۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 24469126

نماز آیات از جمله نمازهایی است که پس از وقوع برخی حوادث طبیعی خوانده می شود تا انسان به نشانه های خدا بیش از پیش پی ببرد. در ادامه نکاتی در رابطه با چگونگی اقامه این نماز واجب آمده است.

نماز آیات نماز نشانه ها است چرا که خواندن این نماز زمانی واجب است که حادثه‌ های طبیعی روی دهد. حادثه هایی که به باور ما نشانه هایی از خدا را به ما نشان می دهد.

به گزارش سلام نو، ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی از جمله این حادثه ها است که پس از روی دادن آن خواندن نماز آیات واجب می شود. زلزله و سیل و هر حادثه غیرعادی دیگری که باعث ترس مردم شود هم از جمله این نشانه ها است.

نماز آیات دو رکعت دارد و در هر رکعت پنج رکوع . برای اقامه نماز آیات نمازگزار بعد از نیت، تکبیر می گوید و یک حمد و یک سوره تمام  می خواند و به رکوع می رود و سر از رکوع برمی دارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع می رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده می نماید و برمی خیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا می آورد و تشهد می خواند و سلام می دهد.

در نماز آیات نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلا به قصد سوره «قل هو الله احد» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد. بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

در ادامه بخشی از احکام نماز آیات آمده است:

١- از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‏کند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.

٢- اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد ، که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند ، باید نیت ادا و قضا نکند ولی اگر بعد از باز شدن تمام آن،نماز بخواند ، باید نیت قضا نماید.

٣- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه بیشتر از خواندن یک رکعت‏باشد ولی انسان نماز را نخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت ‏به آخر وقت آن مانده باشد باید نیت ادا کند بلکه اگر مدت گرفتن آنها به اندازه خواندن یک رکعت هم باشد بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و ادا است.

4- موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد، انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت‏بخواند ادا است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید