این روزها در تهران در برخی مسیرها کرایه ها بیش از 20 درصد  افزایش یافته و به قول معروف هرج و مرج بر نرخ ها حاکم شده است.

به گزارش سلام نو، سالانه نرخ کرایه تاکسی در تهران حدود  ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. اردیبهشت امسال نرخ کرایه تاکسی در تهران بر اساس مصوبه شورا گران شد اما برخی رانندگان به صورت خودسرانه قیمت‌ها را بیش از مصوبه افزایش دادند.

افزایش نرخ‌ تاکسی هرچند با تاخیر یک ماهه صورت گرفت ولی پس از اعلام آن با واکنش‌هایی از سوی مردم و رانندگان تاکسی  روبه‌رو شد. رانندگان تاکسی ناراضی از میزان کم افزایش نرخ و مسافران گلایه‌مند از افزایش غیر منطقی کرایه‌ها؛ در نهایت این گلایه‌مندی‌ها به جایی رسید که پای اعضای شورای شهر و شهردار هم به میان آمد.

حالا شهروندان با گذشت حدود یک ماه از اجرای نرخ‌های جدید تاکسی در پایتخت گلایه‌های زیادی در ارتباط با نرخ کرایه تاکسی دارند و معتقدند در بسیاری از خطوط مبلغ دریافتی بیش از ۲۰ رصد است.

رضا از مسافران خط پارک وی به تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره نرخ کرایه مسیری که هر روز با تاکسی طی می‌کند، گفت: میزان دریافتی راننده برای کرایه تاکسی حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته و زمانی که به رانندگان اعتراض می‌کنیم، می‌گویند هزینه‌های زندگیشان بسیار زیاد است. یک روز هم  راننده‌ای در اعتراض به گرانی‌ها گفت: کرایه شما پول یک تکه نان و پنیر صبحانه من هم نمی‌شود و به جای اعصاب خرد کردن رانندگان کرایه‌ات را پرداخت کن و اگر نمی توانی سوار نشو.

رانندگان متخلف احضار می‌شوند

هر چند شنیده شده با رانندگان متخلف برخورد می‌شود ولی گویا این موضوع چندان جدی نبوده است البته علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درباره کرایه‌های تاکسی در سال جدید و برخی از تخلفات رانندگان در این زمینه، اظهار داشت: رانندگانی که کرایه مازاد دریافت کنند در صورت گزارش مردمی از طریق ارتباط با شماره‌ تلفن‌های مردمی 48048، 1888 احضار می‌شوند و پس از اخذ گزارش از آنها، شکایت در هیأت تخلفات رانندگان تاکسیرانی بررسی و اگر محرز شود که تخلف صورت گرفته اضافه دریافتی از راننده حتی به میزان 5 هزار ریال نیز باید بازگردانده شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در مورد اینکه افزایش میزان نرخ کرایه‌ها دقیقا در سال جاری چقدر بوده است، گفت:این میزان بر اساس ترافیک مسیر، طول مسیر و ... لحاظ شده و ما میزان پایه را در سامانه مرکزی محاسبات لحاظ کرده و میزان کرایه به دست می‌آید بنابر این محاسبات ما دستی نیست.به طور مثال در صورتی که سامانه مرکزی محاسبات نرخ کرایه را 1440 تومان اعلام کند ما آن را رند کرده و 1500 اعلام می‌کنیم.

قنادان با اشاره به اینکه برای سهولت در کار مسافر و راننده چاره‌ای جز رند کردن نرخ کرایه نداشته‌ایم گفت: متوسط افزایش نرخ کرایه‌ها 20 درصد است ولی 60 خط از خطوط کرایه تهران افزایش کرایه برای آن 5 تا 10 درصد بوده است و برای بقیه خطوط نیز متغیر و سقف آن 20 درصد لحاظ شده است.

تخلف شهرداری در افزایش کرایه تاکسی

اما شورای شهری‌ها معتقدند که شهرداری در ارتباط با نرخ کرایه تاکسی‌ها تخلف کرده است. محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: شورای شهر حداکثر نرخ کرایه‌های تاکسی را 20 درصد در نظر گرفت ولی  خلاف این موضوع برای ما گزارش شده است.

وی افزود: اعضای شورا در این زمینه تذکر داده‌اند و اگر جوابی شهرداری نداشته باشند سوال از شهردار  انجام می‌گیرد و اگر مجدد پاسخی نبود در چنین مواردی مساله استیضاح مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: البته سازمان‌های دیگری مانند سازمان بازرسی کشور هم می‌تواند به این موضوعات ورود کند و با تخلفات برخورد قانونی صورت گیرد البته امیدواریم مساله به چنین موضوعاتی ختم نشود.

نمی توانیم پول مردم را پس دهیم

علیخانی گفت: البته شهردار نباید نامه شورا را به معاونتی که تخلف کرده ارجاع دهد و آن را در یک چرخه اداری درگیر سازد چرا که اگر دریافت‌های غیرقانونی انجام گیرد مساله همچون دریافت غیرقانونی ورود شهروندان به محدوده زوج و فرد خواهد شد و نمی‌توانیم پول مردم را پس دهیم.

افزایش قیمت مصوب ۲۳ درصداست

هرچند سازمان تاکسی‌رانی و شورای شهر اعلام کرده که افزایش نرخ کرایه تاکسی در پایتخت ۲۰ درصد است ولی  پیرزو حناچی اوایل اردیبهشت در مورد علت نرخ‌های متفاوت و فراقانونی تاکسی‌های شهر تهران گفت: افزایش قیمت مصوب ۲۳ درصد بوده است و در اتوبوس و مترو هم ۲۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

اختلاف در گردی اعداد است

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: قیمت‌های جدید را شورای شهر مصوب و پس از آن برای تایید به فرمانداری واصل شد، فرمانداری یک مرحله اشکال لحاظ کرد و اعلام کرد که سقف کرایه‌ها نباید بیش از 20 درصد تعیین شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: این در حالی است که قرار بود افزایش نرخ کرایه‌ها براساس افزایش نرخ تورم باشد و این مساله در اتوبوس،‌ مترو و تاکسی تفاوتی نداشت که البته فرمانداری قبول نکرد و قرار شد این میزان به 20 درصد برسد.

وی بیان داشت: شورا مجددا موضوع را بررسی و لیست نهایی سرانجام به تایید فرمانداری رسید. البته در جزئیات نرخ کرایه‌های تاکسی از آنجایی که باید اعدادی گرد شود متوسط 20 درصد در نظر گرفته شده و ممکن است در یک خط میزان نرخ کرایه کمتر یا بیشتر از 20 درصد باشد که همه به تایید شورای شهر و فرمانداری رسیده است.

شهرداری از تعلل دوری کند

مسافران تاکسی در پایتخت کم نیستند و میزان رفت وآمدها در تهران با تاکسی، روزانه بسیار زیاد است و مسأله کرایه‌های تاکسی طی یک ماه اخیر دغدغه بسیاری از مسافران درون شهری شده است. از طرفی تورم و مشکلات اقتصادی بسیاری از شهروندان را با چالش های فراوان در تأمین مخارج زندگی همراه کرده است. مخارجی که بالا است و درآمدی که کفاف زندگی را نمی‌دهد. این موضوع برای مسافر و راننده تاکسی یکسان است و بسیاری در حال دست‌و پنجه نرم کردن با مشکل اقتصادی هستند ولی ابهام در برخی از موضوعات و دقیق نبودن میزان نرخ‌ها در برخی خطوط سبب دردسر برای مسافران درون شهری و رانندگان تاکسی شده است. مشکلی که جا دارد شهرداری هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود  و از بروز گلایه‌ها و دغدغه‌های بیشتر جلوگیری کند./فارس

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید