این طور که به نظر می آید سایه جنگ تجاری گسترده ترخواهد شد و باید منتظر تاثیر این جنگ تجاری بر کشورهایی جز آمریکا و چین نیز بود.

https://www.irna.ir/news/83408839/

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

کد خبر 83408839

جهان

دفتر پکن

به گزارش سلام نو، تازه ترین آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد که به واسطه جنگ اقتصادی طولانی مدت چین و آمریکا، به اقتصاد جهان ضربه های شدیدتری وارد شده است.

صندوق بین المللی پول در ماه ژانویه امسال (دی ماه ۱۳۹۷) رشد اقتصادی دنیا را معادل ۳.۳ درصد پیش بینی کرده بود اما در تازه ترین آمار با اشاره به اینکه نبرد تجاری و اقتصادی چین و آمریکا ضررهای زیادتری به اقتصاد دنیا وارد کرده این رشد را یک دهم درصد کاهش داده و ۳.۲ درصد براورد کرد.

بیش از یک سال است که چین و آمریکا درگیر جنگ تعرفه ها شده اند اگرچه دو بار سران دو کشور در اجلاس های گروه بیست در آرژانتین و ژاپن با یکدیگر دیدار کرده و برای آتش بس موقت به توافق رسیده اند اما باز هم این توافقات چاره درد آنها و اقتصاد دنیا نبوده است.

آسیب پذیرتر شدن بخش های تولیدی، تجاری، سرمایه گذاری، خدماتی و مالی بانکی موجب شده است تا نه تنها به دو کشور بلکه به اقتصاد دنیا ضربات سهمگین تری وارد شود و رکود اقتصادی بتدریج گسترده تر می شود.

این صندوق اعلام کرده است اگر کشورها بتوانند با انجام مذاکرات و با رسیدن به توافقات موثر، رشد اقتصادی را به پیش ببرند می توان امیدوار بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی وضعیت کمی بهتر شود و رشد اقتصادی جهان به ۳.۵ درصد برسد.

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا، در ماه های اخیر تعرفه های سنگینی را از ناحیه آمریکا متحمل شده است به طوری که واشنگتن بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین ۲۵ درصد تعرفه اعمال کرده است و ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از این کالاها در صف تعرفه های سنگین هستند.

تقاضاها برای تولیدات بتدریج در نقاط مختلف دنیا در حال کاهش است و از سوی دیگر نمی توان به حل اختلافات چین و آمریکا خوشبین بود دو کشور هنوز از مواضع خود عقب نشینی نکرده اند و مذاکراتشان هم به نتیجه نرسیده است.

تاثیرات منفی بر بخش های تولیدی و اقتصاد دنیا در حال افزایش است شاید این روند موجب شود تا چین هم برای کمک به اقتصاد خود که پایین ترین رشد خود را در ۲۷ سال گذشته تجربه می کند، بسته های محرک در نظر گیرد که احتمالا این کار در نیمه دوم سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

انتظار می رود دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم چین متشکل از ۲۵ نفر از مهمترین رهبران چین به ریاست شی جین پینگ رییس جمهور و دبیر کل حزب حاکم برای رسیدگی به اوضاع اقتصادی و رایزنی درباره راهکارهای لازم تا پایان ماه جاری میلادی نشستی تشکیل دهند اما به نظر نمی رسد تا قبل از توافق نهایی با آمریکا بتوانند تصمیم خاصی برای اقتصاد کشور بگیرند.

صندوق بین المللی پول هم ضمن ابراز نگرانی از بروز جنگ تجاری چین و آمریکا و طولانی شدن آن، از هر دو کشور خواسته است از تعرفه ها رویگردانی کرده و اختلافات را با مذاکرات حل کنند و آن را بهترین روش توصیف کرده است.

کارشناسان می گویند کشورها نباید برای از بین بردن مشکل کسری و یا مازاد تجاری به تعرفه روی آورند بلکه باید قبل از آن تنش های فنی، علمی، تجاری و اقتصادی فیمابین را کاهش دهند.

«یانگ جون» از جمله کارشناسان امور اقتصادی چین می گوید که هنوز تاریخی برای دور سیزدهم مذاکرات دو کشور تعیین نشده است.

او می افزاید که مذاکرات تلفنی در جریان است و قرار است در شهریور امسال مقام های ارشد چین از جمله لیوخه معاون نخست وزیر و جونگ شان وزیر بازرگانی چین با رابرت لایتهایزر نماینده تجاری و استیون منوچین وزیر بازرگانی آمریکا در واشنگتن دیدار و گفت و گو کنند.

«فرانک تانگ» تحلیلگر مسایل اقتصادی در هنگ کنگ بر این باور است که چین و آمریکا باید این بار از فرصت مذاکرات استفاده کنند تا به سلسله مذاکرات جنگ تجاری پایان داده شود.

وی می افزاید که اگرچه آمریکا قبلا اعلام کرده بود تعرفه های بیشتری در نظر نمی گیرد و ۱۱۰ قلم از کالاهای چین را از تعرفه های سنگین مبرا می کند و این موضوع تا اندازه ای  همین باعث خرسندی پکن شد اما دیری نپایید که ترامپ با توئیتی همه این ها را خراب کرد.

ترامپ تهدید کرد از اوایل ماه آینده میلادی بر 300 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد، آمریکا در حال حاضر بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین، تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده و تعرفه‌های جدید تقریبا تمام محصولات وارد شده از چین را در بر خواهد گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در تازه ترین اظهارات خود نسبت به امکان توافق تجاری آمریکا با چین تردید کرد و گفت: ممکن است مذاکرات تعیین شده برای ماه سپتامبر (شهریور) در میان تشدید مسائل تجاری میان ایالات متحده و چین به سرانجام نرسد.

ترامپ پیش از سفر به نیوجرسی در جمع خبرنگاران گفت که ما آماده عقد قرارداد نیستیم، اما خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد، او اضافه کرد: واشنگتن هیچ گونه داد و ستدی با شرکت هواوی چین نیز نخواهد داشت اما این موضوع در صورتی که توافق تجاری میان چین و آمریکا حاصل شد، ممکن است تغییر کند.

چین نیز همچنان تاکید می کند پیش از رسیدن به توافق نهایی با آمریکا این کشور باید تعرفه بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای این کشور را لغو کند درخواستی که مورد قبول واشنگتن قرار نگرفته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید