اگرچه تاکسی‌های هوایی اصطلاحی است که برای هواپیماهای دربستی در فرودگاه‌های کشور به کار می رود و مقایسه آن با تاکسی های هوایی که امثال اوبر و اینتل و ولوکوپتر در حال تمرکز روی آن هستند اشتباه به نظر می رسد با این حال تلاش برای ارتقا و توسعه در حوزه هوانوردی عمومی اتفاق مثبتی است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: چندروزی است خبر رونق تاکسی های هوایی در کشورهای مختلف دنیا سر و صدای زیادی کرده است. تاکسیرانی آمریکایی اوبر  بعد از ایالات متحده آمریکا این بار پروژه تاکسی‌های هلیکوپتری خود را در اقیانوسیه و شهر ملبورن کلید زده است.

به گزارش سلام نو، آن طور که بی بی سی گزارش داده پرواز آزمایشی تاکسی‌های پرنده اوبر از سال ۲۰۲۰ میلادی در آسمان ملبورن آغاز خواهد شد و احتمالا سه سال پس از این تاریخ استفاده مسافران عادی از این هواپیما آزاد خواهد بود.

در صورت اجرایی شدن این طرح ملبورن در کنار لس آنجلس و دالاس سومین شهری در جهان خواهد بود که از سیستم تاکسی های هوایی بهره مند خواهد شد. توسعه تاکسی‌های پرنده برای حمل و نقل مسافران به نظر می رسد با سرعت بالاتری در حال دنبال شدن است. چندین استارت آپ آینده حمل و نقل هوایی را در رونق تاکسی های هوایی دیده اند و تلاش دارند تا از این فرصت برای ارتقای کیفی استارت آپ خودشان نیر استفاده کنند. اینتل و ولوکوپتر از دیگر شرکت هایی هستند که به عنوان پیشگامان تاکسی‌های هوایی سعی دارند خود را در این عرصه مطرح کنند.

هدف اصلی این است که مردم بتوانند برای سفرهای کوتاه شهری و اجتناب از ترافیک در سطح خیابان و کاهش آلودگی در مراکز شهر از طریق گوشی‌های هوشمند خود اقدام به فراخوانی تاکسی‌های پرنده خودران و بدون خلبان کنند.

اوبر از سه سال پیش تاکنون در پی آن است که حمل و نقل هوایی را در جهان توسعه دهد. شاید برایتان جالب باشد که مالک این شرکت برجسته یک ایرانی است. دارا خسروشاهی کارآفرین 50 ساله ایرانی که در آمریکا زندگی می کند هم اکنون مدیر عامل اجرایی شرکت تکنولوژی‌های اوبر است.

اوبر اخیرا نخستین تصاویر از اتاق تاکسی‌های پرنده اش را منتشر کرده است.

تاکسی‌های هوایی در ایران

در ایران هم کارهایی برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی شده است هر چند طبیعی است نباید انتظاری که از تاکسی هوایی در جهان داریم را با کشور خودمان مقایسه کنیم. با این اوصاف نفس صحبت از ایرتاکسی یا تاکسی هوایی در کشور اتفاق مثبتی است.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که تا به امروز تاکسی های هوایی آنچنان که باید و شاید صرفه اقتصادی نداشته و شاید برای همین بوده تاکنون خیلی شاهد پیشرفت در این زمینه نبوده ایم. با این حال منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی معتقد است این نیاز این روزها بیش از پیش ایجاد شده است.

ایرتاکسی در کشور ما هواپیمای سبک یا فوق سبکی است که می‌تواند با ظرفیتی مانند یک تاکسی یا اتوبوس معمولی در مسیرهای با متراژ کم جا‌به‌جا شود. گفته می شود یکی از محاسن راه‌اندازی خطوط ایر تاکسی در کشور، سوق دادن صنعت هوانوردی به سمت مناطق محروم کشور است چرا که در حال حاضر امکان نشست و برخاست بسیاری از هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های واقع در مناطق محروم کشور وجود ندارد.

چندی پیش شهرام آدم‌ نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود تا پایان سال حداقل در دو مسیر شاهد راه اندازی ایرتاکسی باشیم. او با اشاره به اینکه تاکنون کار جدی در حوزه هوانوردی عمومی در کشور انجام نشده اظهار کرده است: به دلیل درخواست زیاد مردم برای داشتن هواپیماهای شخصی و همچنین توسعه صنعت حمل و نقل هوایی، هوانوردی عمومی در کشور آغاز به کار می‌کند.

اگرچه تاکسی‌های هوایی اصطلاحی است که برای هواپیماهای دربستی در فرودگاه‌های کشور به کار می رود و مقایسه آن با تاکسی های هوایی که امثال اوبر و اینتل و ولوکوپتر در حال تمرکز روی آن هستند اشتباه به نظر می رسد با این حال تلاش برای ارتقا و توسعه در حوزه هوانوردی عمومی اتفاق مثبتی است که انتظار می رود در کشور ما با سرعت بیشتری رشد کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید