با تمام دلخوری ناطق‌نوری از اهالی سیاست در سال 88 به نظر می‌رسد او بعد از تاثیر پشت پرده در انتخابات 92 حالا آماده حضور جدی در انتخابات مجلس 98 و انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌شود.

سلام نو – سرویس سیاسی: روزگاری شیخ و بزرگ اصولگرایان یا همان نیروهای راست انقلاب بود و حتی سرآمد آنان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 76 و قرار گرفتن رو در روی سید محمد خاتمی که جناح چپ انقلاب حامی و پشتیبانش بود، اما چرخ روزگار چنان چرخید که راست‌های سابق و اصولگرایان امروز به خاطر محمود احمدی‌نژاد از خیر ناطق‌نوری بگذارند تا او مدت‌ها حضور در صحنه سیاست را رها کند و به زاویه نشینی روی بیاورد.

با تمام دلخوری ناطق‌نوری از اهالی سیاست در سال 88 او بعد از انتخابات 92 به یکی از چهره‌های موثر سیاست پشت پرده ایران تبدیل شد و در کنار سید محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و سید حسن خمینی در کنار حسن روحانی قرار گرفت تا آفتاب اعتدال برآید.

او حتی برای دست‌یابی به این هدف و کمک به حسن روحانی در انتخابات سال 96 از ریاست دفتر بازرسی رهبری استعفا داد تا فعالیت‌های سیاسی که به نفع روحانی می‌کند به نام رهبری تمام نشود.

همان زمان برخی منابع از قول شیخ نور نقل کردند که از نظر ناطق نوری "نهاد رهبری که در نزد مردم جایگاه والایی دارد نباید ابزار دست هیچ یک از جریانات سیاسی شود و سوء استفاده‌ سیاسی و جناحی از این نهاد و سایر نهادهای انقلابی نادرست است".

حالا ظاهرا شیخ نور بعد از مدتی طولانی در حال بررسی بازگشت جدی‌تر به صحنه سیاست ایران است، او که تا امروز با حمایت از روحانی و هم‌نشینی با خاتمی، روحانی و عارف در پی حفظ اعتدال بود حالا ظاهرا در پی فعالیت‌های جدی‌تر برای انتخابات مجلس 98 و انتخابات ریاست جمهوری 1400 است.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو خود با روزنامه رسالت با اشاره به احتمال حضور ناطق‌نوری در صحنه سیاست گفت: تا آن جایی که من اطلاع دارم آقای ناطق نوری با اصرار و خواهش ما درنهایت می‌گویند من احساس تکلیف می‌کنم اما عالم سیاست نیستم و نظر سیاسی او بروز پیدا نمی‌کند و این که برخی می‌گویند احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد طبیعی است، زیرا او یک رجل سیاسی و فعال است.

باهنر هرچند سعی می‌کند به طور صریح به سوال مطرح شده جواب ندهد، اما به طور تلویحی شکل گیری یک اتحاد جدید در درون اصولگرایان را تایید کرده است، اتحادی که با همراهی باهنر، ناطق نوری و جامعه روحانیت مبارز شکل گرفته است. از میان حرف‌های باهنر می‌توان این‌طور فهمید که ناطق نوری برای حضور فعال در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری احساس تکلیف کرده است. همچنین اینطور برمی‌آید که علی لاریجانی آماده است تا برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد شود.

پیش از این برخی اصلاح‌طلبان هم‌چون صادق زیباکلام گفته بودند که شاید اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهموری بعدی مجبور شوند به لاریجانی یا ناطق‌نوری رای دهند.

زیباکلام معتقد است که اصلاح‌طلبان چشم‌های خود را به روی واقعیت باز کرده‌اند در نتیجه آن‌هایی که روزی به خاطر اعتراض به نظارت استصوابی استعفا دادند می‌توانند امروز وابسته به شرایط موجود به ناطق یا لاریجانی رای بدهند.

این استاد دانشگاه تهران می‌گوید:«ما اصلاح‌طلبان شاید یک روز مجبور شویم به آقای ناطق نوری و علی لاریجانی رأی دهیم. اینها بستگی به شرایطی دارد که با آن مواجه می‌شویم. بنابراین نباید اسمش را گدایی قدرت گذاشت. اصلاح‌طلبان چیزی در دولت دوازدهم به دست نیاوردند و نمی‌خواستند به دست بیاورند اما در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ شرکت کردند و به روحانی رأی دادند تا به عقب برنگردیم و سیاست‌های سال ۸۴ تا ۹۲ بر کشور حاکم نشود.»

پیش از باهنر نیز زمزمه‌هایی از حضور احتمالی ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به گوش می‌رسید، از جمله قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگویی با اشاره به این مسئله گفته بود: آقای ناطق حاضر هستند که کمک کنند و مشکلات کشور را هر طور که شده حل کنند. آقای ناطق‌نوری در حال حاضر که کاری ندارد ساعت 6:30 صبح به دفترش می رود و بعد از نماز مغرب نیز در آنجا می ماند و ای کاش رییس جمهور و دیگران نیز از ایشان درس می گرفتند.

باید دید علی‌اکبر ناطق‌نوری حاضر می‌شود بار دیگر چنین بی‌مهابا به میانه صحنه سیاست برگردد و بعد از نزدیک 24 سال پس از انتخابات خرداد 76 با محاسن سپید پای در عرصه رقابتی بگذارد که احتمالا دو سه نامزد به نسبت جوان نیز خواهد داشت؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید