در این مقاله می خواهم از تجربیات خودم از "کتاب‌خوانی" بگویم و به این پرسش پاسخ دهم که: چگونه کتابخوان شویم؟ یا اینکه به مطالعه عادت کنیم؟ و از همه مهمتر چگونه کتاب خواندن را شروع کنیم؟  اگر می خواهید کتاب‌خوان حرفه ای شوید با این مقاله کوتاه همراه شوید.

اساساً دین اسلام، معجزه‌اش کتاب است و نخستین پیام آن، امر به خواندن همان کتاب است. پس چقدر عجیب که ما مسلمانان کمترین آمار کتاب خوانی را داریم حالا به بهانه روز کتاب‌ و "کتا‌بخوانی" به اختصار به بیان 3+1 راه حل و ترفند در مورد نحوه کتابخوان شدن بپردازیم.

علاقه مندی های خود را پیدا کنید

شاید داستان شما را شیفته ی خود کند و بخواهید از رمان های فرانسوی شروع کنید یا شاید هم دنبال آموزش هایی برای افزایش مهارت فردی هستید و یا حتی داستان های تاریخی را دوست دارید. از نظر من فرقی ندارد مهم این است که در موضوعاتی که علاقه دارید مطالعه را شروع کنید. هیچ کدام از ما دوست نداریم عمرمان را برای موضوع یا هدفی که دوست نداریم تلف کنیم. در این جستجو به دیگران کار نداشته باشید و علایق واقعی خود خودتان را دنبال کنید.پس از خود بپرسید: چه چیزی دوست دارم بخوانم یا یاد بگیرید؟ دنبال همان بروید.

روزنامه وار خواندن را یادبگیرید

یکی از محققان برجسته و چهره به نام آدلر در کتاب خود که در همین زمینه تالیف شده است می نویسد:” شاید در ابتدا ندانید که آیا این کتاب را دوست دارید بخوانید یا نه. نمی دانید که آیا نیازمند مطالعه ی تحلیلی است یا نه. اما به نظرتان اینطور می آید و یا حداقل آن کتاب حاوی اطلاعاتی است که نیازمند اندیشه ی عمیق است. پس به صورت پیش فرض هر کتابی را جدی و مهم تلقی کنید. دوم اینکه فرض کنیم وقت محدودی برای دریافتن اینکه کتاب مورد نظر از چه نوعی است دارید. در این شرایط، کاری که باید  انجام دهید این است که کتاب را روزنامه وار بخوانید و یا به عبارتی یک مرور اجمالی بر مطالب آن داشته باشید.هدف اصلی شما این است که از چند و چون و سطحی و عمیق بودن کتاب آگاه شوید. با این کار خیلی چیزهای دیگر  راجع به کتاب خواهید فهمید و خواهید دانست که آیا ارزشش را دارد که از اول تا آخر با دقت بیشتر بخوانیدش یا نه.”

پس ابتدا کتاب مورد نظرتان را باز کنید و نیم نگاهی به مقدمه ی آن  بیاندازید، ورق بزنید و در هر صفجه سعی کنید چند خطی را  بخوانید یا مثلاً پشت جلد را نگاه کنید، در نهایت اگر جذب کتاب شدید از ابتدا و با دقت و تمرکز شروع به خواندن آن کتاب کنید. اگرهم که خوشتان نیامد کتاب را همانجا ببندید و خلاص!

عادت به مطالعه کنید

مفهوم آهسته و پیوسته را که شنیده اید؟ اینجا صادق است.  در اکثر کارها و مخصوصاً عادت به کتاب خوانی بهترین اقدام برداشتن قدم‌های کوچک اما پیوسته است!

مفاهیمِ کتابی که می خوانید را کاملاً آهسته آهسته به مغزتان راه دهید،و درحین خواندنِ کتاب، تلاش کنید به مطالبش فکر کنید. برخلاف اکثر تبلیغات موجود در مورد کتابخوانی من به شما پیشنهاد می کنم دوره های تندخوانی اف 14 طور را از فکرتان خارج کنید.  وقتی فهمیدید چه کتابهایی بخوانید و آن را درک کنید خود محرک مهم شماست. پیشنهاد دوستانه من این است که سعی کنید مصداقِ مفاهیمِ کتاب را در زندگی خودتان پیدا کنید و به راهکارهای بهتری برسید.

باید ها و نبایدهایی در مورد فرهنگ کتابخوانی:

کتاب های مناسب خود را پیدا کنید طوری که شما را درگیر کند

مطالعه کردن را ترک نکنید و همواره سعی کنید به کتاب خوانی عادت کنید در بعضی روش های می گویند اگر 21 روز یک کار را تکرار کنید به آن عادت خواهید کرد! پس از امروز 21 روز کتاب بخوانید!

مکانی مناسب برای کتاب خوانی پیدا کنید شاید کتابخانه و شاید گوشه اتاق

به خود هم انگیزه بدهید و هم جایزه!

همیشه در هر کاری هم عوامل مزاحم هستند هم مشوق! پس مزاحمین  را حذف کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید