در شرایطی که بسیاری از فعالان سیاسی گاه و بیگاه از احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی می گویند مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران حزبی که خیلی ها آن را نزدیک به لاریجانی می دانند از عدم همکاری قطعی با رئیس فعلی مجلس می گویند.

«ما هیچ قصد همکاری با آقای لاریجانی نداریم. آقای لاریجانی خودشان هم هنوز تکلیف‌شان با بقیه اصولگرایان روشن نیست...در جبهه اصلاحات ممکن است نظرات متفاوت باشد ولی به هر حال نظام تصمیم‌گیری در این جبهه جمعی است. نظر هیچ فرد و حزبی، تصمیم جبهه اصلاحات تلقی نخواهد شد. در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها، جبهه اصلاحات تصمیم نهایی‌اش را خواهد گرفت.»

به گزارش ایسنا، نامه‌نیوز نوشت: «گویا اختلاف سلیقه در جریان اصلاحات به اوج خود رسیده است. گروهی به حضور بی‌قید و شرط در انتخابات اصرار دارند و گروهی دیگر مشارکت در رقابت اسفند ۹۸ را به تحقق برخی خواسته‌های اصلاح‌طلبانه مشروط می‌کنند. اما اصلاح‌طلبان گروه نخست نیز یک‌دست نیستند و روی لیدری و نحوه طراحی کمپین انتخاباتی با هم اختلاف نظر دارند. چالش‌های کلامی و دیدگاهی در این حوزه بین «عارف و حامیان او» با «کارگزاران و هم‌نظرانش» مسئله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد.

امروز محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در جمله‌ای کنایه‌آمیز به کارگزاران گفت «عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز مدعی و طلبکارند» این صحبت او بی‌جواب نماند و غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران این طور پاسخ داد که «عارف در شورای عالی اصلاحات و مجلس در این مدت چه‌ کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد اوست. مگر عارف عملکردی هم دارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند؟»

حسین مرعشی درباره اختلافات و چالش‌های این روزهای نیروهای شاخص جریان اصلاحات با نامه‌نیوز گفت‌وگو کرد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

آقای کرباسچی درباره رهبری اصلاحات گفت‌وگویی کرد که برخی سایت‌های اصلاح‌طلب آن را به مثابه خروج کارگزاران از جریان اصلاحات دانستند. البته آقای عطریانفر، قوچانی و سپس خود آقای کرباسچی این مسئله را رد کردند. چرا برخی دوستان اصلاح‌طلب شما علاقمند هستند که کارگزاران را از این جرگه خارج کنند؟

(خنده). من کسی را نمی‌شناسم که علاقمند باشد کارگزاران از این جرگه خارج شود. کارگزاران جزء لاینفک جبهه اصلاحات است و جایگاه خود را در این جبهه اصلاحات خواهد داشت و به کمک سایر احزاب اصلا‌ح‌طلب کارهای کشور را جلو می‌برد.

آقای عارف گفتند: «عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز مدعی و طلبکارند.» چرا چنین چالش کلامی بین آقای عارف و کارگزاران وجود دارد؟

خیر این طور نیست. تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ‌کس از تصمیم سال ۹۲ پشیمان نیست. بالاخره سال ۹۲ ما کار خیلی مهمی را برای کشور انجام دادیم و نتایج مطلوبی هم حاصل شد. جناب آقای عارف که خودش در سال ۹۲ گذشت کردند، تصور نمی‌کنم {حالا} از گذشت‌شان پشیمان باشند. سرمایه آن گذشت آقای عارف، سرمایه بزرگ سیاسی برای او بوده و هست.

پس چرا آقای عارف کنایه‌ای به کارگزاران زدند و گفتند: « عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز از ما طلبکارند.» آیا شما از آقای عارف طلبکار هستید؟

به آحاد ملت ایران بدهکاریم و از کسی هم طلبکار نیستیم.

پس دلیل آن که دل آقای عارف با کارگزاران هنوز صاف نشده، چیست؟

دل آقای عارف با ما صاف صاف است. بالاخره سیاست عرصه تضارب افکار و اندیشه‌ها و تصمیمات مختلف سیاسی است و این مقدار اختلاف نظر در یک جبهه سیاسی طبیعی محسوب می‌شود و نباید آن را منفی تلقی کرد.

آقای عارف گفته دلایل انصرافم را از کاندیداتوری فعلا نمی‌گویم. به نظر شما اصلا ناگفته‌ای در این زمینه مانده است؟

نمی‌دانم. اگر ایشان مطلبی داشته باشند می‌گویند، ما هم استفاده می‌کنیم. به هر حال آن گذشت آقای عارف و تصمیم صحیح آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات کشور را جلو برد و در مسیر تعالی قرار داد. حالا این که ما با ضعف‌هایی در کشور مواجه هستیم یا کشور با مشکلاتی مواجه است، ریشه این مشکلات را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

به نظر می‌رسد اردوگاه اصلاحات الان سه پاره شده است. گروهی به حضور مشروط و گروهی به حضور بی‌قید و شرط در انتخابات تأکید دارند اما با وجودی که کارگزاران و آقای عارف هر دو جزء گروه دوم هستند، اختلاف سلیقه جدی بین آنها را نمی‌توان منکر شد. نظر آقای عارف به ارائه لیست تمام اصلاح‌طلبی است. در مقابل کارگزاران به حفظ پیوند و همکاری با اعتدال و آقای لاریجانی اعتقاد دارد ...

ما هیچ قصد همکاری با آقای لاریجانی نداریم. آقای لاریجانی خودشان هم هنوز تکلیف‌شان با بقیه اصولگرایان روشن نیست. بنابراین این حرف اصلا اساسی ندارد. در جبهه اصلاحات ممکن است نظرات متفاوت باشد ولی به هر حال نظام تصمیم‌گیری در این جبهه جمعی است. نظر هیچ فرد و حزبی، تصمیم جبهه اصلاحات تلقی نخواهد شد. در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها، جبهه اصلاحات تصمیم نهایی‌اش را خواهد گرفت.

آقایان عارف و موسوی لاری تأکید کردند جریان اصلاحات در انتخابات مجلس لیست ترکیبی و تلفیقی نمی‌دهد و حتما با چهره‌های اصلاح‌طلب در صحنه رقابت حضور پیدا می‌کند.

بله ما هم ترجیح‌مان همین است ولی این نظر باید در شورای عالی و ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان نهایی شود. هنوز برای این بحث‌ها مقداری زود است.

شما آقای خاتمی را رهبر جریان اصلاحات نامیدید اما آقای کرباسچی گفتند: «توافقی روی رهبری آقای خاتمی در جریان اصلاحات وجود ندارد.»

بعید است آقای کرباسچی چنین حرفی زده باشد. همه اصلاح‌طلبان آقای خاتمی را به عنوان رهبر اصلاحات می‌پذیرند. شاید نظر آقای کرباسچی مدیریت اجرایی جبهه اصلاحات باشد. معتقدیم در مدیریت اجرایی جبهه اصلاحات لازم است ساختاری ایجاد شود که هماهنگی‌هایی‌های اجرایی درون جبهه تقویت شود.

آقای کرباسچی دقیقا گفتند: «نه آقای خاتمی ادعای رهبری اصلاحات را داشته و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری این جریان توافق کرده‌اند.»

از نظر من هیچ تردیدی درباره رهبری آقای خاتمی در جبهه اصلاحات وجود ندارد.

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره حذف احتمالی آقای عارف از لیست جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس مطالبی نوشته بودند.

اگر آقای عارف ثبت نام کنند، در لیست اصلاح‌طلبان خواهند بود. آقای عارف از شخصیت‌های معتبر هستند و جایگاه خود را در جبهه اصلاحات دارند.

آقای عارف به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس خواهند بود؟

حالا که نمی‌دانیم چه کسانی ثبت نام می‌کنند. وقتی چیزی وجود ندارد که نمی‌توان درباره سرلیست صحبت کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید