<br/><br/>تیرگی چشم انداز بهبود تقاضا موجب شد که بهای نفت برنت به کمترین میزان 7 ماهه برسد و اثرات کاهش تولید نفت اوپک نیز نتواند اثر مثبت خود را بر بازار نفت بگذارد<br/><br/>

به گزارش سلام نو، در میانه های هفته جاری معاملاتی همانطور که در تحلیل های گذشته اقتصادآنلاین پیش بینی شده بود، شاخص نفت وست تگزاس نتوانست در حمایت 55 دلار تثبیت شود و با افت یک دلاری نسبت به روز گذشته هم اکنون در محدوده 53 دلار و 52 سنتی قرار دارد.

نفت برنت به کف 7 ماهه سقوط کرد

اما شاخص نفت برنت با افت بیشتری نسبت به شاخص وست تگزاس مواجه بود تا جایی که در یک روز گذشته بیش از 1.2 دلار از ارزش خود را از دست داده و به محدوده 58 دلار و 81 سنت رسیده است. گفتنی است در حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت به پایین ترین سطح در 7 ماهه گذشته سقوط کرده که این موضوع سبب کم شدن فاصله شاخص برنت با وست تگزاس شده است.

کاهش معنادار ضریب همبستگی دو شاخص نفتی

بررسی ها نشان می دهد طی 36 ماه گذشته، ضریب همبستگی دو شاخص فوق به میزان 93.74 درصد بوده که این عدد برای 7 ماه ابتدایی سال جاری میلادی با افت نسبی به 93.54 درصد کاهش یافته است. ضریب همبستگی مثبت نشانگر وجود رابطه مستقیم میان دو شاخص است اما هرچه این ضریب به عدد یک نزدیک می شود، رابطه دو شاخص کامل تر شده و بعبارتی دو متغییر کاملا در جهت یکدیگر حرکت می کنند. کاهش در این ضریب نشانگر کم شدن از میزان رابطه مستقیم بین دو شاخص است. در حال حاضر به میزان 0.2 درصد از ضریب همبستگی شاخص برنت و وست تگزاس کاهش یافته که می تواند در تحلیل های آتی قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

مهمترین عامل تاثیرگذار بر روند کاهشی قیمت ها

مهمترین عامل تاثیرگذار بر روند نزولی قیمت نفت خام ، تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین است که سمت تقاضا را به شدت تضعیف نموده است. . رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته اعلام کرد که قصد در ماه سپتامبر بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 300 میلیارد دلار، تعرفه 10 درصدی وضع کند.

غلبه اخبار منفی بر مثبت

تاثیر این خبر منفی بسیار بیشتر از اخباری همچون کاهش دکل های حفاری در آمریکا و تضعیف چشم انداز رشد تولید نفت در این کشور بود. یکی از نشانه های اصلی کاهش تقاضای طلای سیاه، عقب نشینی 330 هزار بشکه ای خرید نفت چین از عربستان طی دو ماه گذشته است. در مجموع با ظهور عرضه های پیش بینی نشده در بازار نفت، تقریبا می توان گفت کاهش 1.2 میلیون بشکه ای نفت خام از سوی کشورهای عضو اوپک، تاثیر کوتاه مدتی روی قیمت ها داشت و در حال حاضر این تاثیر بطور کامل از بین رفته است.

تاثیر جنگ تجاری بر تقاضای نفت از سوی چین

البته رشد چشمگیر صادرات نفت عراق نیز از دیگر دلایلی است که به خریداران نفت این اطمینان را می دهد که بازار با کمبود عرضه جدی روبرو نخواهد بود. صادرات نفت خام عراق در 7 ماه گذشته نسبت به مدت مشالبه شال 2018 بطور متوسط 70 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به رقم 3 میلیون و 540 هزار بشکه در روز رسیده است./ اقتصادآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید