این روزها هر کجا سخن از توسعه پایدار مطرح می شود نامی از اقتصاد سبز هم شنیده می شود.  در کشور ما متاسفانه اقتصاد سبز جایگاهی که باید را ندارد و به گفته مدیركل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست سهم اقتصاد سبز از کل اقتصاد کشور ناچیز و به اندازه نیم درصد است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: اقتصاد ایران در وضعیت قرمز است اما نکته اینجاست که اقتصاد سبز هم در ایران در وضعیت قرمز به سر می برد. متاسفانه تجربه این سالها نشان داده که اقتصاد سبز آن چنان که باید و شاید در کشور جایگاهی نداشته و همین امر باعث می شود تا سخت بتوان چشم انداز مناسبی برای کشور در این حوزه ترسیم کرد.

به گزارش سلام نو، این روزها هر کجا سخن از توسعه پایدار مطرح می شود نامی از اقتصاد سبز هم شنیده می شود. توسعه پایدار تلاش دارد تا تعادل و مصالحه ای بین ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ایجاد کند. طبیعتا در این بین کسب و کارهایی که به نفع محیط زیست فعال است در مقابله با اشتغالی است که به محیط زیست آسیب می زند.

نخستین بار در سال های ابتدایی دهه ۶۰ میلادی بود که مفهوم اقتصاد سبز به کار رفت. مفهومی که ضدیتش با استفاده حداکثری از منابع طبیعی بیشتر خود را نشان می دهد. حرکت به سوی اقتصاد سبز و سرمایه گذاری همسو با توسعه پایدار و در حفاظت از محیط زیست، می تواند در فواید بسیاری را نصیب اقتصادهای در حال رشد کند.

در کشور ما متاسفانه اقتصاد سبز جایگاهی که باید را ندارد. این در حالی است که مراجعه به اسناد بالادستی نشان از آن دارد که بایستی بیش از این به این بخش از اقتصاد توجه کرد. یکی از مهمترین اسناد بالا دستی کشور در زمینه اجرایی نمودن اقتصاد سبز، بند ۸ سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. در این سند بر گسترش اقتصاد سبز با محوریت   صنعت کم کربن ، استفاده از انرژی های پاک ، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب ها با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی اقتصادی ، اجتماعی، طبیعی و محیط زیستی  تاکید شده است. اصلاح الگوی تولید در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه سازی الگوی مصرف آب ، منابع، غذا، مواد و انرژی بویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست به همراه توسعه حمل و نقل عمومی سبز و غیر فسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی به ویژه در کلان شهرها از دیگر نیز از دیگر بخش های این سند است.

وضعیت ایران در بین کشورهای جهان در حوزه اقتصاد سبز وضعیت مناسبی نیست. هرچند مطالعه دقیقی وجود ندارد که به ما نشان دهد تا چه میزان توانسته ایم به اوضاع اقتصاد سبز در کشور بهبود ببخشیم. با این حال طبق شاخص EPI یا (ENVIRNOMENTAL PERFORMANCE INDEX) شاخصی است که براساس آن مطالعه روی ۲۲ شاخص زیست محیطی صورت می گیرد ایران در میان 180 کشور جهان در رتبه 80 قرار دارد. این در حالی است که ایران در سال 2014 از رتبه 83 به رتبه 105 در سال 2018 تنزل پیدا کرده بود.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست سهم اقتصاد سبز از کل اقتصاد کشور ناچیز و به اندازه نیم درصد است. این در حالی است که کشوری مثل آلمان و کشورهای اسکاندیناوی 20 درصد و حتی کشورهای در حال توسعه نزدیک به ده درصد از اقتصادشان اقتصاد سبز است.

جایگزین کردن حمل و نقل سوختی با برقی ، ساخت و ساز سیستم های الکترونیکی با انرژی های تجدیدپذیر که  توانایی آن را دارد که میلیون ها شغل در سراسر جهان ایجاد کند و...  از جمله راهکارهایی است که بسیاری را مجاب کرده تا اشتغال سبز را جدی بگیرند. با این همه  درکشور ما مادامی که محیط زیست تبدیل به یکی از اولویت های اصلی کشور نشود و  تا زمانی که حفاظت از محیط زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل نشود نباید انتظار توسعه اقتصاد سبز و فراگیری مشاغل سبز را داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید