مسعود فراستی با حضور در میز نقد برنامه هفت در شبکه سوم سیما از فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد انتقاد کرد.

صفحه سینما دیلی در خصوص انتقادات تند مسعود فراستی از فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد نوشت:

انتقادات تند مسعود فراستی از «شبی که ماه کامل شد» روی آنتن شبکه سه: یک فیلم ضد انسانی و ضد ملی/این فیلم در دفاع از ریگی است/فیلمساز علاقه شدیدی به خشونت دارد

شب گذشته در میز نقد برنامه هفت مسعود فراستی به تندی از «شبی که ماه کامل شد» و سازندگانش انتقاد کرد و گفت: تمام فیلم های نرگس آبیار بده این فیلم بدترین فیلمش هست. این بدی از ناتوانی می آید که گاهی تنه اش به تنه آی کیو دار بودن هم می خورد. فیلم ظاهراً علیه یک جنایتکار جدی که برای ملت ما آشناست ساخته شده کسانی که فیلمنامه را خوانده اند چه نیروهای امنیتی چه فرهنگی فکر می کردند فیلم علیه ریگی هست اما این فیلم در دفاع از ریگی هست. اینکه آبیار چقدر از این مسیر آگاه هست نمی دانم اما میزانسن می فهمم و از روی فیلم می شود اینها را فهمید.

فیلمساز علاقه شدیدی به خشونت دارد هرچه خشونت در فیلم می بینم دوربین باهاشه. این خشونت تمایل درونی و ناخودآگاه فیلمساز است که دوربین آن را عیان می کند. اینکه چقدر از کارش آگاه هست نمی دانم اما سینما این را لو می دهد. ما ریگی اصلی را سمپاتیک می بینیم و قیافه ای که برایش انتخاب شده سمپاتیک هست. جمله ای که درباره اسلام می گوید جمله ریگی هست اما توی فیلمساز نگاهت چی هست؟ کسی در فیلم در مقابل این نگاه نمی ایستد. من پلان به پلان در صحنه قتل فائزه می توانم توضیح بدهم که دوربین با قاتله. یک نما نداریم که دوربین از زاویه دختر باشد و اما یک اینسرت درشت از اسلحه در حال شلیک داریم که تقدیس خشونت می شود در انتها قاتل می آید بیرون و ماه کامل می شود آیا ماه برای یک قاتل کامل می شود؟

شخصیت مادر با بازی فرشته صدر عرفایی از صحنه ازدواج مرموز هست و نوع آمدنش در هر نما مرموز هست انگار یک توطئه گر هست. نمای آخر فیلم یک جمله تایپ شده می آید که نیروهای قدرتمند ما ریگی را دستگیر کردند. ما نیروی قدرتمندی در فیلم ندیدیم برعکس انفعال و بی دست و پایی دیدیم. کجا نیروهای امنیتی را می بینیم؟ که ریگی را نشانه می گیرد و نمی زند با این استدلال احمقانه که می خواهد خونش روی بچه ها نریزد! نیروهای امنیتی از این شوخی ها ندارند. بعد از جمله ی آخر فیلم لانگ شات و ماشین را داریم و مادر ریگی که دست دو بچه را گرفته و با چمدان به سمت ایران می آید و این سکانس ریشخند به جمله قبلی است. این دو بچه را زن مرموز و توطئه گر و پشتیبان خاندان ریگی دارد بر می گرداند ایران که بزرگ شان کند. نرگس آبیار در این فیلم سر سفارش دهنده هایش را کلاه گذاشته!

وقتی فیلم در میزانسن و حسش از دشمن ملی من دفاع می کند یعنی علیه منافع ملی من است.

بیشتر بخوانید: جنجال تازه مسعود فراستی؛ نقد درستی که پشت بی دقتی فراستی پنهان ماند

آرش خوشخو، یکی از منتقدان در خصوص شبی که ماه کامل شد این طور گفت:

«شبی که ماه کامل شد فیلمی است که داستان خودش را با یک داستان واقعی بدون خودخواهی کارگردانی پیش می برد. در فیلم، خانم آبیار برخلاف فیلم نفس ژست نگرفته و خودش را در آن حل کرده است. آبیار سعی کرده داستان مهیب و بزرگ را خوب روایت کند. «شبی که ماه کامل شد» یک فیلم سینمایی جذاب است که درونش شما، مردم بلوچستان، مسئله حقوق زنان، مسئله سنت و تجدد را هم می بینید. ولی جدا از همه این مسائل، فیلم یک داستان هیجان انگیز مفید است. یعنی شوک مفید به تماشاگر می دهد.»

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***