رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه  ارتقای سلامت قضایی و اداری کشور موضوع مهمی است ، افزود: به هیچ عنوان نباید دستگاه قضایی رابطه خود را با محافل علمی، تحقیقی و پژوهشی و اجتهادی قطع کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگوار هفتم تیر، آیت الله شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی گفت: خدمات ارزشمند تمام اشخاصی را که طی تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی برای ارتقای جایگاه دستگاه قضایی تلاش کردند را ارج می‌نهیم و گرامی می‌داریم یاد حضرات آیات بهشتی، موسوی اردبیلی و هاشمی شاهرودی را و تقدیر می‌کنیم از زحماتی که حضرات آیات یزدی و لاریجانی برای ارتقای دستگاه قضایی متقبل شدند.

او گفت: امیدواریم همه قضات و همکاران ما در دستگاه قضایی که در این ۴۰ سال با اخلاص خدمت کردند، آن‌هایی که در قید حیات نیستند خداوند آن‌ها را بر سر سفره احسان امیر المومنین علی (ع) مهمان کند و آن‌هایی که در قید حیات هستند نیز، خداوند بر عزتشان بیفزاید.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تلاش‌ها و زحمات قضات و حقوقدانانی که طی این ۴۰ سال در بخش‌های مختلف بر ایجاد دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی تمرکز کرده‌اند، گفت: تمام تلاش‌هایی که بخشی از آن‌ها در گزارش سالانه قرائت شده توسط وزیر دادگستری مندرج بود، مرهون اخلاص و زحمات همه همکاران ما در دستگاه قضایی می‌باشد؛ لیکن با تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته به منظور ایجاد تحول در دادگستری مطابق با حرکت در گام دوم انقلاب نیاز به تلاش و همکاری بیشتر همه قضات و صاحب‌نظران و دلسوزان است.

رئیسی بیان داشت: برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی تمام اجزای سازمان قضایی کشور باید نقش آفرینی کنند؛ نباید تصور کنیم که با نامه نگاری یا ابلاغ دستورالعمل و یا سخنرانی، تحول ایجاد می‌شود؛ بلکه تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورز، فکر و اندیشه تولید شود و در قالب برنامه‌های اجرایی ابلاغ شود و به برنامه‌هایی اجرایی تبدیل گردد.

او افزود: اگر همه اجزای سازمان بزرگ قضایی کشور، نقش ایفا نکنند آن تحولی که در حکم مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید شده است، اتفاق نمی‌افتد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت مشارکت همگان از جمله افراد خارج از قوه قضاییه برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی، گفت: ما به ایجاد تحول در دستگاه قضایی نیاز داریم و برای تحقق این امر حضور همه دست اندرکاران از جمله اشخاصی که در خارج از قوه قضاییه حضور دارند، نیاز است.

رئیسی بیان داشت: مراکز علمی و حوزوی و دانشگاهی و فرهیختگان حوزه تحقیق و پژوهش نیز باید برای ایجاد تحول قضایی به قوه قضاییه کمک کنند و همگام با دستگاه قضایی حرکت کنند. ما اعتقاد داریم که ارتباط بین حوزه و دانشگاه با دستگاه قضایی باید یک ارتباط معنا دار و قوی باشد.

او با اشاره به پیچیدگی‌هایی که در برخی از پرونده‌هایی قضایی وجود دارد گفت: در زمان بزرگانی، چون صاحب جواهر و شیخ انصاری، فقه حکومت نمی‌کرد؛ اما امروز در جامعه اسلامی ما فقه حکومت می‌کند؛ از این رو بسیاری از سوالات در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و هنری مطرح است و حوزه‌ها و مجامع علمی ما قادر به پاسخگویی به این سوالات هستند.

رئیس دستگاه قضا گفت: باید با اجتهاد و ابتناء به فقهِ جواهری پاسخ این سوالات را به مراکز اجرایی و نیازمند به پاسخ، ارائه کرد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز در بخش آموزش قوه قضاییه، سئوالات زیادی وجود دارد که قضات درباره پرونده‌ها مطرح کرده و این شئونات علیرغم اینکه اصولش وجود دارد، باید روی فروع آن کار اجتهادی شود و پاسخ سئوالات را بیابند.

رئیسی با خطاب به بزرگان حوزوی و علمی و پژوهشی و تحقیقی اظهار کرد: معنای این سخن آن است که دستگاه قضایی یک دستگاه پویا و زنده است و در حوزه علم و دانش همواره باید با حوزه و دانشگاه ارتباط مستقیم داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید دستگاه قضایی رابطه خود را با محافل علمی، تحقیقی و پژوهشی و اجتهادی قطع کند و همواره نسبت به یک دادگاه و یک قاضی یا نسبت به خود عدلیه و دادگستری این ارتباط باید همواره برقرار باشد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: بجز نیروی انسانی کارآمد ملای مهذبی است که باید محافل علمی تامین کننده آن‌ها برای دستگاه قضایی باشد. این بجز ارتباطات تعریف شده‌ای است که دستگاه قضایی باید با حضرات و مراجع بزرگوار با مسئولین عالی و میانی داشته باشد. این‌ها ارتباطاتی است که به صورت عمیق همیشه باید در مجموعه‌ای که سر و کار آن با علم و دانش و آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی در این حوزه است، باید همواره برقرار باشد که این خود یکی از موضوعات مهم در ارتباط با تحول است.

او ادامه داد: در اسلام درباره حدود، قصاص و تعزیرات باید و نبایدهایی وجود دارد. این سئوالی است که نه فقط در نظام حقوقی بلکه در تمام نظامات دیگر هم مطرح است که آیا در اسلام ما تنها احکام را داریم و یا علاوه بر احکام، نظاماتی نیز وجود دارد؟ یعنی ما در حقوق و فقه باید و نباید و تکالیفی داریم؛ آیا بجز این‌ها نظام اختصاصی و نظام حقوقی هم در اسلام وجود دارد یا باید ما احکام را از فقه بگیریم، اما نظم بخشی به این احکام را باید از جای دیگر بگیریم؟ این سئوال مهمی است. وجود نظام حقوقی، نظام سیاسی، نظام اجتماعی، نظام اقتصادی در اسلام وابسته به احکامی است که فقه این احکام را به ما می‌آموزد.

امروز در همایش قوه قضائیه گفت: رفع مشکل نیروی انسانی چه در حوزه قضا و چه در حوزه اداری بسیار مهم است مسأله بودجه نیز باید به آن توجه شود و ایجاد تحول به بودجه متناسب نیاز دارد.

او ادامه داد: نیروی انسانی کارآمد چه در حوزه قضا و چه در حوزه اداری می‌خواهیم که البته به برنامه‌ریزی نیاز دارد در عین حال شرایط خاص در کشور وجود دارد و شرایط حال حاضر اقتصادی که وجود دارد و دشمن سعی می‌کند با فشار اقتصادی کشور را تسلیم کند باید گفت که ایران تسلیم نمی‌شود درست است که درگیر برخی مشکلات اقتصادی هستیم و از بسیاری مشکلات بی‌نصیب نیستیم و دستگاه قضا ممکن است در برخی اقدامات تحولی خود دچار کندی شود اما مصمم هستیم در حرکت‌هایمان علی رغم فشارها کند نشویم.

رئیسی گفت: در استان‌ها و در مرکز پای کار خواهیم بود و این کمبودها را در بحث اعتبارات جبران می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه به موضوع جذب ۷ هزار نفر در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: کار آزمون این افراد انجام شده البته با کندی مواجه است که با پیگیری معاونت منابع انسانی و معاونت اول کار جذب این افراد شروع می‌شود اما اینکه با وضعیت بودجه فعلی همه آنها جذب شود زمان می‌برد با این حال برنامه آغاز جذب آنها را داریم.

او در ارتباط با موضوع سلامت در دستگاه قضا نیز گفت: ارتقای سلامت قضایی و اداری کشور موضوع مهمی است که می‌طلبد در بخش‌ها نهادینه شود البته در بخش‌هایی این اتفاق افتاده، بازرسی، نظارت و دادسراها در این موضوع نقش دارند اما نقش اول مربوط به تک‌تک افراد است که خود را موظف می‌دانند در امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها قدم بردارند و هیچ کاستی را برنتابند. این افراد دستگاه قضا را مانند خانه اول خود ببینند چرا که بهترین ساعت‌های خود را در این دستگاه می‌گذرانند و زیبنده نیست که در اینجا که افراد معزز و پرکاری هستند یک یا چند ناپاکی چهره آن را در اذهان ناپاک جلوه کند.

رئیسی ادامه داد: گاهی این ناپاکی‌ها بزرگنمایی می‌شود که به هیچ وجه نباید اجازه داد در چند نقطه و در چند استان این زشتی‌ها خودنمایی کند. این موضوع به تلاش همه و اراده تک‌تک افراد بستگی دارد به نحوی که سلامت را ارتقا دهیم و از سوی دیگر سلامت اداری را در کشور دنبال کنیم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: وظیفه داریم که سلامت اداری را در سازمان‌ها و ادارات دنبال کنیم چرا که این امر می‌تواند اعتمادساز باشد. در عین حال سرمایه اجتماعی مسأله مهمی برای نظام، کشور و دستگاه قضا است و این از بزرگترین سرمایه‌های بی‌بدیل محسوب می‌شود.

او گفت:  خواسته مردم و قضاوت آنها گره‌گشایی مشکلات مردم، نگاه مثبت، رضایت مردم و اعتماد مردم مسأله بسیار مهمی است این امر شعاری نیست برای امام ما هم بوده و حقیقتاً به مردم باور داشته و رهبری نیز به مردم باور دارند. خدمتگزاران باید مردم را باور کنند و این سرمایه عمومی بسیار اهمیت دارد.

رئیسی گفت: سازوکارهایی که به بازسازی اعتماد عمومی و افزایش آن کمک می‌کند از موضوعات تحول است که جلوه‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و با گزارش دادن یک نفر سخنگو یا یک مدیر کل کارساز نیست. باید به سرمایه اجتماعی به گونه‌ای بنگریم که سبد نظام است چرا که اگر اعتماد به قضا بیشتر شود این در سبد نظام رفته است.

او ادامه داد: برخی از کشورها قدرتشان از طریق زور، زر، سلاح و غیره است اما ما بزرگترین مولفه قدرتمان مردم متدین هستند و هر چه سرمایه مردمی بیشتر شود سرمایه‌سازی برای نظام است.

رئیس قوه قضائیه به چابک‌سازی بخش‌های ستادی اشاره کرد و گفت: این موضوع در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد به برخی از آنها اعلام شده و منتظر اجرایی شدن آن هستیم و امیدوارم مجموعه همکاران تلاش کرده و البته که اعتقاد و باورمان هم همین است./خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید