معاون برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران با اظهار اینکه حذف هزینه‌های غیرضروری در شهرداری یک اولویت است گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور و مدیریت شهری با آن روبرو است، راهی جز صرفه‌جویی برای اداره شهر وجود ندارد.

به گزارش سلام نو، سکینه اشرفی  با اشاره به بخشنامه اخیر شهردار تهران درباره مدیریت هزینه‌ها در شهرداری اظهار کرد: متاسفانه رویکردی از گذشته در شهرداری تهران حاکم بوده که بر اساس آن، ریخت و پاش و انجام هزینه‌های غیرضروری، پرداخت پاداش‌های خاص یا ارائه کمک‌های ویژه به افراد یا نهادهای خارج از شهرداری بسیار معمول بوده است.

به گفته وی؛ در دوره جدید مدیریت شهری، با توجه به اتکاء درآمدهای شهرداری به عوارض پرداختی از سوی شهروندان و نیز مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، نمی‌توان رویکرد قبل را ادامه داد و شهرداری به عنوان نماینده مردم در هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض باید صرفه و صلاح شهروندان را رعایت کرده و به هیچ‌وجه مجاز به انجام هزینه‌های غیرضرور و ریخت‌وپاش‌ نیست.

اشرفی بخشنامه شهردار تهران را گامی مهم برای ایجاد وحدت رویه در کاهش هزینه‌های سازمان شهرداری دانست و با تاکید بر اینکه برای مدیریت هزینه‌ها باید اقدامات جدی صورت گیرد، توضیح داد: برای نمونه در حوزه نگهداشت فضای سبز، شهرداری تهران هزینه زیادی را متحمل می‌شود و این در حالی است که درخصوص مدیریت بخشی از هزینه های توسعه و نگهداری فضای سبز، بر اساس مفاد ماده 33 برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کرد تا بخشی از بار هزینه‌ها از دوش شهرداری برداشته شود.

اشرفی در ادامه موضوع پروژه‌های مستمر و اقدامات عمرانی خرد در سطح مناطق را یکی دیگر از موارد مورد توجه دانست و گفت: در بخش جدول‌گذاری، پخش آسفالت، رنگ‌آمیزی بلوک‌ها و نرده‌ها و اقدامات این‌چنینی می‌توانیم یک مدیریت هزینه جدی داشته باشیم. در عین اینکه نگهداشت شهر نباید تعطیل شود و پروژه‌های عمرانی مستمر نیز باید اجرایی شود، با افزایش کیفیت، بهبود نظارت و بهره‌گیری از نیروهای متخصص می‌توانیم به راحتی تا 30 درصد در این بخش صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های عمرانی بزرگ، گفت: 198 پروژه نیمه‌تمام در شهر تهران وجود دارد که بررسی برخی از این پروژه‌ها که در دوره قبلی مدیریت شهری کلنگ خورده‌اند، نشان می‌دهد اجرای بخش زیادی از این‌ها، هیچ نفعی برای شهر و شهروندان ندارند و تنها هزینه به شهر تحمیل می‌کنند؛ بنابراین اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها بر مبنای اثربخشی آن ها، یکی از اقدامات مهمی است که در راستای برنامه سوم توسعه شهر تهران و از ابتدای سال 1398 در شهرداری آغاز شده است.

معاون شهردار تهران، برون سپاری برخی مطالعات و طرح‌های پژوهشی را هم مورد اشکال دانست و عنوان کرد: در گذشته، این رسم در شهرداری تهران وجود داشت که برای هر اقدام کوچکی، به سرعت یک طرح اولیه مطالعاتی تهیه و به مشاوران بیرونی سپرده می‌شد در حالی که در روند تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران و همچنین سند عملیاتی این برنامه، معاونت برنامه‌ریزی با اتکاء به توان تخصصی کارشناسان داخل شهرداری، این برنامه‌ها را تدوین و به شورای شهر ارائه کرد و در واقع توانست یک صرفه‌جویی جدی در هزینه‌ها داشته باشد.

به گفته وی؛ سایر بخش‌های شهرداری نیز باید با ارتقای توانمندی کارشناسان داخلی، از برون سپاری مطالعات و انجام طرح‌های مشاوره‌ای خودداری کنند.

اشرفی، بخش دیگر از مدیریت هزینه‌ها را کمک به نهادها، اشخاص و حتی تیم‌های خارج از شهرداری دانست و گفت: در گذشته به اسم کمک به هیئات مذهبی یا سازمان‌های مردم‌نهاد یا حتی برخی اشخاص، کمک‌هایی از سوی شهرداری تهران انجام می‌شد که رقم چشم‌گیری هم به حساب می‌آمد؛ در دوره جدید مدیریت شهری تلاش کردیم تا علاوه بر مدیریت هزینه‌ها، این کمک‌ها را نیز هدفمند کنیم. برای نمونه، در بحث کمک‌های شهرداری به برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی، در عین کاهش هزینه‌ها، کیفیت خدمات نیز رشد چشمگیری نسبت به سال‌های قبل‌ داشت. همین مسئله در خصوص نمایشگاه عطر سیب در ماه محرم یا کمک به سمن‌ها قابل مشاهده است.

براساس گزارش شهرنوشت، معاون شهردار تهران اظهار کرد: شهرداری نمی‌تواند و نباید عوارض پرداختی شهروندان را به جز افزایش رضایتمندی آن ها و ارتقای کیفیت زندگی در شهر، صرف هزینه دیگری بکند و از این رو، توجه به صرفه‌جویی یک امر جدی محسوب می‌شود./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید