تیرگی فزاینده روابط میان ایالات متحده و چین  وارد فازهای جدیدی شده و آنچه مسلم است امروز در قیاس با سال های گذشته بدترین دوران در ارتباطات دیپلماتیک این دو کشور است و با ادامه جنگ تجاری بین این دو کشور می توان آینده پر تنشی برای این دو کشور پیش بینی کرد. آینده ای که دعوا در آن بر سر ابرقدرت بودن خواهد بود.

سلام نو – سرویس بین الملل: شاید بیشترین تغییر در یک کشور برای چین باشد. چینی ها که تا سه دهه قبل در بحث اقتصاد نمره قابل قبولی نداشتند حالا در شرایطی قرار دارند که به اعتقاد بسیاری تا ده پانزده سال آینده برترین اقتصاد جهان را خواهند داشت.

به گزارش سلام نو، آن طور که نشریه هیل گزارش داده است پیش بینی می شود که اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۲ با پیشی گرفتن از اقتصاد آمریکا، در جایگاه نخستین اقتصاد قدرتمند جهان قرار گیرد. این تحلیل ها در شرایطی است که آمریکا و چین در ماه های اخیر با تشدید جنگ تجاری در حال رقم زدن معادلات متفاوتی در عرصه بین المللی هستند.

بهزاد شاهنده، استاد دانشگاه تهران می گوید: "پکن" معتقد است که سلطه غرب بر جهان به دلیل عدم اراده لازم در نزد رهبران غرب و موج گسترده ملی گرایی که گاه جنبه افراطی به خود گرفته در شرف پایان است و در چنین وضعیتی، رهبری جدیدی برای جهان لازم است که با تاکید بر حفظ و تداوم "جهانی شدن" و "امنیت بین المللی"، سکان تعامل جهانی که شیرازه آن حراست از اقتصاد جهانی است را بر عهده گیرد؛ جهانی که به زعم چین از عدالت و انصاف بیشتری برخودار باشد.

این ها در وضعیتی است که دونالد ترامپ همواره تلاش دارد تا اقتصاد را نقطه قوت دولت آمریکا بداند و با تبلیغات گسترده روی این امر برای خود بهره برداری سیاسی انجام دهد. با این حال تحلیل بیشتر کارشناسان حکایت از آن دارد که آمریکا با ادامه این روند نمی تواند جایگاه خود به عنوان نخستین اقتصاد جهان را حفظ کند.

کلوئه فروآسار، کارشناس مسائل چین درباره تحولات این کشور در زمینه های مختلف معتقد است: امروز چین الگویی از نظام اقتصادی و سیاسی و حتی تمدنی ارائه می دهد که نه تنها درسی برای یادگیری از دیگران ندارد بلکه مدعی است می تواند این الگو را در برابر الگوی غربی سرمایه‌داری لیبرال به عنوان یک جایگزین مطرح کند. رئیس جمهور چین بی‌آنکه به جزئیات ادامه روند اصلاحات اشاره‌ای بکند مصمم است روند اصلاحات آغاز شده در دهه هشتاد توسط دن شیائو پینگ را که رهبران بعدی نیز ادامه دادند، دوام بخشد. مشخصه نظام شی جین پینگ این است که در زمینه سیاسی و خط مشی کلی همه چیز تحت کنترل حزب و شخص رئیس جمهور باشد و در زمینه اقتصادی نوعی تمرکززدایی و نوآوری را بر کشور حاکم نماید.

چینی ها در جنگ تجاری با ایالات متحده شرایطی برایشان پیش آمده که در سال 2018 با بیست درصد کاهش در فروش خودرو مواجه شدند. با این حال به نظر می رسد  با برنامه‌ای که چینی‌ها در نظر دارند اگر اتفاق غیر منتظره ای در صحنه بین الملل نیفتد در آینده ای نزدیک چینی ها در زمینه میزان تولید ناخالص ملی در جهان به جایگاه نخست صعود می کنند و به ابرقدرت اول دنیا تبدیل خواهند شد.

پیش بینی کشمکش میان آمریکا و چین در سال های آینده پیش بینی ساده ای است و نیاز به تحلیل پیچیده ای ندارد. ژان فرانسوا دی مگلیو، رئیس مرکز مطالعاتی آسیا سنتر در این راستا خاطرنشان کرده است: در بیست سال آینده شاهد نبرد تمام و کمال چین و آمریکا در زمینه‌های تجاری و فناوری و غیره خواهیم بود که در آن استفاده از هر ابزاری مانند ابزار حقوقی و قضایی نیز مجاز است که نمونه آن را در بازداشت مدیر هوآوی در کانادا در پی شکایت آمریکا مشاهده کردیم. در کوتاه مدت آمریکا از ابزار تجارت که در اختیارش است علیه چین استفاده می‌کند. اما چین به دنبال برتری جویی در درازمدت است و به نوآوری و سرمایه گذاری در همه حوزه ها ادامه می دهد ضمن اینکه نگاه دقیقی به ثبات و امنیت کشور خودش دارد.

تیرگی فزاینده روابط میان ایالات متحده و چین وارد فازهای جدیدی شده ولی آنچه مسلم است امروز در قیاس با سال های گذشته بدترین دوران در ارتباطات دیپلماتیک این دو کشور است و با ادامه جنگ تجاری بین این دو کشور می توان آینده پر تنشی برای این دو کشور پیش بینی کرد. آینده ای که دعوا در آن بر سر ابرقدرت بودن خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید