مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود:  اشیای شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت در هنگام تابش نور خورشید به حالت ذره بین عمل کرده و موجب آتش‌سوزی شده لذا با جمع آوری زباله‌های شیشه‌ای و پلاستیکی احتمال به وجود آمدن حریق را کم کنیم.

به گزارش سلام نو، سعدی نقشبندی  اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن گرمای بی‌سابقه، خشکی هوا، رویش گسترده پوشش گیاهی و حجم قابل توجه علفی و خشک آن در عرصه‌های منابع طبیعی رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از سوی همگان ضروری است.

وی تاکید کرد: از آن جایی که بعد از ظهرها وزش باد شدت یافته در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً با رعایت فاصله از درختان اطراف محل، آتش را از گیاهان علوفه ای خشک شده دور کرده و پس از اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنند.

نقشبندی بیان کرد: شهرداری‌ها و دهیاران از آتش زدن زباله‌ها خودداری کرده و در صورت اقدام به این کار با رعایت اقدامات ایمنی، پوشش گیاهی اطراف سایت زباله را به عرض ۱۰ متر از علوفه و گیاهان خشک پاک کنند.

وی عنوان کرد: دامداران، کشاورزان، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی برای تفریح حضور دارند از روشن کردن آتش در طبیعت به خصوص مناطق حساس جنگلی و مرتعی جدا خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به اقدام اشتباه برخی از کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع، ذکر کرد: آتش زدن درختان جنگلی بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات برابر قانون جرم محسوب می‌شود.

نقشبندی بیان کرد: اشیای شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت در هنگام تابش نور خورشید به حالت ذره بین عمل کرده و موجب آتش‌سوزی شده لذا با جمع آوری زباله‌های شیشه‌ای و پلاستیکی احتمال به وجود آمدن حریق را کم کنیم.

وی از دهیاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، بهره برداران و ساکنین محلی درخواست کرد: به محض مشاهده حریق با تماس با تلفن ۱۵۰۴ همکاران کشیک شبانه روزی اطفاء حریق را مطلع کنند و تا زمان رسیدن گشت‌های اطفای حریق منابع طبیعی با توجه به بعد مسافت منطقه، با رعایت نکات ایمنی اقدامات اولیه به وسیله خاک و آب، آتش را خاموش کرده و زغال حاصل از آتش را هم از بین ببرند.

وی ضمن اینکه سامانه تلفنی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی آماده دریافت گزارشات مردمی در زمینه هرگونه تخریب، تصرف، و حریق احتمالی در عرصه های منابع طبیعی است./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید