مهران مدیری، ستاره فیلم های کمدی تلویزیون، مجموعه شب نشینی را در شرایطی با بستری غیر از تلویزیون به مخاطب ارائه می دهد، که هنوز معلوم نیست آیا این مجموعه می تواند از بستر تلویزیون تعاملی (VOD) به موفقیت نمونه های خارجی اش مانند جیمی کمیل برسد یا خیر

به گزارش «سلام نو»؛ پس از قطع سرویس‌های ارزش افزوده به عنوان منابع مسئله‌ساز کسب درآمد از جیب مردم از گزینه‌های درآمدزایی برخی برنامه‌های تلویزیونی، این برنامه‌ها تعطیل شد و از میان این برنامه‌ها، تعطیلی «دورهمی» ساخته مهران مدیری بیش از دیگر مجموعه‌ها جلب توجه کرد. اکنون مشخص شده مهران مدیری در حال تولید سری تازه برنامه‌‌اش با همان فرم «تاک شو» برای شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های وی او دی است و ضبط ده قسمت اول این برنامه‌ از سه شنبه 22 مرداد آغاز شده است.

برنامه تازه مهران مدیری با دشواری‌های تازه‌ای همراه است، چرا که در درجه نخست مسیر دشوارتری از سریال‌های کمدی شبکه نمایش خانگی برای جذب تماشاگر دارد، به ویژه آنکه تماشاگر باید برای خرید این مجموعه‌ها پرداخت کند. همین مسئله ریکس موفقیت برنامه تازه مدیری را بالا برده و با اما و اگرهایی همراه ساخته، به خصوص آنکه پخش چنین برنامه‌هایی در قاب دی وی دی در دنیا مرسوم نیست و معمولاً برنامه موفق از طریق VOD‌ها نیز پخش نمی‌شوند.

مهران مدیری توانایی دستیابی به موفقیت چهره‌هایی چون جیمی کیمل و استیون کلر را البته در اشل ایران دارد و این واقعیت را در برنامه دورهمی نشان داد اما نکته دقیقاً این است که چه تاک‌شو و چه برنامه‌های برای طبقه بزرگسال مشهور به لیت نایت تاک‌شو همچون دورهمی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند و بستر پخش دیگری برای آنها تاکنون نتوانسته رقابت کند و این در حالی است که قاعدتاً غول‌هایی چون آمازون و نتفلیکس ظرفیت پخش چنین برنامه‌هایی را داشتند.

ویژگی دیگر این برنامه‌ها این است که یا به صورت زنده پخش می‌شوند و یا با تاخیر چند ساعت از ضبط پخش می‌شوند و برخلاف دورهمی روزها و یا هفته‌ها قبل ضبط نمی‌شوند. حال قرار است برنامه‌ای ساخته شود که ده قسمتش بدون توجه به رویدادها یک جا ساخته شود و در نهایت نه از تلویزیون، بلکه در بستر شبکه نمایش خانگی پخش شود. آیا می‌توان به همان اندازه هیجان و جذابیت را با خود به همراه بیاورد؟

یکی از دلایل پخش زنده یا با چند ساعت تاخیر از ضبط، امکان پرداختن به سوژه‌های روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که اغلب این جنس و سطح شوخی‌ها در فضای ایران از سوی هیچ جریانی تحمل نمی‌شود. مهران مدیری در دورهمی که پشتوانه صداوسیما را داشت نیز در مواردی با چالش مواجه شد و در نهایت نیز البته مرتضی میرباقری معاون سیما اذعان کرد حرف‌هایشان را از زبان امثال مدیری می‌زنند و عملاً همه اتهامات منتقدین این برنامه را تایید کرد!

مدیری  که با چنین پشتوانه‌ای متاثر از چنان سرویس‌هایی تحت فشار قرار گرفته بود، در بخش خصوصی چطور می‌تواند شوخی تیزی کند؟ در این تاک‌شوهای مطرح طی هر برنامه با تمامی مقامات ارشد متناسب با اخبار روز شدیدترین شوخی‌ها صورت می‌پذیرد. آیا چنین ظرفیتی برای شوخی وجود دارد یا متهم به تخریب می‌شود؟ به نظر می‌آید پاسخ روشن است و مدیری توان استفاده حداکثری از این ظرفیت تاک‌شوهای مشهور دنیا را ندارد.

عامل دیگر جذابیت تاک‌شوهای روز آمریکا، سیستم بلیت فروشی است. بلیت‌فروشی برای چنین برنامه‌های علاوه بر آنکه بخشی از هزینه‌های برنامه را پوشش می‌دهد، باعث می‌شود مجری و کارگردان برنامه در طول برنامه ری‌اکشن‌های یک جامعه نمونه را داشته باشد و اگر برنامه با تاخیر چند ساعته پخش شود، بخش‌هایی که غیرجذاب بوده را کوتاه‌تر نماید و نسخه جذاب‌تری را برای عموم مخاطبان ارائه کند. البته در این مدل دیگر خبری از کنترلرهای پشت صحنه نیست که تماشاگر را برای لحظه دست زدن یا خندیدن هدایت و مدیریت کنند و همه چیز به ری‌اکشن واقعی تماشاگران دست‌چین نشده سپرده می‌شود.

از جمله دیگر عوامل موفقیت این برنامه‌ها، برخورداری از اسپانسرهای بزرگ مالی که به سازندگان و مجری آنها اجازه می‌دهد مثلاً به یک باره به تمامی تماشاگران یک رقم قابل توجهی هدیه بدهد یا شخص خاصی که یک اقدام اخلاقی در خیابان انجام داده را به برنامه دعوت کنند و مثلاً یک چک ده هزار دلاری به او بدهند. شاید در این بخش مدیری بتواند چنین اسپانسرهایی داشته باشد و تنها در این مورد با برنامه‌های آمریکایی‌ رقابت کند./ تابناک

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید