حسین کنعانی مقدم با ساختار سیاست خارجی در ایران می‌گوید: در بحث‌هایی مثل مسائل هسته‌ای و به طور کلی سیاست خارجی مواضع رهبری مشخص است و ایشان بارها فرموده‌اند که حرف پنهانی ندارند که در جلساتی بزنند و مردم از آن مطلع نباشند به همین جهت توقع نبود رییس جمهور در وادی ورود کند که توسط مکرون کارگردانی شده و آقای رییس جمهور باید طوری صحبت می‌کردند که از سخنان ایشان سو استفاده نشود.

سلام نو – سرویسبین الملل: بعد از اجلاس گروه 7 در فرانسه و سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور این سوال مطرح شد که آیا تغییر در معادلات بین ایران و آمریکا اتفاق خواهد افتاد؟  به خصوص بعد از اعلام آمادگی حسن روحانی برای دیدار با هر کسی که به سود مردم باشد گمانه‌زنی‌ها قوت گرفت.

اما بعد از تاکید دوباره روحانی که حاضر نیست برای عکاسی با کسی دیدار کند تمام این گمانه‌زنی‌ها متوقف شد. ظاهرا ایران صرفا قصد دارد روابط با پاریس را عمق ببخشد و فعلا از تغییر وضعیت ایران و آمریکا خبری نیست.

پیش از این اردشیر سنایی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو درباره مواضع روحانی گفت که شاید هم در ایران به این نتیجه رسیده‌اند که اکنون بهترین زمان برای مذاکره است چون دولت ترامپ در آستانه انتخابات است و نمی‌توان به امید بعد از انتخابات ماند، چون فردای انتخابات وضعیت مشخص نیست و اگر ترامپ مجددا رییس جمهور شود احتمالا شرایط برای ایران سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و او شروط مشکل‌تری را به کشور تحمیل می‌کند.

جاوید قربان اوغلی، دیپلمات پیشین ایران نیز  در گفت‌وگو با سلام نو با تمجید از مواضع اخیر حسن روحانی آن‌ها را مسئولانه ارزیابی کرد و گفت: موضع روحانی موضعی مسئولانه و متعهدانه و در راستای دفاع از منافع کشور بود و اگر این موضع روحانی تحقق پیدا کند بسیاری از گره‌های ما در روابط بین الملل گشوده می‌شود و فضای داخلی هم بهبود پیدا می‌کند، در نتیجه بهتر آن است که این خط آمادگی ایران برای مذاکره با هر کشوری در جهان پیگیری شود.

اما همه کارشناسان چنین نگاه مثبتی به سخنان روحانی ندارند. حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با سلام نو از رویکرد اخیر روحانی انتقاد می‌کند و می‌گوید هر کس از مقاومت خسته شده می‌تواند مسئولیت را واگذار کند.

وی با اشاره به ساختار سیاست خارجی در ایران می‌گوید: در بحث‌هایی مثل مسائل هسته‌ای و به طور کلی سیاست خارجی مواضع رهبری مشخص است و ایشان بارها فرموده‌اند که حرف پنهانی ندارند که در جلساتی بزنند و مردم از آن مطلع نباشند به همین جهت توقع نبود رییس جمهور در وادی ورود کند که توسط مکرون کارگردانی شده و آقای رییس جمهور باید طوری صحبت می‌کردند که از سخنان ایشان سو استفاده نشود.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره  به برخی کنایه‌ها به خستگی از مقاومت افزود: واقعیت این است که ملت ما از مقاومت خسته نمی‌شود و هرکس خسته است بهتر است مسئولیت را واگذار کند و کنار برود. در دوراهی موجود یک راه تسلیم و شکست و راه دیگر راه مقاومت و پیروزی است و رییس جمهور باید بداند آزموده را آزمودن خطا است و ما هزینه اعتماد به آمریکا را پرداخته‌ایم.

این فعال سیاسی تاکید دارد: ما در حوزه سیاست خارجی یک صدا بیشتر نداریم و آن سیاست‌هایی است که رهبری ابلاغ کرده‌اند و ما مانند آمریکا چند صدایی و چند حرف نداریم و معتقدیم نجات در صداقت است و صادقانه برخورد کرده و مثل آقای ترامپ با دوز و کلک برخورد نمی‌کنیم.

کنعانی مقدم با اشاره به سناریوهایی که در آینده پپش روی ایران قرار دارد گفت: سناریو گروه هفت این بود که می‌خواستند وانمود کنند سیاست آمریکا و اروپا متحد است در صورتی که اینطور نبود. ترامپ تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاج مذاکره با ایران است و ریسک جنگ را نمی‌پذیرد ولی ریسک یک جنگ نیابتی با صهونیست‌‌ها در مناطق مثل جولان وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید