افزایش غیرعادی قیمت آستانه بازگشایی مدارس باعث شکایت خانواده‌ها شده است. گرانی تا سه یا چهار برابری این اجناس موجب شده مردم توانایی خرید نداشته باشند.

به گزارش سلام نو، گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که با آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا، شاهد افزایش قیمت لوازم التحریر در استان هستیم از سوی دیگر نوسانات قیمت دلار، بروز مشکلات تجاری و تحریم، قیمت بسیاری از این نوع کالاها را بیش از حد معمول افزایش داده است که این افزایش قیمت باعث کم شدن قدرت خرید خانواده‌ها در سطح کشور شده است.

بررسی این موضوع از این جنبه حائز اهمیت است که استان کردستان تا پایان سال ۹۷ دارای بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۲.۲ درصد بوده است و همچنین طبق اعلام مرکز آمار تا پایان خرداد ماه ۹۸ نیز دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه با ۴۵.۱ درصد بوده است، بنابراین بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر و بایدها و نبایدهای موجود در این صنف را ضروری می‌سازد.

دو روز پابه پای مردم به داخل فروشگاه‌های لوازم التحریر سرک کشیدم، عده‌ای فقط وسعشان به پرسیدن قیمت می‌رسید و سپس از مغازه بیرون می‌رفتند، تعدادی با مقایسه قیمت‌ها اندکی لوازم ضروری می‌خریدند و عده‌ای هرچه فرزندشان می‌پسندید و حتی یکی دو قلم بیشتر می‌خریدند.

مردم نگران افزایش سرسام آور قیمت‌ها در بازار

آقای میرزایی یکی از والدینی که جز دسته سوم بود می‌گوید برای من و همسرم که هر دو شاغل هستیم و یک فرزند داریم اصلاً مهم نیست که چه مقدار و با چه قیمتی لوازم التحریر، کیف و کفش برای فرزندمان بگیریم ولی خوب شرایط اقتصادی برای بیشتر مردم بسیار سخت است و دیدن و عبور از این مسئله کار راحتی نیست.

خانواده‌ای دیگر با ابراز اینکه خدا واقعاً به افراد کم بضاعت در این شرایط رحم کند، می‌گویند: ما فقط برای تهیه ضروریات لوازم مدرسه به بازار آمده‌ایم و همین الان نیز برای سه فرزندمان با کمترین خرید نصف بیشتر حقوق یک ماه را صرف این کار کرده‌ایم واقعاً خدا به دادمان برسد.

مردم دل پری از اوضاع و احوال نابسامان بازار دارند و معتقدند فروشندگان بیشتر به این مسئله دامن می‌زنند و نهادهای نظارتی هیچ کمکی برای رفع این مشکلات نمی‌کنند در ادامه ما به گفت و گو با فروشندگان نیز پرداخته‌ایم که آنها در نهایت توپ را به زمین مسئولان و مدیران ذیربط پاس دادند.

کسی به فکر ما و مردم نیست

یکی از فروشندگان صنف لوازم التحریر در شهر سنندج که حدود ۱۵ سال در این زمینه فعالیت دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر از بی تفاوتی‌های مدیران و مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار گلایه کرد.

وی از کم لطفی اتحادیه گله می‌کند و می‌گوید مدتهاست که ما منتظر رسیدن فصل پاییز و رونق کسب و کار هستیم ولی با وجود صنف‌های متخلف و دوشغله موجود در بازار کار ما هیچ رونقی نداشته است و تا کنون برخوردی با این افراد صورت نگرفته است.

این فروشنده به تخلف مغازه دارها، تغییر فاکتورها و قیمت‌ها معترض بود و خواهان بررسی دقیق ناظران سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین سایر نهادهای مسئول استان است تا دوباره بتوانند تا حدی به کسب و کار خود بپردازند.

قیمت بعضی از اجناس سه برابر شده است

فرزاد شریفی یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار در سنندج از افزایش سه برابری قیمت اجناس گفت: در حالی که دستمزدها تغییر چندانی نداشته‌اند پس انتظار رونق بازار بیهوده است.

او از مشکلات موجود در این عرصه می‌گوید در حالی که هیچ امیدی برای رفع این موارد نمی بیند، شریفی از وجود رانت در دستگاه‌های ذی ربط گفت که سبب تداوم افزایش قیمت شده است.

وی از مشکل عمده کشور به عنوان فقر یاد کرد وگفت: استفاده از افراد غیر متخصص و ناوارد در خصوص نظارت و تعیین نرخ بدون سنجیدن وضعیت بازار سبب آشفتگی بیشتر بازار شده است.

اما در این میان به مغازه‌ی کوچک مردی که بازنشسته آموزش و پرورش بود رفتم دیگر مغازه دارها از او به عنوان فردی منصف در این عرصه یاد می‌کنند ولی ظاهراً روزگار به کام این معلم نیز خوش نیامده بود.

وی معتقد بود اوضاع بسیار بد است ولی مردم گناهی ندارند و سعی من بر این است با حداقل‌ها به دانش آموزان و دانشجویان کمک کنم.

این فروشنده سنندجی بیان کرد: اما اوضاع مثل سابق نیست جنس‌ها سه و چهار برابر افزایش قیمت داشته‌اند و حتی خود من هم نتوانسته‌ام کاری از پیش ببرم و برای این دوماه که به شروع سال التحصیلی نزدیک می‌شویم هیچ جنسی نخریده‌ام چون مشتری ندارم.

وعده مسئولان برای نظارت بهتر بر بازار لوازم التحریر کردستان

هنوز حرف‌های این مغازه دارها را به خاطر داشته و بلافاصله در این رابطه به سراغ مسئولان و مدیران سازمان صنعت، معدن وتجارت استان کردستان و رئیس اتحادیه نوشت افزار سنندج و رئیس اداره نظارت وبازرسی استان رفته‌ام و خواهان توضیحاتی در خصوص صحبت‌های گفته شده، شدم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به این سخنان واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: رئیس اتحادیه از خود اعضای این صنف انتخاب می‌شود این اتهام خود بازاریان را زیر سوال می‌برد.

محمد دره وزمی از این گفته‌های بدون مدرک انتقاد کرد و ادامه داد: من از هر فردی که مدارکی دال بر درستی این مسئله در دست دارد به طور کامل حمایت می‌کنم و در صورت ارجاع به سازمان این امر حتماً پیگیری خواهد شد.

فرید عزت پور، رئیس اتحادیه نوشت افزار سنندج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: ما از مشکلات صنف لوازم التحریر با خبریم و درپی حل این مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.

دست فروشی مانع نظارت بهتر بر قیمت لوازم التحریر است

وی معتقد است اولین مشکل، وجود دستفروشان در مناطق پر رفت وآمد و مرکز شهر است که خود یکی از عوامل کم رونق شدن کسب بازاریان شده است که شهرداری تاکنون قادر به ساماندهی و حل این معضل نشده است. دومین مشکل به مغازه دارانی برمی گردد که در فصول نزدیک مهر یا عید نوروز در کنار کار خود اقدام به فروش نوشت افزار می‌کنند.

عزت پور با اظهار امیدواری به اینکه کنترل امور را به زودی در دست می‌گیرم، ادامه داد: برای حل مشکل این صنف طی چهار روز گذشته به این اصناف متخلف تذکر داده‌ایم و امروز در صورت رویت تکرار تخلف پلمپ می‌شوند هر چند متأسفانه با این بررسی‌ها نیز دوباره افرادی دیگر شروع به کار می‌کنند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار سنندج از سواستفاده قانونی برخی از صنف‌های دیگر در فصول خاص گفت و افزود: مغازه دارانی که به طور کلی پروانه کسب خود را باطل و در این زمینه با گرفتن پروانه جدید در این صنف فعالیت می‌کنند که متأسفانه از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد اما رونق را از بازار لوازم التحریرمی گیرد.

وی همچنین همکاری ناظران اتحادیه با مغازه داران متخلف را کاملاً تکذیب کرد و گفت: ما به طور جدی قضایای تخلف را بررسی می‌کنیم و هم اکنون نیز طی چهار روز گذشته ۱۲ واحد بدون پروانه کسب در حال فعالیت بوده‌اند اخطار دریافت کرده و در صورت ادامه و تکرار پلمپ می‌شوند.

وعده دولت به کمک به دانش آموزان بی بضاعت

فرزاد سردارزاده رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز از برخورد با متخلفین که تخلف آنها محرز و مستند باشد خبر داد و افزود: باتوجه به اینکه در چند روز اخیر پرونده زیادی داشته‌ایم اما اکثراً مدارکی دال بر اثبات شکایت موجود نبوده است و مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی همچنین از وعده دولت برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت گفت و ادامه داد: دولت برای دانش آموزان بی بضاعت شناسایی شده از طریق نهاد کمیته امداد و بهزیستی اقلامی چون دفتر، مداد و خودکار آبی و قرمز را در اختیار این افرادمی گذارد و توسط صنف‌های معتمد با نازل‌ترین قیمت قرار خواهد گرفت اما هنوز دستوری دریافت نکرده‌ایم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از طرح نظاراتی ویژه دوره بازگشایی مدارس خبرداد و گفت: به دلیل وسعت کار اصناف لوازم التحریر ما با کمبود نیرو روبه رو هستیم و از نیروهای دیگر این مجموعه کمک می‌گیرم اما مطمئن باشید

مأموران ما متوجه فاکتور سازی ها می‌شوند و ازمبدا ارجاع می‌گیرند و درصورت تأیید تخلف پرونده آنها به تعزیرات ارجاع داده می‌شود.

وی با تاکید براین که ما به مشارکت‌های مردمی نیاز داریم، اظهار داشت: مردم بازرسان و ناظران افتخاری ما هستند و می‌توانند خیلی راحت برای کنترل بازار به صورت تلفنی، حضوری و شکایتی به ما کمک کنند.

در حالی که خود مردم و حتی بعضی از فروشندگان لوازم التحریر از وضعیت قیمت‌ها در بازار گلایه داشته و از نبود نظارت‌ها انتقاد دارند ولی مسئولان دولتی وعده می‌دهند که به صورت جامع و کامل بازار را زیر نظر دارند ولی بدون شک در این میان مهم حمایت از مردم و اقشار آسیب پذیر جامعه در راستای تهیه اقلام مورد نیاز برای بازگشایی مدارس است که باید در اولویت قرار گیرد.

/مهر

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید