، به ویژه صنعت عکاسی از کل تولید سالانه جهان فراتر رفت که در گذشته یکی از کاربردهای عمده این فلز را تشکیل می‌داد اما با ورود سیستم دیجیتال عکاسی در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته‌است.ولی تقاضا برای نقره در دیگر بخش ها  از جمله وسایل نقره  ، زیور آلات ، جواهرات ، سکه ، اجزای الکترونیکی همچنان مهم بودند.

طلای زردی که در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد از 53 درصد طلا ، 25 درصد نقره و 22 درصد مس تشکیل شده است.

کاربرد نقره

در عکاسی

در دندانپزشکی

به عنوان کارد و چنگال و آینه

به عنوان یک کاتالیزور در واکنش های اکسیداسیون

به عنوان یک فلز گرانبها برای ساختن سکه و جواهرات

در صنایع برق و الکترونیکی برای مواردی از قبیل مدارهای چاپی و صفحه کلیدهای رایانه ای استفاده می شود

فواید نقره

از مهم ترین خاصیت های نقره، خاصیت میکروب کشی آن می باشد ، و یک ماده ضد میکروبی قوی در مبارزه با عفونت و کمک به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود زخم و سایر بیماری ها محسوب می شود. نقره به تنظیم دمای بدن و گردش منظم خون نیز کمک می کند، و انرژی بدن را نیز بال می برد که طی تحقیقات اخیر ثابت شده است.

نقره برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده میشود. همین طور مصرف نقره موجب حفظ حالت الاستیکی رگ های خونی موجود در بدن انسان می شود که این خود نقش مهمی در درمان دردهای استخوانی و احیای پوست ایفا می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید