با این همه هرچند احزاب دست راستی و سبز موفقیت مهمی در این دوره انتخابات داشتند اما هنوز این دو ائتلاف اصلی حاکم بر اتحادیه هستند که می‌توانند با یک ائتلاف کوچک دوباره قدرت را دست بگیرند، اتفاقی که تا حدی مدیون حزب امانوئل ماکرون در فرانسه است.

سلام نو – سرویس بین‌الملل:  انتخابات پارلمان اروپا بالاخره انجام شدد و احزاب و چهره‌های دست راستی در کنار احزاب سبز پیروزی قابل توجهی کسب کردند. به طور مشخص در فرانسه حزب گردهمایی ملی مارین لوپن بالاخره به پیروزی قابل توجهی رسید و توانست حزب اول فرانسه در پارلمان اروپا باشد، آن هم در حالی که حزب رییس جمهور، ماکرون در جایگاه دوم قرار گرفت.

این دو قطبی در انگلیس هم به شدت پیگیری شد و دو حزب مخالف جایگاه اول و دوم را به دست آوردند. حزب پیروز انتخابات در انگلیس حزب برگزیت بود که طرفدار خروج از اتحادیه اروپا و تنها شش ماه است که تشکیل شده، این در حالی است که جایگاه دوم به حزب لیبرال دمکرات اختصاص دارد که به طور کامل مخالف خروج از اتحادیه اروپا است.

با این همه هرچند احزاب دست راستی و سبز موفقیت مهمی در این دوره انتخابات داشتند اما هنوز این دو ائتلاف اصلی حاکم بر اتحادیه هستند که می‌توانند با یک ائتلاف کوچک دوباره قدرت را دست بگیرند، اتفاقی که تا حدی مدیون حزب امانوئل ماکرون در فرانسه است.

جناح راست پیروز قاطع انتخابات اروپا نیست

عبدالرضا فرجی راد، سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ در گفت‌وگو با سلام نو با بیان این که احزاب راست را نمی‌توان پیروز قطعی انتخابات دانست، گفت: اکنون نمی‌‌توان گفت جناح راست برنده قطعی انتخابات پارلمان اروپا است چون در همین فرانسه تعداد صندلی‌های حزب دست راستی مارین لوپن تنها چند عدد از حزب امانوئل مکرون کمتر است که این هم به خاطر درگیری حزب مکرون با مشکلات اقتصادی در فرانسه است.

او در ادامه گفت: از طرف دیگر این را هم باید در نظر گرفت که احزاب سنتی در فرانسه در دوران ضعف هستند و در دوران انتخابات هم پیش بینی می‌شد حزب خانم لوپن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود ولی در نهایت چنین نشد و مکرون پیروز شد. از طرف دیگر باید دانست که احزاب راست چه در فرانسه چه در دیگر نقاط اروپا عموما در انتخابات فعال‌تر ظاهر می‌شوند و هماهنگی‌هایی را نیز با یکدیگر در سطح فراملی دارند و امروز تحت حمایت آمریکا هستند، حمایتی که به هر شکل موثر است.

احزاب سنتی اروپا پاسخگوی نیازهای نسل جوان نیستند

این دیپلمات کهنه‌کار ادامه داد: به هر شکل این را نمی‌توان انکار کرد که مجموع آرای احزاب راست و احزاب سبز در اروپا قابل توجه است و نمی‌توان از این مسئله به سادگی عبور کرد و علت این مسئله هم به این باز می‌گردد که موج مهاجرت و ترور که به اروپا رسیده در کنار عوامل چون شکاف میان غرب و شرق اروپا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث تقویت راست گرایی در اروپا شده است که حتی منجر به قدرت گرفتن راست‌ها در برخی کشورها شده.

او در ادامه دلیل اقبال به احزاب راست و سبز را به روز نبودن اندیشه‌های آنان دانست و گفت: این رای آغازی است بر پایان احزاب سنتی، چون این‌ احزاب نتوانستند پاسخ‌گوی نیازهای نسل جدید باشند و انتظارات آنان را برآورده کنند و نسل جدید با توجه به فضای امروز جامعه خواسته‌های دیگری دارند که از سوی این احزاب پاسخ داده نشده.

تا وقتی بحران باشد اقبال به احزاب راست وجود دارد

فرجی راد اقبال نسبی به احزاب دست راستی را محصول بحران‌های موجود دانست و گفت: احزاب راست در چند سال گذشته که دوباره فعال شدند اقبال خوبی را در سطح ملی نداشتند و به نظر من بعید است که اگر امروز دوباره انتخابات برگزار شود بعید بتوانند رای مردم را مثل قبل کسب کنند. با این همه این احزاب در حال حاضر زنده هستند و تا وقتی بحران‌هایی که از خاورمیانه می‌آید وجود داشته باشد این احزاب فعال می‌مانند و در حفره‌های خالی موجود بازی می‌کنند و تلاش می‌کنند شکاف در اتحادیه اروپا را تقویت کنند.

این استاد دانشگاه تاثیر ظهور نسبی نیروهای راست بر روابط ایران و اروپا را قابل توجه ندانست و گفت: رابطه ایران و اروپا در حال حاضر به برجام و سیاست‌های آمریکا گره خورده و این تنها ایران و اروپا نیستند که درباره رابطه دو طرف تصمیم می‌گیرند، ولی در مجموع ما می‌بینیم در جایی مثل اتریش با ظهور دولت دست راستی رابطه ایران و اتریش سرد نشده و خیلی نمی‌توان این مسائل را به شکل مستقیم متاثر از ترامپ دانست.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید