۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 16002372

محیط زیست باید تبدیل به اولویت شود و تا در نتیجه آن حفظ محیط زیست هم به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. چنانچه این اتفاق محقق شود می توان انتظار داشت تا شاهد توسعه اقتصاد سبز و همچنین فراگیری مشاغل سبز در کشورمان باشیم.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات قرن جدید بحران محیط زیست است. بحرانی که سراسر جهان را فرا گرفته و در کشورهایی همچون ایران که توسعه پایدار جدی گرفته نمی شود مخاطرات جدی تری را به دنبال دارد. توسعه اقتصاد سبز یکی از در دسترس ترین کارها برای مقابله با تبعات این بحران است.

به گزارش سلام نو، در شرایط فعلی جهان احتراق سوخت های فسیلی و قطع درختان جنگلی شرایط اقلیمی جهان را ناپایدار کرده است و تغییرات آب و هوایی شدیدی را با شتاب فراوان ایجاد کرده است. منابعی همچون خاک که برای تولید یک سانتی متر از آن سالها زمان صرف می شود در حال از بین رفتن هستند و گونه ها و زیست بوم های طبیعی با سرعت بع سمت انقراض پیش می روند و اینها تنها بخشی از مشکلات پیش روی محیط زیست هستند.

آنچه مسلم است این مشکلات به خودی خود ایجاد نشده اند و این انسان ها هستند که آسیب های اساسی به طبیعت زده اند و با تمرکز روی منافع شخصی منافع نسل خود و نسل های بعدی را نشانه گرفته اند. در این بین فعالان محیط زیست به عنوان کسانی که محیط زیست دغدغه اصلی  در زندگی آنهاست توسعه اقتصاد سبز و گام برداشتن در این مسیر را بهترین راهکار موجود برای برون رفت از شرایط بحرانی کنونی محیط زیست می دانند.

اقتصاد سبز چیست؟

کلیدواژه توسعه پایدار این روزها بیش از پیش به کار برده می شود. توسعه پایدار در تلاش است تا تعادل و مصالحه ای بین ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به وجود آورد. به طور حتم تلاش برای ترویج توسعه پایدار از مسیر تلاش برای توسعه اقتصاد سبز می گذرد. از اقتصاد سبز تعاریف زیادی موجود است. اقتصادی که در آن خطرها و آسیب های زیست محیطی به حداقل ممکن برسد و در عین حال پیشرفت انسان بدون آنکه حقی از کسی تضییع نشود، حاصل شود را اقتصاد سبز می نامند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد می توان به آسانی دریافت که مدیریت آب، مدیریت پسماند، استفاده از انرژی های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک پیشگیری از فرسایش خاک، ترابری سبز با اقداماتی نظیر توسعه خودروهای برقی و ... می تواند تاثیر زیادی بر پیشبرد هر چه بهتر اقتصاد سبز باشد.

اشتغال سبز را دست کم نگیریم

ضرورت مقابله با بحران محیط زیست بسیاری از علاقه مندان به محیط زیست را به این فکر انداخته تا با گسترش مشاغل سبز تلاشی هر چند اندک برای حفظ محیط زیست کنند. در همین راستا سازمان بین‌المللی کار  با نام اختصاری(ILO) در پی آن  است تا با گسترش هرچه بیشتر مشاغل سبز، تعداد شاغلان این بخش تا سال 2030 را به مرز 20 میلیون نفر برساند.

در حال حاضر نزدیک به 65 درصد مشاغل سبز به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد شده‌اند. در بین آنها صنعت بازیافت مواد یکی از مشاغلی است که در کشور ما هم به آن توجهاتی شده است. مشاغل سبز در واقع کاهش دهنده مصرف انرژی و تولید کننده پسماندهای کمتر و قابل بازیافت هستند. همین امر سبب می شود تا هزینه بسیاری از بنگاههای اقتصادی کاهش یابد و گام های خوبی در مسیر حفظ طبیعت و محیط زیست برداشته شود.

علی اکبر لبافی، کارشناس حوزه کار مشاغل سبز معتقد است: مشاغل سبز از هر جهت در زمره کار شایسته قرار می‌گیرند و شاکله اصلی آن‌ها کار شایسته است. او می‌افزاید: سازمان جهانی کار مدتهاست که تلاش می‌کند مشاغل سبز را به عنوان یک شاخص اصلی در کشورهای مختلف پیاده‌سازی کند ولی نگاه به این دسته شغل‌ها به گونه دیگری است، به نحوی که مشاغل سبز در این کشورها از هر جهت اعم از امنیت شغلی، ایمنی کار، شاخص‌های محیطی و مهارتی و انطباق با محیط زیست استانداردسازی می‌شود.

جایگزین کردن حمل و نقل سوختی با برقی ، ساخت و ساز سیستم های الکترونیکی با انرژی های تجدیدپذیر که  توانایی آن را دارد که میلیون ها شغل در سراسر جهان ایجاد کند و...  از جمله راهکارهایی است که بسیاری را ملزم کرده تا اشتغال سبز را جدی بگیرند. با این همه توسعه اقتصاد سبز درکشور ما در صورتی تبدیل به رویایی تعبیرشدنی می شود که محیط زیست تبدیل به اولویت شود و حفظ محیط زیست نیز به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. چنانچه این اتفاق محقق نشود بعید است بتوان انتظاری برای توسعه اقتصاد سبز و فراگیری مشاغل سبز داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید