آیت قیصربیگی

دیپلماسی ورزشی همپای دیپلماسی سیاسی

اگر چه در شعار، ورزش را پارامتری خارج از سیاست می‌دانند و اگرچه حلقه‌های المپیک روح ورزش را فرا‌تر از رنگ و‌نژاد و سیاست می‌داند ولی امروز...

آیت قیصربیگی یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

اگر چه در شعار، ورزش را پارامتری خارج از سیاست می‌دانند و اگرچه حلقه‌های المپیک روح ورزش را فرا‌تر از رنگ و‌نژاد و سیاست می‌داند ولی امروز در عمل ورزش این حدود را از میان برداشته است تا تیم‌های ورزشی در رقابت‌های بین المللی به نحوی در نقش دیپلماسی ورزشی حضور پیدا کنند.

نحوه رویارویی و تعامل بازیکنان با حریفان در میادین ورزشی و بیرون از آن بسیار حائز اهمیت بوده تا جایی که نمایندگان ورزشی بعنوان سفیران فرهنگی یک کشور به شمار می‌آیند. امروز دیپلماسی ورزشی یک واقعیت انکارنشدنی در عرصه‌های بین المللی است که ربطی هم به سیاسی بازی‌های مرسوم ندارد. از این رو هرگاه تیم‌های ورزشی در رقابتهای جهانی و المپیکی بتوانند روحیه بازی جوانمردانه را به نمایش بگذارند به یقین پا در یک بازی برد- برد گذاشته‌اند. همانطور که دیپلماسی در عالم سیاست دارای قواعد مربوط به خود است قواعد بازی جوانمردانه بهترین نوع دیپلماسی ورزشی در جهان شناخته می‌شود.

شاید به جرات بتوان گفت که امروز تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی کاریزمای ورزشی این مرزو بوم لقب گرفته است. تیمی که به شایستگی از اعتبار و آبروی ورزش این مملکت دفاع کرده است تا امروز به سهم خود یک دیپلماسی ورزشی با طرازی بالا از خود به نمایش بگذارد. از ویژگی‌های این دیپلماسی نظم و انظباط است بطوری که یک پیام واحد از آن به گوش می‌رسد و آن وحدت و انسجام تیمی است. وحدت و انسجام در هر پارامتری نیروی هم افزایی ایجاد می‌کند تا نتایج خارق العاده‌ای بدست آید. بنابراین، پیام دیپلماسی ورزشی می‌تواند در عرصه‌های سیاسی اجتماعی نیز راهگشا باشد.

آنجابی که مردم بر محور وحدت (پیروزی تیم‌های ورزشی در عرصه‌های جهانی) اشتراک نظر داشته باشند حاصل آن را می‌توان در عرصه‌های داخلی و خارجی مشاهده نمود که دیپلماسی ورزشی خود می‌تواند بهانه‌ای برای این مهم باشد. امروز در دولت تدبیر و امید دیپلماسی در عرصه‌های سیاسی و ورزشی پا به پای هم خالق لحظه‌های شادی آفرینی شده‌اند. در یکجا کار دیپلمات‌های عرصه سیاست خارجی با دفاع عزتمندانه خود باعث سربلندی ایران اسلامی می‌شوند و در جایی دیگر دفاع تمام قد والیبال ایران در عرصه‌های بین المللی ابرقدرت‌های این رشته را به زانو درآورده است.

شاید بتوان گفت که قلمرو دیپلماسی ورزشی بسیار فرا‌تر از دیپلماسی در عرصه سیاسی خودنمایی می‌کند که خود حاوی پیام رقابتی توام با احترام متقابل است. با این وصف امروز تیم دیپلماسی ورزشی ایران با برخی کشور‌ها بر سر یک تور ورزشی به رقابت می‌پردازد که شاید چنین فضایی در دیپلماسی سیاسی وجود نداشته باشد. شاید امروز دیپلماسی ورزشی برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها پیامی بلند داشته باشد؛ با اینکه آن‌ها تحریم‌های ظالمانه‌ای بر ملت ایران اسلامی بسته‌اند اما امروز در دیپلماسی ورزشی و البته در شرایطی نابرابر آن‌ها را به زانو درمی آوریم تا شاید تلنگری بر آنانی باشد که فکر می‌کنند با حصار تحریم‌ها می‌توانند توانایی و خواسته‌های یک ملت را به بند بکشانند. امروز دنیا از دیپلماسی غربی‌ها این می‌ام را گرفته است که تحریم تنها حصاری خودساخته به دور خود غربی‌ها بوده است چرا که این خود آنان هستند که از هم مصاحبتی با ملت بزرگ ایران محروم شده‌اند.

ملتی که شایستگی‌های خود را در تمامی عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته است امروز نمایندگان آن در رشته ورزشی والیبال خود الگویی برای تمامی تیم‌های ورزشی در سطح جهان بشمار می‌رود. درخشش تیم ملی در لیگ والیبال و در مسابقات جام جهانی که با پیروزی در مقابل تیم پرادعای آمریکا پیگیری شد این حقیقت زیبا را آشکار ساخت که دیپلماسی ورزشی همچون تیم دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای رقبای خود را مات و مبهوت ساخته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید