اظهار نظر آیت الله مکارم در رابطه با ضرورت نداشتن حضور زنان در ورزشگاه با واکنش های زیادی در رو به رو بوده است. واکنش هایی که عموما انتقادی بوده است. خیلی ها گفته اند اگر بنا را به ضرورت بگذاریم کارهای غیر ضروری زیادی است که هم اکنون انجام می شود اما حضور در ورزشگاه حقی ابتدایی است که از زنان گرفته شده است.

سلام نو – سرویس ورزشی: به نظر می رسد این بار بحث حضور زنان در ورزشگاه به جای باریکی رسیده است و مطابق آنچه مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش می گویند بعید نیست به زودی شاهد حضور زنان در ورزشگاه باشیم. هرچند هنوز هم مخالفت ها در این زمینه زیاد است.

به گزارش سلام نو، اظهار نظر آیت الله مکارم در رابطه با ضرورت نداشتن حضور زنان در ورزشگاه با واکنش های زیادی در رو به رو بوده است. واکنش هایی که عموما انتقادی بوده است. خیلی ها گفته اند اگر بنا را به ضرورت بگذاریم کارهای غیر ضروری زیادی است که هم اکنون انجام می شود اما حضور در ورزشگاه حقی ابتدایی است که از زنان گرفته شده است.

دادستان کل کشور هم به بحث‌های اخیر درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها واکنش نشان داده و اظهاراتی کرده است که باز هم صدای کاربران فضای مجازی درآمده است. حجت الاسلام محمدجعفر منتظری اظهار کرده است: اینکه گیر داده‌اند که حتماً در ورزشگاه‌های ایران زن هم باید راه پیدا کنند دلشان برای زنان ما سوخته؟ دلشان برای سالن‌های ورزشی ما سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زن‌ها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟ این را ساده نگیرید.

او پیش تر و در سال 97 هم صحبت هایی کرده بود که با واکنش های زیادی همراه بود. دادستان کل کشور گفته بود: نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می‌شود و آنها را می‌بیند، گناه می‌کند و برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند.

به نظر نمی رسد که مطالبه زنان برای حضور در ورزشگاه قصد شکستن حریمی را داشته باشند. از نخستین روزهای پس از دوم خرداد پس از آنکه آزادی و حقوق زنان بیشتر در بطن جامعه مطرح شد از حضور زنان در ورزشگاه همواره به عنوان یکی از حقوق ابتدایی شهروندی مطالبه شده است. مطالبه ای که پس از گذشت بیش از دو دهه هنوز هم با اما و اگر هایی رو به رو است.

از چشم پوشی از حق نیمی از جامعه از حضور زنان در ورزشگاه گرفته تا حقوق پیش پا افتاده ای نظیر دوچرخه سواری آن هم در صورتی که مکررا در مقام بیان، از برابری حقوق زن و مرد سخن به میان می‌آید تناقض بدی است که سالهاست گرفتار آن در سطوح مختلف حکمرانی هستیم.

اولین تلاش جدی برای حضور زنان در ورزشگاه که نمود عینی داشت در سال 85 و ارسال نامه محمود احمدی نژاد به رییس وقت سازمان تربیت بدنی بود که در آن خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده بود. نامه ای که هم در داخل و هم در خارج از کشور با بازتاب های گوناگونی همراه بود.

در دولت روحانی و از سال 92 به بعد همزمان با رشد فزاینده شبکه های اجتماعی این مساله بیشتر مطرح شد و خواست زنان مبنی بر حضور در ورزشگاه ابعاد تازه ای گرفت.

در یک سال گذشته وزارت ورزش در کنار برخی از نمایندگان مجلس و همچنین اهالی ورزش تلاش های زیادی برای هموار کردن مسیر تماشای فوتبال در ورزشگاه ها توسط زنان کرده اند. تلاشی که نهایتا منجر به صدور مجوز برای ورود تعدادی از بانوان به ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدارهای دوستانه ملی شد. بسیاری این حضور گزینشی زنان را دور زدن محرومیت احتمالی می دانند.

با این وجود در حال حاضر عزم فیفا برای تعلیق فدراسیون فوتبال جزم است و گفته شده تنها تا 9 شهریور ماه فرصت برای تعیین تکلیف شدن وضعیت حضور در زنان وجود دارد.

داریوش مصطفوی در این باره اظهار کرده است: تا نهم شهریور فیفا مهلت داده تا تکلیف حضور زنان در استادیوم مشخص شود، شوخی هم ندارد. دست دولت هم نیست؛ ممکن است من زنده نباشم، ولی به زودی زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم حاضر می‌شوند.

با توجه به اینکه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور از رضایت دولت برای حضور زنان در ورزشگاه گفته و موضع گیری های اخیر وزارت ورزش عمدتا از حضور زنان در ورزشگاه حمایت کرده باید منتظر ماند و دید اختلال ها در مسیر حضور زنان در ورزشگاه در هفته های آتی به کجا می رسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید