رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: ترکیه یکی از قطب‌های تولید فولاد و آهن در دنیا است اما به دلیل قیمت پایین انرژی در ایران، واردات آهن‌آلات، فلزات و ورق‌های فولادی برای این کشور صرفه اقتصادی دارد.

به گزارش سلام نو، رضا کامی رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در خصوص آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور گفت: با توجه به آمار گمرک، حجم تجارت بین دو کشور نسبت به چهار ماهه سال قبل رشد قابل توجهی داشته و توانسته‌ایم با افزایش صادرات تراز تجاری خود را مثبت کنیم. افزایش میزان صادرات به ترکیه در سال جاری به حدی بوده که اکنون این کشور سومین بازار صادراتی ایران تبدیل شده است در حالیکه واردات ما از این کشور کاهش داشته است.

کامی با اشاره به اینکه این افزایش صادرات بیشتر در حوزه کالاهای معدنی است، گفت: ترکیه یکی از قطب‌های تولید فولاد و آهن در دنیا است اما با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت پایین انرژی در ایران، واردات آهن‌آلات، فلزات و ورق‌های فولادی برای این کشور صرفه اقتصادی دارد و به همین دلیل تجار  ترکیه به سمت واردات از ایران سوق می‌یابند که باعث مثبت شدن تراز تجاری می‌شود.

وی در خصوص حضور ایرانیان در ترکیه گفت: در چند ماه گذشته شرکت‌های ایرانی که در ترکیه تشکیل شده‌اند افزایش داشته است که برخی از آنها با شراکت ترک‌ها  و برخی دیگر  به صورت کاملاً شخصی است. از یک سوی با توجه به قانون اقامت ترکیه، با خرید ملک و یا سرمایه‌گذاری، اجازه اقامت به خانواده داده می‌شود و همین امر باعث  افزایش انگیزه حضور ایرانیان در این کشور شده  است. از سوی دیگر مناسب بودن محیط اجتماعی، حمایت از تولیدکننده و شرایط آسان سرمایه‌گذاری باعث شده که ایرانی‌ها تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در این کشور داشته باشند.

وی افزود: البته علاوه بر ایرانی‌ها و عراقی‌ها، شهروندان اروپایی به خصوص آلمانی‌ها نیز شروع به خرید ملک و مستغلات در ترکیه کرده‌اند. باید توجه داشت که ترکیه در این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی داشته است و اکنون که قیمت آن به دلیل افزایش تعداد ساختمان‌ها به شدت کاهش داشته، شرایط و طرح‌های جذابی را جهت واگذاری و فروش ملک اعلام کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: با سرمایه‌گذاری در ترکیه علاوه بر اینکه به راحتی می‌توان مجوز فعالیت اقتصادی گرفت، تسهیلات و امتیازات خوبی نیز به سرمایه گذاران خارجی داده می‌شود.  استقبال ایرانی‌ها برای حضور و اقامت در این کشور چنان بوده که سال قبل با ۵۰۰ هزار دلار خرید ملک  مجوز اقامت داده می‌شد اما اکنون این عدد به ۲۵۰ هزار دلار رسیده است. در بخش تولیدی نیز در قبال استخدام تعداد مشخصی نیروی کار و صدور بیمه، شرایط اقامت داده می‌شود.

کامی با بیان اینکه در بحث سرمایه‌گذاری ترکیه به ۶ منطقه تقسیم شده است، افزود: به طور مثال منطقه استانبول که پیشرفت خوبی داشته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آن انجام شده، کمترین امتیازات و تسهیلات را می‌گیرد اما در مقابل، به شرق ترکیه که محروم‌تر از استانبول  است بیشترین امتیازات و تسهیلات داده می‌شود، نرخ بهره در این کشور برای تسهیلات در حدود ۷ درصد است. ضمن آنکه شهرک‌های صنعتی ترکیه کاملاً آماده هستند، حتی برخی از آنها ساختمان هم دارند و برای شروع فعالیت تنها هزینه ماشین‌آلات باید پرداخت شود./ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید